۸۰ درصد فناوری‌های نوین به بازار نمی‌رسند
کد خبر: 4106969
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۶

۸۰ درصد فناوری‌های نوین به بازار نمی‌رسند

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه فقدان انگیزه در تجاری‌سازی برای اعضای هیئت علمی و قشر دانشگاهی وجود دارد، اظهار کرد: با توجه به اینکه ۸۰ درصد فناوری‌های نوین به بازار نمی‌رسند ضرورت دارد تا مأموریت‌های دانشگاه‌ها به سمت اولویت‌های فناوری تغییر یابد.

۸۰ درصد فناوری‌های نوین به بازار نمی‌رسند

به گزارش ایکنا از سمنان، علی خیر الدین، معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، شب گذشته، 22 آذر، در آئین تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه سمنان به صورت ویدئو کنفرانس با بیان اینکه دانشگاه‌ها باید به حل مشکلات جامعه کمک کنند ولی در حال حاضر این نقش بسیار ضعیف است، گفت: ضمن ارتقا سهم دانشگاه‌ها در حل مشکلات باید چالش‌های پیش رو قشر دانشگاهی نیز رفع شود.

وی با اشاره به اینکه فقدان انگیزه در تجاری‌سازی برای اعضای هیئت علمی و قشر دانشگاهی وجود دارد، اظهار کرد: با توجه به اینکه ۸۰ درصد فناوری‌های نوین به بازار نمی‌رسند ضرورت دارد تا مأموریت‌های دانشگاه‌ها به سمت اولویت‌های فناوری تغییر یابد.

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه نشناختن نیازهای صنعت و جامعه، توجه نداشتن به نیاز بازار و نبود استانداردهای پشتیبان، تحریم‌ها، سیاست‌های دولت و تأمین منابع مالی از مهمترین چالش‌های پیش رو دانشگاه‌ها است، یادآور شد: ادامه این روند نه تنها دانشگاه‌ها بلکه کشور را نیز با مشکلات جدی مواجه می‌کند لذا با تشخیص اولویت‌های پژوهشی و فناوری باید در راستای حل مشکل گام برداشت.

خیر الدین کل اعتبار تحقیق و توسعه کشور را سه هزار میلیارد تومان برشمرد و افزود: آمارها حاکی از عدم سرمایه‌گذاری کافی و جدی نگرفتن سهم تحقیق و توسعه در تولید ناخالص داخلی است که در حال حاضر زیر نیم درصد برآورد می‌شود.

وی از فعالیت هشت هزار و ۷۳۵ شرکت دانش‌بنیان در کشور خبر داد و افزود: فعالیت ۵۱ پارک علم و فناوری و ایجاد ۹۰۰ شرکت دانش‌بنیان به تنهایی برای توسعه کشور کافی نیستند و باید در حوزه نوآوری ورود جدی تری صورت گیرد تا بتوانیم به شرایط مطلوب برسیم.

انتهای پیام
captcha