اینجا دیگر گمنامی معنایی ندارد، مردان آسمانی همیشه سرافراز و مشهورند
کد خبر: 4110100
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۸

اینجا دیگر گمنامی معنایی ندارد، مردان آسمانی همیشه سرافراز و مشهورند

اینجا حالا دیگر گمنامی معنایی ندارد شاید اینجا میان این تابوت بی‌نشان بگویند گمنام اما مداح چه زیبا از شما نام می‌برد شهید خوشنام، مردان آسمانی همیشه سر افراز و مشهورند اگر نبودند، مردم برای بدرقه شان سنگ تمام نمی‌گذاشتند.

شهید گمنامبه گزارش ایکنا از همدان، امروز در این شهر حال و هوایی دیگری حاکم است، حال و هوایی که در ایام مختلف سال کمتر می‌توان نظیر آن را یافت، یک روز بسیار سرد زمستانی در شهر غوغایی برپاست این شهر سه روز است که میهمان دارد؛ میهمانانی از جنس بهشت، میهمانانی از جنس یاران حسین(ع).

همه در تکاپو هستند تا در میزبانی بهترین باشند و چیزی کم نگذارند، سه روز است که این شهر کوچه و خیابانش بوی عود و اسپند می‌دهد، چه میهمانانی دارد این شهر، اما امروز میهمانان عزم رفتن دارند و در بدرقه راهشان همه شهر آمده‌اند تا آخرین دیدار را با میهمانان بهشتی خودداشته باشند.

نوای «کجایید ای شهیدان خدایی» دل هر رهگذری را به لرزه انداخته است، زیر لب زمزمه می‌کنم «عطری پیچیده توی شهر، میگن که مهمون اومد، رفیقی بی‌نام و نشون به قلب زارم سر زده، جنگیده بود برای دین، مردونگیشم بی حده، گوشت و خونش رو هدیه کرد، با استخونش اومده نمی‌دونم تشنه بودی یا دست بسته؟ یا که شبیه فاطمه، پهلوت شکسته؟! سرت جدا شده بگو، یا که دو دستات نمی‌دونم چی بودی اما خدا به همرات».

حضور گسترده اقشار مختلف مردم برای تشییع پیکر دو شهید گمنام در ملایر مثال زدنی است همه آمده‌اند، در سالروز شهادت بهترین بانوی آب و آینه اینجا بوی کوچه‌های بنی‌هاشم می‌آید امروز پسران فاطمه به دیدار مادر می‌روند.

ساعت ده صبح است مردم با شور و حال عجیبی در دو طرف پیاده‌رو خیابان اصلی شهر منتظر هستند در مسیر تجمع مردم برخی علت تجمع را جویا می‌شدند و زمانی که می‌فهمیدند قرار است پیکر شهید تازه از سفر برگشته‌ای تشییع شود، اشک بر گونه‌هایشان جاری می‌شود.

امروز پیکر دو شهید گمنام بعد از سه روز وداع با شهدا در مساجد، روستاها و شهرهای مختلف شهرستان ملایر بعد از سال‌ها دوری از وطن بر دستان مردم شهید پرور و میهمان نواز این شهرستان خواهد نشست.

مراسم شروع می‌شود و دل‌خستگان زمینی به پهنای دل آسمان می‌گریند و تابوت‌های شهدا را بر دوش خود حمل می‌کنند، با اینکه تابوت خالیست اما سنگینی عجیبی را بر پشتشان احساس می‌کنند پیر و جوان، زن و مردم با پرتاب گل و پاشیدن گلاب و ذکر «الله اکبر» به استقبال این عزیزان تازه از سفر برگشته آمده و هر کس به شکلی با شهید گمنام درد و دل می‌کند مردم برای رسیدن به تابوت شهید از یکدیگر سبقت می‌گیرند.

شهید گمنام

برخی تسبیح، چفیه، شال عزا و ... خود را با تابوت شهید متبرک می‌کردند و انگار هر کسی نجوایی در گوش تابوتی دارد، این تابوت نیز دلتنگ است از پیکری که از دیار غربت به دیار دیگر سفر می‌کند، هر کس روی این تابوت‌ها چیزی می‌نویسد برخی بر روی آن یادگاری می‌نویسند، یکی می‌نویسد «شفاعتمان کنید» و دیگری «کاش من هم شهید شوم»، «سلام ما را به اباعبدالله الحسین(ع) برسانید» و یکی شعر می‌نویسد، دیگری آرزوها و امیدهایش را می‌نویسند و از دل تنگی‌ها و قصه هجران می‌سراید.

نمی‌شود فراموش کرد آن همه صفا و صمیمیت شهدا را آری امروز همه به میدان عمل آمده بودند تا بار دیگر عزم خود را بر حرکت پویا و انقلابی در مسیر شهیدان و دفاع از حریم ولایت به خوبی به منصه ظهور برساندند.

دوبین‌های عکاسی به شکار بهترین لحظه‌ها آمده‌اند تا اقتدار و عظمت شهر را به تصویر بکشند تا دنیا بداند که فرهنگ ایثار و شهادت و پلاک و چفیه به دست فراموشی نرفته و این قصه ادامه دارد.

مادری با عکس فرزند در دست با چشمانی غم گرفته و اشک آلود در کنار خیابان ایستاده و مشغول ذکر است، مادری که چروک‌های دستانش نشان از الفتی دیرینه با کار و تلاش دارد و چهره نورانی‌اش گویای ایمان محکمی است، میان این هیاهو اما بی طاقت و منتظر؛ وقتی از او می‌پرسم شما مادر شهیدی؟ سکوت می‌کند و دوباره چشمانش خیس می‌شود، با بغضی در گلو می‌گوید سالهاست چشم انتظارم اما هنوزی خبری از فرزندم به من نرسیده است.

