بانوی بهشتی
کد خبر: 4114235
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۳

بانوی بهشتی

او فاطمه است، بریده شده از بدی‌ها که حتی شیفتگانش به سبب پیروی از او از آتش دوزخ جدا شده‌اند؛ همان بانویی که پیامبر گرامی اسلام(ص) بوی بهشت را از او استشمام می‌کرد.

میلاد حضرت فاطمهامروز ۲۰ جمادی‌الثانی و روز مادر است، روز خوبی‌های بی‌همتا و سالروز میلاد بانویی بهشتی که در دامان خدیجه کبری(س) پرورش یافت، همو که رسول اکرم(ص) او را سرور زنان جهانیان نامید و مسلمانان، او را برترین و والامقام‌ترین بانوی جهان می‌شناسند. آری، او پاره تن پیامبر(ص)، مادر حسنین(ع) و همسر امیرالمؤنین(ع) است.

آری، فاطمه(س) همانی است که مهر ورود بهشت را بر قلب شیعیان می‌نهد، چنانکه امام باقر(ع) فرمود: به خدا سوگند، فاطمه سلام‌الله‌علیها شيعيان خويش را يكى پس از ديگرى انتخاب نموده و داخل بهشت می‌نمايد، همان‌طورى كه پرنده‌ها دانه‌ها را بر می‌گزينند و چه بانوی بی‌بدیلی است، فاطمه(س) که کسی جز علی(ع) همتایش نبود؛ چون نور بی‌مثالی که در محراب عبادت می‌درخشید، همان‌طور که ستارگان برای اهل زمین درخشش دارند.

فاطمه(س) در آسمان عبودیت و بندگی درخشش ویژه‌ای داشت و طبق روایات، آنقدر در نماز می‌ایستاد که قدم‌هایش ورم می‌کرد و در نمازش از ترس خدا نفس نفس می‌زد و گریه در گلویش می‌شکست؛ چنانچه پیامبر اکرم(ص) در این رابطه فرموده‌اند: «...به راستی که خداوند قلب و اعضای فاطمه علیها السلام تا استخوان‌هایش را از ایمان و یقین آکنده ساخته است؛ به گونه‌ای که در طاعت خدا جدیت دارد.»

حضرت صدیقه کبری(س) به عنوان یار مهربان مولای متقیان، در نقش همسری نیز نمونه بود و هنگامی که حضرت علی(ع) به ایشان می‌نگریست، غم و اندوهش برطرف می‌شد، اما عشق الهی در منتهای این همسرانگی قرار داشت، چنانکه حضرت(س) در مورد مولای متقیان می‌گفت: او، بهترین یار و یاور براى اطاعت و بندگى خداست.

منش و روش فرزندداری و مادرانه‌های حضرت فاطمه(س) نیز الگویی بی‌بدیل برای بانوان در مسیر تربیت فرزندان است، چراکه مادری تمام عیار برای فرزندانش بود و علاوه بر روش صحیح تربیتی، اخلاقی و دینی، با آنان بازی کرده و به فرزندان خود احترام می‌گذاشت؛ چنانکه در حدیث کساء در پاسخ سلام فرزندانش می‌‌گوید: سلام برتو اى نور دیده‌ام و میوه‌ دلم.

حضرت زهرا(س) در کنار تمامی ویژگی‌ها، در بعد پوشش و حجاب نیز الگویی تمام عیار برای یک بانوى اسلامى است، او که حتی خود را از نامحرم نابینا می پوشاند و دل‌نگران آیین تشییعش بود؛ بر این اساس دستور ساخت اولین تابوت در اسلام از سوی ایشان صادر می‌شود، چراکه حضرت فاطمه(س) از پیدا بودن جسم زنان به هنگام تشییع ناراحت بود و وصیت کرد که برایش تابوتی ساخته شود.

زندگانی ۱۸ ساله فاطمه زهرا(س) دارای ابعاد وسیع و قابل تأملی است، بانویی که به عنوان الگویی تمام عیار در مقابل زن مسلمان قرار دارد تا با تمسک بدان، مسیرهای پرپیچ و خم زندگی را طی کند. از خانه تا اجتماع و حتی در عرصه سیاست می‌توان رد پای اثرگذاری‌های این بانوی بزرگوار را بررسی کرد.

باید فاطمه(س) را در تمامی ابعاد شناخت؛ از مادرانه‌هایش برای حسنین یا همسرانه‌هایش برای مولای متقیان؛ یا هنگامی که در عرصه اجتماع ظاهر شده و زمانی که به مسجد مدینه می‌رود و در حضور خلیفه و برای مطالبه حق خود، خطبه طوفانی فدکیه را قرائت می‌کند.

آن بانوی بزرگوار در دفاع از همسر و ولی زمان نیز هیچگاه از پای نمی‌نشیند و تا آخرین روز زندگانی‌اش از حریم ولایت دفاع کرده و حتی در بستر بیماری نیز به بیان حقایق و مواضع خود می‌پردازد تا علمدار روشنگری شده و مسیر درست و مسیر انحرافی را برای امّت اسلام به روشنی بیان کند.

این‌ها همه نشان از جایگاه رفیع صدیقه کبری(س) و بیانگر جایگاه والایی است که دین مبین اسلام، به زنان بخشیده است؛ همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمود: «زن مسلمان در دامنه کوهی است که قله آن حضرت زهرا علیها السلام است».

مهری هاشم‌زاده، خبرنگار ایکنای آذربایجان شرقی

انتهای پیام
captcha