معجزه انقلاب + فیلم
کد خبر: 4117871
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۵
به مناسبت سالگرد شهادت سردار حسن باقری

معجزه انقلاب + فیلم

غلامحسین افشردی معروف به حسن باقری از فرماندهان جوان و استراتژیست دفاع مقدس به شمار می‌رود که در عملیات فتح‌المبین، رمضان و بیت‌المقدس نقش مؤثر و فعالی داشت. آزادسازی خرمشهر در سوم خرداد ۱۳۶۱ خورشیدی از مهم‌ترین دستاوردهای عملیاتی و فرماندهی وی محسوب می‌شود. سردار حسن باقری در روز ۹ بهمن‌ماه سال ۶۱ در محور عملیاتی فکه که مشغول شناسایی عملیات والفجر مقدماتی بود در سنگر دیده‌بانی بر اثر اصابت خمپاره به‌ شهادت می‌رسد.

شهید حسن باقریحسن باقری در ۲۵ اسفندماه ۱۳۳۴، همزمان با میلاد امام حسین (ع) در تهران به دنیا آمد. وی تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در تهران گذراند و بعد وارد دانشگاه ارومیه شد. حسن باقری پس از سه ترم از دانشگاه اخراج شد و به خدمت سربازی رفت. با اوج‌گیری مبارزات مردمی علیه رژیم شاهنشاهی، با فرمان امام خمینی از سربازی فرار کرد و به صف مبارزان علیه رژیم پهلوی پیوست و در تصرف کلانتری ۱۴ و پادگان عشرت‌آباد در تهران نقش مؤثری داشت.

اما دوران سرنوشت‌ساز زندگی حسن باقری، پس از پیروزی انقلاب شروع می‌شود. در سال ۱۳۵۸ وی فعالیت خود را در روزنامه جمهوری اسلامی آغاز کرد و اولین خبرنگاری بود که به الجزایر اعزام شد. پس از آن بنا به دعوت جنبش امل از تشکل‌های سیاسی شیعی لبنان، از طرف روزنامه جمهوری سفر ۱۵ روزه‌ای به لبنان و اردن داشت و طی این سفر، گزارش تحلیلی جامعی از اوضاع نابسامان مسلمانان در آن منطقه تهیه کرد.

در این دوران شهید باقری بار دیگر با اخذ دیپلم، در امتحان ورودی دانشگاه‌ها شرکت کرد و با رتبه ۱۰۴ در رشته‌ حقوق قضائی دانشگاه تهران قبول شد.

بعد از یکسال در ۱۳۵۹ خورشیدی وارد اطلاعات سپاه شد. برای او نام مستعار حسن باقری را انتخاب کردند. وظیفه او شناسایی گروهک‌های ضدانقلاب بود.

زمانی که رژیم بعثی عراق به ایران حمله کردند، حسن وارد جبهه‌ها شد. پس از مدتی با بروز لیاقت در ردیف فرماندهان سپاه قرار گرفت.

حسن باقری با کسب اطلاعات از مناطق مختلف جبهه جنوب، کار بازجویی از اسرای عراقی و شناخت تجهیزات دشمن را در دستور کار خود قرار می‌دهد.

حالا دیگر وقتش رسیده بود که اطلاعات حسن باقری در صحنه عملیات هم به‌کارگیری شود. اما در ابتدای جنگ فرماندهی کل قوا به‌ عهده بنی‌صدر بود و او اجازه کار به نیروهای سپاهی را نمی‌داد. در جلسه‌ای که در اتاق جنگ لشکر ۹۲ زرهی اهواز با حضور بنی‌صدر و آیت‌الله خامنه‌ای که آن زمان نماینده امام در شورای عالی دفاع بود،‌ برگزار می‌شود حسن باقری بر پایه اطلاعاتی که به دست آورده بود، تحلیلی جامع از وضعیت دشمن در آن زمان ارائه می‌دهد که موجب حیرت بنی‌صدر و دلگرمی نماینده امام در شورای عالی دفاع می‌شود.

با برکناری بنی‌صدر از فرماندهی کل قوا، راه برای کارکردن نیروهای انقلاب باز می‌شود. اولین عملیاتی که اجرا شد، بر پایه اطلاعات به دست آمده از سوی حسن باقری انجام می‌شود و موجب تقویت روحیه رزمندگان ایرانی و تجربه شیوه‌های جدیدی از نبرد با عراقی‌ها می‌شود.