دیدن این لحظه‌ها صبر و طاقتم را می‌برد و تمام بعض دنیا گلویم را می‌فشارد و زیر لب دعا می‌کنم که خدایا این چشم انتظاری را پایان بده و خبری از فرزندان دورافتاده از مادر برسان، چقدر چشم انتظاری...

اینجا با نگاهی به تابوت شهید خطاب می‌کنم دلم می‌خواهد بدانم تو کیستی شاید فرزند همین مادری که دنبال نشانه فرزندش می‌گردد کاش تو فرزند همین مادر باشی.

اینجا حالا دیگر گمنامی معنایی ندارد شاید اینجا میان این تابوت بی نشان بگویند گمنام اما مداح چه زیبا از شما نام می‌برد شهید خوشنام، مردان آسمانی همیشه سر افراز و مشهورند اگر نبودند، مردم برای بدرقه شان سنگ تمام نمی‌گذاشتند.

شهید خوشنام می‌بینی این مردم چه خوب میهمان نوازی کردند، کاش بیشتر می‌ماندی اما تو دیگراینجامیهمان نیستی تو خودت برای همیشه همیشه اینجا خواهی ماند.

شهید گمنام

از تو سپاسگزاریم که ما را قابل دانستی و با آمدنت به این دیار عطر و طراوت بهشتی بخشیدی تو برای همیشه در این سرزمین خواهی ماند میان قلب مردم این دیار و اینجا جایگاه ابدی توست سبز و آباد باد! این خاکی که سینه‌اش را آرامگاه پیکر پاک تو کرده و خوش بر آن آسمانی که سایه بان این خاک شده!

فقط یک چیز از تو می‌خواهم، می‌خواهم از تو قول بگیرم که در روز جزا شفاعتمان کنی به تو قول می‌دهیم مثل این روزها که برایت خوب میزبانی کردیم همیشه در امتداد مسیر سرخت ثابت قدم بمانیم.

حالا نمی‌دانم مادرت خبر دارد نمی‌دانم مادرت می‌داند امروز تو برای همیشه میهمان این شهر هستی خدا کند به دلش آگاه شده باشد و اگر زنده است روزی به تو سری بزند و آرام گیرد.

«شهدا ما جز گناه چیزی دیگری در کوله باریمان نداریم، شهدا ما شرمنده امام زمانیم، از قول ما به آقا بگویید ما دوستت داریم، به مولایمان بگویید جنگی که با شیطان داریم جنگی سختی است شما ما را کمک کنید. ما شرمنده‌‌ایم» و این حرف‌هایی است که مداح این مراسم در بین مرثیه هایش می‌گوید.

در این مراسم حجت‌ الاسلام محمد باقری برقراری نیز با اشاره به اینکه تشییع دو شهید گمنام امروز در ملایر به معنای یادآوری این است که این انقلاب با خون شهیدان به دست آمده است، اظهار کرد: این انقلاب با خون مطهر شهدایی چون علی نظری تداوم خواهد داشت.

وی خطاب به بانوان از زبان شهدا گفت: زمانی که جنگ نظامی شد شما در خط مقدم حجاب و عفاف بودید امروز که برگشتیم شما چرا رنگ عوض کردید ما رفتیم که این راه را برای شما هموار کنیم و شما باید این راه را ادامه دهید.

امام جمعه ملایر افزود: در جنگ نظامی بر دشمن پیروز شدیم تا نگذاریم در جنگ های دیگر شکست بخورید و اگر بخواهیم سر پا بایستیم و شکست نخوریم و پاک زندگی کنیم این شهدا هر از چند گاهی دست ما را می گیرند.

وی خطاب به مردم افزود: تا اینجا خوب آمدید و در همه عرصه‌ها در مقابل دشمن ایستادید باید مراقب باشیم از این به بعد دشمن زمینمان نزند.

برقراری با بیان اینکه این تا بگوید جای شهید و جلاد کجاست و چهره واقعی ظلم و دیکتاتورهای عالم را به ما نشان دهند، تصریح کرد: شهدا دایرةالمعارف انقلاب اسلامی ما هستند و با این گنجینه دایرةالمعارف می‌توانیم دنیا و آخرت را فتح کنیم.

وی اضافه کرد: شما آمده‌اند بگویند ولی فقیه یادگار مدینه و غدیر خم استئو اینها پیام شهداست بی نام و نشان آمدند تا بتوانند بخوبی پیام انقلاب و شهدا را به ما منتقل کنند.

امام جمعه ملایر ابراز کرد: امروز در ملایر در روز شهادت حضرت زهرا (س)با پیکرمطهریادگاران دفاع مقدس دست بیعت می دهیم که این راه را با شجاعت و قدرت ادامه دهیم.

وی تصریح کرد: ما با شهدا نفس می کشیم با شهدا زندگی می کنیم و جان می گیریم و روحیه می گیریم اینها یار و یاور اصلی انقلاب هستند ما هم پشت سر اینها حرکت می کنیم تا نشان دهیم نه اهل مدینه هستیم و نه اهل کوفه که علی تنها بماند.

اقامه نماز بر پیکر مطهر شهدا آخرین برنامه شهر ملایر است و این شهدا برای تدفین به شهرهای سامن و ازندریان انتقال یافته تا برای همیشه در آرامگاه ابدیشان آرام گیرند.

یادداشت از فاطمه رحمتی ملایر

انتهای پیام
captcha