دانشگاه، جایگاه سرمایه‌گذاری در قدرت نرم است
کد خبر: 4118392
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۸
وزیر علوم:

دانشگاه، جایگاه سرمایه‌گذاری در قدرت نرم است

وزیر علوم با بیان اینکه دنیا به دنبال هزینه کردن برای قدرت نرم است، گفت: بهترین محل برای سرمایه‌گذاری در قدرت نرم، علم و فناوری و نوآوری است و جایگاه آن هم در دانشگاه است.

دانشگاه، جایگاه سرمایه‌گذاری در قدرت نرم استبه گزارش ایکنا از خوزستان، محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در آیین تکریم و معارفه رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز که امروز ۱۰ بهمن‌ماه، در دانشکده علوم این دانشگاه برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا، با اشاره به صحبت‌های رئیس دانشگاه اظهار کرد: دکتر آخوندعلی در خصوص دانشگاه شهید چمران اهواز از عنوانی خوبی نام برد و من خواهش کردم آن را تیتر کنند زیرا جایگاه این دانشگاه با این عنوان مشخص می‌شود؛ «دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشگاه جانباز دوران دفاع مقدس است».

وی افزود: دانشگاه شهید چمران اهواز به واسطه اینکه قدمگاه شهدا است باید بر صدر بنشیند و قدر ببیند. این دانشگاه قدمگاه هزاران شهید و در رأس آن‌ها شهید چمران بوده است و انتطار می‌رود نظام مقدس جمهوری اسلامی نگاه ویژه‌تری به آن داشته باشد. من سعی می‌کنم در هیأت دولت نیز این عنوان را مطرح و خواسته‌های رئیس دانشگاه را پیگیری کنم.

زلفی‌گل با تقدیر از تلاش نمایندگان مجلس در حوزه آموزش، گفت: نماینده خوزستان در کمیسیون آموزش مجلس حمایت ویژه‌ای از وزارت علوم در برنامه‌ها و اعتبارات داشت و دیروز نیز در کمیسیون آموزش پیشنهاد شده که کسری اعتبارات سال‌های گذشته در کمیسیون آموزش و تحقیقات مصوب شود تا اعتباری برای آن در نظر گرفته شود.

وی گفت: سنت حسنه‌ای در تودیع و معارفه از بدو حضور در وزارت علوم پی گرفتیم و آن هم این است که نگاه ما در دانشگاه‌ها  و در عرصه علم و فناوری، متفاوت از عرصه سیاسی است. ما پیشکسوتان را قدر می‌دانیم و بر صدر می‌نشانیم و می‌دانیم که روسای قبلی دانشگاه، جوانی خود را گذاشتند تا دانشگاه را در اختیار نسل‌های بعد قرار دهند. دانشگاه شهید چمران اهواز یا سایر دانشگاه‌ها به راحتی این شکل و شمایل را نگرفته‌اند بلکه نتیجه مدیریت جهادی رؤسای قبلی و مدیران بوده است.

وزیر علوم ادامه داد: ما باید در دانشگاه‌ها الگویی برای سایر اقشار باشیم؛ باید یاد بگیریم و به دانشجویان یاد بدهیم کسانی که برایمان زحمت کشیده‌اند و وقت گذاشته‌اند را با هر سلیقه سیاسی قدر بدانیم و دیدیم که دکتر خواجه، سلامتی خود را برای این کار گذاشتند؛ کاملا در جریان این اتفاق بودم.

وی خطاب به مدیران سابق دانشگاه‌ها گفت: شما با خدا معامله می‌کنید و خوش به حال کسانی که با خدا معامله می‌کنند. شماهایی که برای فرزندان مردم وقت می‌گذارید و آن‌ها را مثل فرزند خود می‌دانید، طرف حساب‌تان خدا است. خداوند به زندگی شما برکت می‌دهد.

زلفی‌گل افزود: وقتی رئیس یا مسئول دانشگاه، خوابگاهی را تعمیر یا آزمایشگاهی را تجهیر می‌کند و کار را به موقع انجام می‌دهد، این‌ها آثار متاخر دارد و هر انسانی اثر آن را خواهد دید. وقتی ما به عنوان استاد، یاور علمی یا مدیر، وظیفه‌شناس باشیم نسلی را تحویل جامعه می‌دهیم که پاسخگو است. وقتی دانشجو از خود گذشتگی یک مدیر را ببیند، زمانی که خود نیز مسئولیتی می‌گیرد حتما پاسخگو خواهد بود و این شیوه استمرار پیدا می‌کند.  

برای سرمایه‌گذاری مادام العمر، فرهنگ سالم ایجاد کنید

وی بیان کرد: اگر می‌خواهید سرمایه‌گذاری یک ساله کنید، گندم بکارید، برای سرمایه‌گذاری ۱۰ ساله درخت بکارید و برای سرمایه‌گذاری صد ساله انسان تربیت کنید. سال ۸۷ مقاله‌ای تحت عنوان نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری مقاله‌ای نوشتم و آنجا اشاره کردم که اگر می‌خواهید سرمایه مادام‌العمر انجام دهید، فرهنگ سالم ایجاد کنید زیرا فرهنگ سالم، فکر را شکل می‌دهد، فکر احساس را و احساس عمل صالح را شکل می‌دهد.

