به گزارش ایکنا از سیستان و بلوچستان، حجتالاسلام والمسلمین عزیزی، امام جمعه زابل، 23 آذر در همایش جهاد تبیین در دانشگاه زابل که با حضور اعضای هیئت علمی دانشگاههای شهرستان زابل و کارکنان دانشگاه زابل برگزار شد، گفت: در اغتشاشات اخیر، مشکل، بحث معیشت نبود؛ البته اگر اعتراضی به خاطر معیشت باشد، درست است و همه باید بپذیریم و حق هم بدهیم.
امامجمعه زابل اضافه کرد: هر از چندگاه بایک قصهای مواجهیم، البته این اغتشاشات اخیر یک برنامه از پیش طراحی شده دقیق بر اساس اسناد، با هزینه حدود یک میلیارد دلار و یک جنگ هیبریدی خاص چند وجهی بود که اتفاق افتاد، وقتی یک اغتشاش به وجود میآید تا اغتشاش بعدی یک فرصتی است و بر اساس فرمایش قرآن، دشمنان از ما دست بردار نیستند و فکر نکنید که دسیسهها تمام شده، بلکه تمام نشده و امکان دارد چندماه یا چند سال دیگر دوباره با چنین فضایی مواجه شوید، شک نکنید.
حجتالاسلام عزیزی با بیان اینکه نیروهای مسلح، خیال مردم را راحت کردند و اگر از مردم بپرسید که وقتی دشمن به ما حمله کند، چه خواهد شد پاسخی که میشنوید با توجه به اقتدار نیروهای مسلح ایران، پاسخی کوبنده خواهد بود چون خیال مردم از این بابت راحت است، گفت: در زمینههایی خیال مردم راحت شده و باز، در زمینههایی که باید خیال مردم راحت بشود متأسفانه نشده، مثلاً در اقتصاد، که باید خیال مردم راحت باشد نشده؛ البته ممکن است بخشی به دانشگاه، بخشی به صنعت و...، برگردد.
وی در ادامه افزود: وقتی ما در یک بخش میتوانیم خیال مردم را راحت کنیم، پس میتوانیم در سایر بخشها هم، خیال مردم را راحت کنیم، بنابراین تا خیال مردم از معیشت راحت نشود، شک نکنید که بستر ناآرامی وجود دارد.
امامجمعه زابل با بیان اینکه اعتراض برکت است و اشکال نیست بلکه خوب است زیرا اگر اعتراض نباشد جامعه مرده است، تصریح کرد: جامعهای که در آن تضارب آراء و نظرها نباشد میمیرد و آنچه بد تلقی میشود اغتشاش است. 90 درصد آنهایی که در اغتشاشات دستگیر شدند کسانی بودند که سوء پیشینه نداشتند و آن 10 درصد، کسانی بودند که دارای سابقه شرارت بودند و آنها هم مشکل معیشت نداشتند، در اغتشاشات اخیر نه کارگر، نه کارمند و نه بازنشسته میبینید یعنی آنهایی که باید میآمدند نبودند، چرا؟ چون این اغتشاشات، یک انقلاب بیحیائی علیه نظام بود.
حجتالاسلام عزیزی در پاسخ به سؤالی در خصوص اقتصاد سیستان و برون رفت این منطقه از وضعیت فعلی، گفت: برای حل این مشکل باید در ابتدا، کارشناسان، متخصصان، سیاستمداران وفعالان اقتصادی در سیستان، دور هم جمع و با هم عهد ببندند که با یکدیگر، همافزایی داشته باشند چون این بزرگترین چالش سیستان در بحث معیشت و زندگی مردم است.
وی در ادامه گفت: آقایانی که در تهران هستند و راحت هم نشستند، باید سیستان را بخشی از قلمرو این کشور بدانند، به برخیها که این حرف را زدم، گفتند شما زیادی تند حرف میزنید، که پاسخ دادم من مستند حرف میزنم.
امامجمعه زابل ضمن اشاره به عامل بعدی در بحث رونق اقتصاد و برونرفت منطقه سیستان، گفت: اینکه میگویند باید به فکر اقتصاد منهای آب باشیم و از این قبیل حرفها، باید کنار گذاشته شود، چون آب نیاز فوری سیستان است.
حجتالاسلام عزیزی ادامه داد: اگر میخواهید زندگی در سیستان جریان پیدا کند، باید به فکر آب باشید و این آب باید بیاید. در برنامههای کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت اول باید به فکر حل معضل بزرگ آب در سیستان باشیم، اگر آب حل شد، مشکلات حل خواهد شد.
