شیوه سنتی جلسات قرآن برای جذب نسل جوان کافی نیست
کد خبر: 4108072
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۹
جلسات هفتگی قرآن فارس؛ رویش‌ها و چالش‌ها/ ۴

شیوه سنتی جلسات قرآن برای جذب نسل جوان کافی نیست

محمدمحسن یقطین، پیشکسوت قرآنی فارس با بیان اینکه شیوه سنتی جلسات هفتگی قرآن برای جذب نسل جوان کافی نیست، گفت: این نسل بیشتر با دنیای مجازی سر و کار دارد، بنابراین باید تکنیک‌های جلسات سنتی را به این سمت سوق دهیم.

جلسه هفتگی قرآنمحمدمحسن یقطین، پیشکسوت قرآنی فارس و استاد دانشگاه شیراز، در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با اشاره به سابقه برگزاری جلسات هفتگی قرآن خود گفت: نزدیک به ۳۰ سال است که در شیراز جلسه هفتگی قرآن برپا می‌کنیم. در ابتدای دهه ۷۰ تا سال ۷۵ مجمع قاریان سید‌الشهدا(ع) در مسجد باغشاه بودیم، بعد از آن از سال ۷۶ قریب ۲۵ سال است که در امامزاده محمد(ع) واقع در میدان شهرداری جنب دبیرستان نمازی، جلسات برگزار شد.

پیشکسوت قرآنی فارس با بیان اینکه این جلسات چهارشنبه هر هفته بعد از نماز مغرب و عشاء برگزار می‌شود و علاوه بر آن در صبح‌های جمعه‌ هر دو ماه یک‌بار نیز برای اساتید و پیشکسوتان برنامه قرآن داریم، افزود: این جلسات کاملاً مردمی است و وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست.

وی با بیان اینکه در مباحثی ازجمله صوت، لحن، تجوید و شرح موضوعی تفسیر قرآن کریم فعالیت داریم، گفت: مخاطبان ما از سنین مختلفی از جمله دانش‌آموزان، دانشجوبان، حافظان، قاریان و...‌ هستند اما بیشتر سعی کردیم بر روی دانش‌آموزان و دانشجویان متمرکز شویم چراکه آن‌ها در مسابقات هدفمند شرکت می‌کنند.

یقطین در ادامه با اشاره به چالش‌های پیش‌روی جلسات هفتگی نیز گفت: طبیعتاً مانند همه جلسات قرآن یکسری مشکلات مانند منابع مالی وجود دارد اما از این‌ها به عنوان چالش نام نمی‌برم البته اگر امکانات بیشتری از جهت مالی مخصوصاً جایزه‌ها داشته باشیم، بسیار خوب است.

این پیشکسوت قرآنی به اهمیت تشویق برای جذب نسل جدید به قرآن اشاره کرد و گفت: برای این کار خیرانی را برای تهیه جایزه به دانش‌آموزانی که تازه وارد این جلسات می‌شوند، پیدا می‌کنیم و هر شب به هر دانش‌آموزی که تلاوت می‌کند، مبلغی را هدیه می‌کنیم اما اگر هزینه مشخص‌تری بود، امکانات آموزشی و جوایز هم بهتر می‌شد لذا انگیزه بیشتری ایجاد می‌کرد.

وی در ادامه گفت: خوشبختانه کلاس‌های قرآن برای اساتید قرآن شیراز، راه کسب نیست و با علاقه و برای خدا کار‌ می‌کنند در صورتی که ممکن است در برخی از مکان‌ها به این صورت نباشد و جلسات آن‌ها حمایت مالی می‌شوند و حتی شاید زیرمجموعه برخی از سازمان‌ها باشند و اساتید آن‌ها حقوق می‌گیرند اما هنوز در شیراز این اتفاق نیفتاده است.

یقطین تصریح کرد: تجربه نشان داده است وقتی قرآن به طرف تکسب رفت یا جلسات آن دولتی و از نوع مردمی خارج شد از بحث اخلاق و معنویات دور شده است لذا به عنوان یک معلم قرآن اعتقاد دارم اگر معلم‌ها آزاد باشند در بحث قرآن راحت‌تر می‌توانند فعالیت کنند اما این مسئله هم هیچ منافاتی ندارد که مسئولان از جلسات قرآن حمایت کنند.

این پیشکسوت قرآنی فارس با بیان اینکه مسئولان باید از اساتید قرآن به عنوان مشاور، استفاده کرده و دیدگاه آن‌ها را عملی کنند، اظهار کرد: باید همه سازمان‌ها ازجمله فرهنگی شهرداری، وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات و اوقاف از اساتید به عنوان مشاور استفاده کنند همانطور که استاندار فارس مشاوری در امور قرآنی دارند دیگر سازمان‌ها باید از آن تأسی بگیرند، ممکن است برخی سازمان‌ها در این زمینه مشاور داشته باشند اما باید این فرد دلسوز و از جامعه قرآنی باشد و همچنین دیدگاه و حرف او را قبول و عملی کنند نه اینکه فقط به صورت بخشنامه انجام دهند.

وی در پاسخ به اینکه آیا شیوه سنتی جلسات هفتگی برای جذب نسل جدید کافی است، تصریح کرد: کافی نیست چراکه نسل جدید بیشتر با دنیای مجازی سر و کار دارد لذا باید تکنیک‌های جلسات سنتی را مقداری به این سمت ببریم و این مسئله، نیازمند امکانات است اما هیچ‌کدام از جلسات سنتی، امکانات آموزشی جدید ندارند و امکاناتی مانند آنلاین بودن سیستم اینترنت که به دارالقرآن‌های مرکز مثل تهران و قم متصل شوند یا اساتیدی که آنلاین بتوانند حمایت کنند، وجود ندارد.

انتهای پیام
captcha