رویکرد وزارت بهداشت حمایت از فناوران حوزه سلامت است
کد خبر: 4106231
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۳

رویکرد وزارت بهداشت حمایت از فناوران حوزه سلامت است

رئیس کمیته تجهیزات پزشکی، شبیه‌ساز و ملزومات پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: رویکرد ما حمایت از تکنولوژی‌هایی است که به درمان و سلامت کمک کند، لذا اگر طرح در سطح کلان کشور کاربرد داشته باشد از صاحب ایده دعوت خواهد شد و مورد حمایت وزارتخانه قرار خواهد گرفت.

فناوران حوزه سلامتبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، احمد مسلمی، رئیس کمیته تجهیزات پزشکی، شبیه‌ساز و ملزومات پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، امروز 20 آذرماه، در اولین جشنواره ایده‌پردازی در حوزه فناوری اطلاعات سلامت که در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد اظهار کرد: در راستای فناوری اطلاعات سلامت از سوی دولت باید زیرساخت‌هایی فراهم شود که از آن جمله می‌توان به زیرساخت‌های امنیت اطلاعات که در حال حاضر یک چالش است اشاره کرد.

وی افزود: زیرساخت‌های حقوقی چالش دیگری است، زیرا در این‌باره نیز تضمینی وجود ندارد که یک فناور و صاحب ایده، ایده‌ای را مطرح کند و مباحث مالکیت آن رعایت شود.

مسلمی زیرساخت‌های اجتماعی و فرهنگی را از دیگر موارد برشمرد و گفت: باید روی این مبحث نیز کار شود تا کادر درمان از پزشک تا پیراپزشک و کادر پزشکی از فناوری‌های مرتبط با حوزه پزشکی استفاده کنند، همچنین درباره زیرساخت‌های فنی نیز باید اقدامات لازم صورت گیرد.

رئیس کمیته تجهیزات پزشکی، شبیه‌ساز و ملزومات پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: این مورد، موضوعی است که دولت باید فکری برای آن بکند،  لذا دولت می‌تواند با پشتیبانی و حمایت بخش خصوصی این اقدامات را انجام دهد، زیرا اگر  زیرساخت‌ها فراهم نشود عملاً آن افراد، شرکت‌ها و صاحبان ایده نمی‌توانند امید داشته باشند که کارها خوب پیش رود، اما با تمام این موانع پیشرفت‌ها در این حوزه خوب بوده است، ولی عدم اطمینان همچنان وجود دارد.

وی اظهار کرد: در این‌باره تلاش می‌کنیم تا زیرساخت‌هایی برای حمایت از طرح‌ها فراهم کنیم. این مبحث، یک حوزه جذاب و به لحاظ اقتصادی ارزشمند است وافرادی که به این حوزه ورود می‌کنند می‌توانند آینده موفقی داشته باشند که البته باید شرایط فنی و حقوقی پیش‌بینی شود.

مسلمی بیان کرد: در وزارت بهداشت و معاونت تحقیقات پیگیر هستیم و اگر طرحی  در کمیته علمی انجمن تأیید شود حمایت خواهد شد، از طرفی کسانی‌که در حوزه دانش‌بنیان فعالیت دارند و این نگاه را دارند که محصولشان دانش‌بنیان شود نیز مورد حمایت قرار خواهند گرفت و در این‌باره در کمیته تجهیزات پزشکی برنامه ویژه‌ای برای حمایت از طراحان و فناوران برتر داریم و در کنار آن انجمن متخصصان این کمیته هم حمایت ویژه‌تری از صاحبان طرح‌ها و ایده‌های برتر دارد.

رئیس کمیته تجهیزات پزشکی، شبیه‌ساز و ملزومات پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: همچنین مواردی که جزو برترین‌ها در حوزه دانش‌بنیان‌ها هستند هم به‌طور خاص و از صفر تا ۱۰۰ مورد حمایت قرار می‌گیرند و در همین خصوص کتابی با عنوان چگونه می‌توانیم به دانش‌بنیان تبدیل شویم به چاپ رسیده که به علاقه‌مندان این حوزه توصیه می‌شود این کتاب را مطالعه کنند.

وی اظهار کرد: بخش دیگر، فعالیت انفورماتیک پزشکی بوده که فارغ‌التحصیلان بسیاری در مقطع کارشناسی ارشد دارد،  از یک‌سو سه بخش نرم‌افزار، سخت‌افزار و خدمات مرتبط با حوزه پزشکی را در حوزه سلامت به عنوان سه بخش کلیدی داریم.

مسلمی ادامه داد: در گذشته با اتوکد کار می‌کردیم و اکنون از ربات استفاده می‌کنیم و در تمامی طراحی‌ها و چیدمان‌های حوزه انفورماتیک پزشکی به‌روزترین‌ها دیده شده است. در حوزه سخت‌افزار نیز به‌روزرسان‌ها و ربات‌ها را داریم و از طرح‌های برتر در این حوزه حمایت می‌کنیم.

رئیس کمیته تجهیزات پزشکی، شبیه‌ساز و ملزومات پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: همچنین در حوزه بیمارستانی سیستم‌ها و شیوه‌های مختلفی در بخش‌های تخصصی اجرا می‌شود و معتقدیم که اگر زیرساخت‌های لازم فراهم شود پیشرفت قابل توجهی در این حوزه خواهیم داشت.

13 طرح منتخب در اولین جشنواره ایده‌پردازی فناوری اطلاعات سلامت

وی اظهار کرد: اکنون بالغ بر 200 طرح از سراسر کشور و در موضوعات مختلف حوزه سلامت به جشنواره رسیده که از این تعداد 13 طرح انتخاب شده و سه طرح از بین آن‌ها حمایت خواهند شد. علاوه بر داوری جشنواره نیز از طرف انجمن متخصصین تجهیزات پزشکی یک داوری به صورت مجزا صوت خواهد گرفت و علاوه بر سه طرح برگزیده یک طرح از سوی انجمن حمایت خواهد شد.

رئیس کمیته تجهیزات پزشکی، شبیه‌ساز و ملزومات پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: در وزارت بهداشت و در کمیته تجهیزات پزشکی، شبیه‌سازی و ملزومات پزشکی و کمیته سلامت دیجیتال نیز طرح‌های انتخابی که در سطح ملی قابلیت دارند مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

مسلمی با اشاره به برنامه وزارت بهداشت در راستای تقویت طرح‌ها و ایده‌های پزشکی ادامه داد: وزارتخانه از تمام  طرح‌ها و ایده‌هایی که به سلامت، بهداشت و درمان کمک کنند حمایت خواهد کرد.

وی افزود: در وزارت 12 کمیته داریم و بسته به پیشرفت ایده بر اساس شاخصه‌ها اگر طرح در سطح ملی باشد وزارت بهداشت اولویت و نیاز آن را مشخص می‌کند و از طریق صندوق‌های پیش‌بینی شده طرح‌ها مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

رئیس کمیته تجهیزات پزشکی، شبیه‌ساز و ملزومات پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: رویکرد حمایت از تکنولوژی‌هایی است که به درمان و سلامت کمک کنند، لذا اگر طرح در سطح کلان کشور کاربرد داشته باشد از صاحب ایده دعوت خواهد شد و مورد حمایت وزارتخانه قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام
captcha