اقتصاد و مدیریت ابزاری برای رسیدن جامعه به کرامت است
کد خبر: 4110557
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۵

اقتصاد و مدیریت ابزاری برای رسیدن جامعه به کرامت است

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه قزوین گفت: اقتصاد و مدیریت ابزار و وسیله‌ای هستند تا افراد و جوامع به کرامت برسند، اگر جامعه با حکمت اداره شود، بندگی در جامعه جان می‌گیرد و در نهایت انسان به سعادت می‌رسد.

عابدینی امام جمعه قزوین

به گزارش ایکنا از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی فقیه در استان قزوین، در همایش ملی حکمت اسلامی، اقتصاد و مدیریت با موضوع حکمت اسلامی در علوم انسانی که امروز، ۸ دی ماه در دانشگاه آزاد اسلامی قزوین برگزار شد، گفت: انسان‌های کشورها و ادیان مختلف، مشترکاتی دارند، یکی از این مشترکات خداجویی است، همه انسان‌ها به‌دنبال خدا هستند، در این میان برخی خدای یگانه را به‌عنوان خدا در نظر می‌گیرند و برخی نیز خدایان دیگری دارند.

وی ادامه داد: ولایت‌پذیری یکی دیگر از مشترکات انسان‌هاست، همه ما احساس نیاز به ولی و مدیر می‌کنیم، خداوند در سوره بقره فرموده خدا ولی کسانی است که ایمان آورده‌اند و آن‌ها را از ظلمات به نور می‌برد.

امام جمعه قزوین بیان کرد: اما اگر تحت ولایت خدا قرار نگیریم، از نور به ظلمت می‌رویم، کافران یک ولی ندارند، بلکه اولیا دارند و گرفتار ولایت‌های متعدد و آسیب‌رسان هستند.

وی تصریح کرد: بنابراین همه به‌دنبال ولایت هستند، اما خداوند می‌خواهد که ولایت ما توحیدی باشد، پیغمبر(ص) و ائمه(ع) نیز مجریان ولایت خدا هستند، قرآن کریم هم مجرای ولایت خداست.

آیت‌الله عابدینی تأکید کرد: عبادت یکی دیگر از مشترکات انسان‌هاست، همه انسان‌ها اهل عبادت هستند، البته اینکه چطور و چه کسی را عبادت می‌کنند مختلف است، یک نفر ممکن است بت‌ها را بپرستد، یک نفر ممکن است دنیاپرست باشد، یک نفر ممکن است مقام‌پرست باشد، اما انبیاء آمده‌اند که بگویند فقط خدا را بپرستید.

وی خاطرنشان کرد: بین علم و حکمت تفاوت وجود دارد، به این صورت که علم می‌تواند مفید یا غیرمفید باشد، چرا که برخی علوم آسیب‌رسان هستند، البته علم مستقیماً زیان وارد نمی‌کند، بلکه علم ابزاری در دست عالمان است، عالمانی که شایستگی ندارند این علم را به زیان خود و جامعه به‌کار می‌گیرند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین افزود: اما حکمت این‌گونه نیست که مفید یا غیرمفید باشد، خداوند می‌فرماید حکمت در جان منافقان احساس اضطراب و ناآرامی ایجاد می‌کند، یعنی منافقان حکمت را نمی‌پذیرند و حکمت نیز آن‌ها را نمی‌پسندد، همچنین در روایات آمده حکمت را به اهل آن بگویید، اگر به نااهل گفتید هم حکمت را ضایع کرده‌اید و هم کسی که لایق حکمت نبوده آسیب می‌بیند، زیرا ظرفیت پذیرش حکمت را نداشته است.

وی یادآور شد: خداوند فرموده به هر کس که بخواهم و هر کس که ظرفیت و شایستگی داشته باشد حکمت می‌دهم و هر کس را که خدا به او حکمت بدهد، به او خیر کثیر اعطا کرده است.

امام جمعه قزوین بیان کرد: امام رضا(ع) فرموده اگر خداوند بنده‌ای را برای امور بندگان دیگر انتخاب کند، به او شرح صدر می‌دهد، جان او را از چشمه‌های حکمت لبریز می‌کند و به او علوم الهامی می‌دهد.

وی یادآور شد: قرآن کریم مصداق حکمت است، هر آیه از قرآن سرشار از حکمت است، انسان هر چقدر از قرآن بچشد، به همان اندازه حکمت در جان او پدیدار می‌شود، مصداق عینی افراد حکیم در عصر ما امام(ره)، مقام معظم رهبری و سردار سلیمانی هستند.

آیت‌الله عابدینی ادامه داد: آن کسی که مسئولیت و مدیریت امور مردم را در حوزه‌های مختلف بر عهده می‌گیرد، باید قلبی آکنده از حکمت داشته باشد تا بتواند کارها را به درستی پیش ببرد.

وی تأکید کرد: نمی‌توان دین را از علم جدا کرد، خداوند در آیه ۲۰ سوره شورا می‌فرماید هر کس در مزرعه دنیا با نگاه به آخرت کشت و کار کند، ما بر کاشته‌های او می‌افزاییم، اگر این نگاه را داشته باشیم اقتصاد ما اسلامی می‌شود، اما اگر چشم‌انداز ما صرفاً همین دنیا باشد، در آخرت بهره‌ای نخواهیم برد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: از سوی دیگر در آموزه‌های دینی داریم که به خدا قرض بدهید، اگر به خدا قرض بدهید خدا چند برابر آن را به شما باز می‌گرداند، ممکن است بانکی باشد که اگر ما پول خود را در این بانک بگذاریم، سود کلانی عاید ما شود، اما می‌توان همین پول را در راه قرض‌الحسنه صرف کرد.

وی خاطرنشان کرد: خدا نمی‌گوید پول خود را به افراد قرض بدهید، خدا می‌گوید به من اعتماد کنید و پول خود را به من قرض بدهید، من چند برابر آن را به شما تحویل می‌دهم، این‌ها مؤلفه‌هایی هستند که باید در نظام اقتصادی ما مورد توجه قرار بگیرند.

امام جمعه قزوین در پایان بیان کرد: مقصد انسان عبادت است، خداوند فرموده ما جن و انس را برای عبادت خدا آفریدیم، از سوی دیگر مقصد ما کرامت انسانی است، همه آموزه‌های دینی به تقوا ختم می‌شوند، اقتصاد و مدیریت ابزار و وسیله‌ای هستند تا افراد و جوامع به کرامت برسند، یعنی اگر جامعه با حکمت اداره شود، افراد به کرامت رسیده و عبادت و بندگی در جامعه جان می‌گیرد و در نهایت انسان به سعادت می‌رسد.

انتهای پیام
captcha