شهید باقری در ادامه فعالیت خود به جمع‌آوری اطلاعات، نقشه‌ها و کالک‌های عملیاتی و شناسایی دقیق محورهای عملیات پرداخت و این اسناد را به گزارش‌های سامان‌یافته تبدیل کرد.

دانشجوی ۲۴ ساله‌ رشته‌ حقوقی قضائی دانشگاه تهران، با شناخت عمیق از دشمن و چیرگی بر منطقه‌ جغرافیایی جنگ و تغییرات حاصل از آن علاوه بر طراحی و اجرای عملیات‌های مهم، در شکل‌گیری سازمان رزم، برآورد اطلاعات و تهیه طرح عملیات، کادرسازی و تربیت فرماندهان تأثیرگذار و کارآمد نقشی اساسی ایفا کرد.

پس از این دوران حالا ایران باید عملیات‌های بزرگ‌تری را طراحی و اجرا می‌کرد. اولین این عملیات‌ها شکست حصر آبادان بود. طراحی این عملیات که ماه‌ها به‌طول انجامید، منجر به شکست محاصره آبادان و آزادسازی بخش عظیمی از اراضی تحت تصرف عراق شد. در این عملیات، حسن باقری فرماندهی محور عملیاتی دارخوین و ماهشهر را به‌عهده داشت.

پس از این عملیات بود که فرماندهان ایرانی تصمیم گرفتند روند عملیات‌ها را با سرعت بیشتری پیگیری کنند. در همین راستا حسن باقری عملیات دیگری را برای آزادسازی بُستان طراحی کرد. در این عملیات که طریق القدس نام گرفت حسن باقری به‌عنوان نماینده فرمانده کل سپاه در قرارگاه مشترک ارتش و سپاه حضور یافت و توان بالای خود برای هدایت عملیات فرماندهی را به‌نمایش گذاشت.

حالا حسن باید کاری بزرگ‌تر از دفعه قبل انجام می‌داد. عملیات بزرگی که فتح المبین نام گرفت. در این عملیات ۴ قرارگاه برای اجرای عملیات پیش‌بینی شده بود که حسن باقری فرماندهی قرارگاه نصر را به‌عهده داشت.

در این عملیات حسن باقری توانست در همان مرحله اول عملیات، به تمام اهداف از پیش تعیین‌شده دست پیدا کند و در مرحله دوم هم با تصرف ارتفاعات رادار نقش بزرگی در پیروزی این عملیات بازی کرد.

پس از این عملیات محسن رضایی فرمانده وقت سپاه به حسن باقری دستور داد تا تمام کارهای خود را تعطیل و شناسایی منطقه عملیاتی بیت المقدس را آغاز کند. شاید بتوان این عملیات را که در نتیجه آن خرمشهر آزاد شد، سخت‌ترین عملیات دوران زندگی حسن باقری دانست. در این عملیات نیز حسن باقری فرماندهی قرارگاه نصر را به‌عهده داشت و باز هم سخت‌ترین منطقه عملیاتی به این فرمانده جوان سپرده شده بود.

حساسیت منطقه قرارگاه نصر از آن جهت بود که نیروهای حسن باقری باید هم از روبه‌رو و هم از پهلو با دشمن می‌جنگیدند. در روز دوم عملیات نیروهای تیپ ۷ ولی‌عصر (عج) موفق نمی‌شوند پیشروی خود را کامل کنند و بین آنها و نیروهای تیپ ۲۷ محمد رسول‌الله (ص) فاصله می‌افتد و نیروهای تیپ ۲۷ مجبور می‌شوند از ۳ طرف با دشمن بجنگند.

بالاخره بر اثر هدایت و فرماندهی حسن باقری و ایستادگی نیروهای تیپ ۲۷، نیروهای دشمن در خرمشهر محاصره می‌شوند و خرمشهر آزاد می‌شود.

پس از آزادسازی خرمشهر حسن باقری به قرارگاه کربلا می‌رود. در این دوران هم نقش بارزی در طراحی و هدایت عملیات‌های مسلم‌بن عقیل و محرم ایفا می‌کند.

بالاخره در روز ۹ بهمن ماه سال ۶۱ حسن باقری در محور عملیاتی فکه، زمانی که همراه شهید مجید بقایی مشغول شناسایی عملیات والفجر مقدماتی بود در سنگر دیده‌بانی بر اثر اصابت خمپاره به‌شهادت می‌رسد.

 
انتهای پیام
captcha