وی ضمن درخواست از جامعه دانشگاهی مبنی بر پیشقدم شدن در همافزایی، گفت: اگر ایدهای برای برونرفت منطقه از این حالت دارید نیز ارائه دهید، سیاسیون نیز باید با یکدیگر همافزا بشوند و فعالان اقتصادی که خارج از سیستان هستند هم تلاش کنند تا در سیستان سرمایهگذاری کنند.
امامجمعه زابل در پاسخ به سؤال یکی دیگر از شرکتکنندگان در همایش، مبنی بر اینکه نقش اساتید در خنثیسازی فتنهها چیست و چگونه میتوانند برای دانشجویان ایفای نقش کنند، گفت: باید بپذیریم که مدینه فاضله و بدون اشکال نیستیم و مهمتر اینکه، دستاوردهای نظام اسلامی را ببینیم و بیان کنیم.
حجتالاسلام عزیزی ادامه داد: اساتید دانشگاه باید دستاوردهای نظام را بیان کنند و اشکالات را بپذیرند و به دنبال حل مسئله باشند، الان جوانان نمیتوانند ازدواج کنند که یکی از بزرگترین مشکلات آنها مسکن است. چه اشکالی دارد کسانی که تمکن مالی دارند، به خانهدار شدن جوانها و دانشجویانی که قصد ازدواج دارند و با مشکل مسکن مواجه هستند، کمک کنند.
وی در پاسخ به سؤالی دیگر مبنی بر اینکه برای مقابله با فتنه بهصورت عملی، تا کی باید شاهد رفتارهای خشن باشیم، گفت: اگر اغتشاشگران خشونت کردند که از بیرون بودند و آدم نظام نبودند، ولی اگر بحث در مورد شدت احکام صادره است، به حسب قانون، قاضی مختار است یکی از چهار طریق را برای مجازات در نظر بگیرد.
امامجمعه زابل با بیان اینکه اگر آقایی که اعدام شده محارب بوده، با توجه به فقه شیعه و اهل سنت، اگر کسی راه را ببندد و از سلاحی به قصد ایجاد رعب و وحشت استفاده کند، محارب است، با اشاره به سخنان امام جمعه اهل سنت مسجد مکی که گفته بود بهخاطر قتل یک بسیجی 5 نفر را اعدام میکنید، تصریح کرد: این موضوع، اصلاً ربطی به بسیجی ندارد، بله اگر حکم فقط مربوط به بسیجی میبود، اعدام نمیشدند، چون یک دعوای دسته جمعی بوده که چند نفر زدند و یک نفر را کشتند، اما موضوع قتل یک بسیجی نیست بلکه حکم محاربه است، محارب هم، محارب است یک وقت ممکن است خروجی بشود قتل کسی، یا اینکه اصلاً این خروجی را نداشته باشد، چون این عمل حادث شده، جرم واقع شده و چون به وقوع پیوسته بر اساس آن جرم، جزا داده میشود البته، مسئله قتل هم موضوع دیگری است، ممکن است موضوع قتل، آن حکم را تشدید کند.
حجتالاسلام عزیزی ادامه داد: در راهبندان امکان دارد یک عده راهی را ببندند، قمه بکشند و بترسانند قاضی میتواند حکم به نفی بلد بدهد یا اینکه اعدام کند، اما پرونده را که میبیند، مشاهده میکند اینها مرتکب قتلی هم شدهاند پس، در تشدید حکم قطعاً تأثیر دارد، مثلاً در مورد قتل این بسیجی در تشدید حکم تأثیر داشته است، حتی اگر این بنده خدا هم کشته نمیشد، باز حکم، حکم محاربه بوده است.
وی اضافه کرد: ما تا الان شدت عمل غیر معمولی ندیدهایم، چرا نباید شدت عمل داشته باشیم؟ منطق اینکه باید مماشات بشود چیست؟ یک وقت میگوییم عطوفت اسلامی، میبینیم 90 درصد از کسانی که بازداشت شدند، در کمتر از چند ساعت آزاد شدند در همین زاهدان 700 نفر دستگیر شدند، 400 نفر در همان ساعت اولیه آزاد شدند و باز 100 نفر دیگر مجدداً آزاد شدند، اگر این عطوفت اسلامی نیست، پس چیست؟
انتهای پیام