وزیر علوم افزود: امروز دیگر در دنیا دوره جنگ سخت تمام شده است زیرا هزینه‌اش خیلی بالا است. در این جنگ وسایل نظامی لازم است و منابع انسانی هدر می‌رود بنابراین امروز کشورهای سلطه‌گر دنبال جنگ ارزان هستند و کشورهای عاقل به دنبال صلح ارزان‌اند.  

وی با اشاره به اینکه دنیا به دنبال قدرت نرم است و نه قدرت سخت، گفت: قدرت نرم یعنی به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید و دستاوردهایی داشته باشید که در هر خانه‌ای برود و در زندگی هر فردی حضور داشته باشد؛ دنیا به دنبال هزینه کردن برای قدرت نرم است و بهترین محل برای سرمایه‌گذاری در قدرت نرم، علم و فناوری و نوآوری است و جایگاه آن هم در دانشگاه است.

زلفی‌گل ادامه داد: کشور و حاکمیتی که به دنبال پیشرفت است، اگر بخواهد جنگ ارزان هم داشته باشد و یا صلح را پیگیری کند در زمینه علم و فناوری و نوآوری سرمایه‌گذاری می‌کند. چون از این طریق، محصولی تولید می‌شود که در زندگی هر فردی حضور دارد. موبایل و فضای مجازی از طریق فناوری تولید می‌شود و در زندگی هر فردی حضور دارد. وسایلی که موجب آسایش و آرامش می‌شود نیز از طرق همان علم و فناوری، فرهنگ خود را نیز اعمال می‌کند.

وی با بیان اینکه جنگ ارزان امروزه دیگر تبلیغ است، عنوان کرد: جنگ ارزان، جنگ رسانه است. خیلی اوقات لازم نیست حضور فیزیکی داشته باشید، بلکه از طریق رسانه و علم و فناروی می‌توانید حضور داشته باشید. امروز دیگر جنگ‌ها محلی نیستند بلکه فرامحلی‌اند و از طریق فضای مجازی، رسانه و بدون حضور فیزیکی می‌توانید نقش خود را ایفا کنید. صلح را نیز در این عرصه می‌توان پیگیری کرد.

وزیر علوم افزود: در جمهوری اسلامی توجه ویژه‌ای به علم و فناوری صورت گرفته و انتظار بیشتری نیز می‌رود. از طریق علم و فناوری می‌توانید محصولات رقابت‌ناپذیر تولید کنید و وقتی محصولی را برای اولین بار تولید می‌کنید این فن در اختیار دیگران نیست بنابراین یکه‌تاز میدان می‌شوید.  پس با هر استدلالی، عقل حکم می‌کند که برای علم و فناوری و نوآوری  هزینه کنیم؛ اگر به دنبال سلامت جسمی، روحی، اجتماعی، معنوی، آسایش، رفاه و قدرت هستیم.

وی گفت: سلامت نیاز به تجهیزات دارد و رشته‌های مهندسی، تجهیزات را تولید می‌کنند. سلامت روحی و روانی را رشته‌های علوم انسانی ایجاد می‌کنند و آسایش را رشته‌های علوم طبیعی و آرامش را رشته‌های علوم دینی و انسانی ایجاد می‌کنند.

زلفی‌گل ادامه داد: کشورهای پیشرفته درصد زیادی از درآمد ناخالص ملی خود را صرف پژوهش و تحقیق می‌کنند زیرا از این طریق است که نوآوری شکل می‌گیرد.

ضرورت توجه به پروژه‌های نیمه تمام دانشگاهی در خوزستان

وی افزود: خوزستان، استانی زرخیز و یادگار دفاع مقدس و قرارگاه دفاع مقدس است. خوشبختانه در خوزستان پنج دانشگاه ملی و نیز دانشگاه‌های پیام نور، علمی کاربردی و فنی و حرفه‌ای که که ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تعریف شده‌اند، وجود دارد. سهم خوزستان در آموش عالی دیده شده اما آنچه که باید به آن توجه شود پروژه‌های نیمه تمام دانشگاهی است. در سفرهای ریاست جمهوری برای دانشگاه‌های دیگر استان‌ها اعتبار در نظر گرفته شد و انشاءالله معاون استانداری خوزستان کمک کند تا در سفر بعدی ریاست جمهوری این مساله برای خوزستان جبران شود.

وزیر علوم عنوان کرد: تلاش می‌کنیم پروژه‌های نیمه تمام آموزش عالی استان خوزستان را در فرصت مناسب تکمیل کنیم. حق مردم خوزستان خیلی بیشتر از این‌ها است و ما باید دست به دست هم دهیم و مشکلات را برطرف کنیم. به واسطه ارتباطی که خوزستان با کشورهای خلیج فارس دارد، می‌تواند در دیپلماسی علمی نقش کلیدی ایفا کند و در مرجعیت علمی و دیپلماسی علمی نقش داشته باشد و از این باب است که در دانشگاه‌های خوزستان هر سرمایه‌گذاری شود به نفع منافع ملی است؛‌ جدای از اینکه خوزستان حق زیادی بر گردن کشور دارد.

دانشگاه‌های خوزستان ارتباطات علمی با کشورهای همسایه را در جدی بگیرند

وی افزود: دانشگاه جندی شاپور جزو اولین دانشگاه‌های دنیا است و سابقه و تاریخ خوزستان در عرصه علم و فناوری همچون خورشید در دنیا می‌درخشد. خواهشم این است که دانشگاه‌های خوزستان دیپلماسی علمی و ارتباطات علمی با کشورهای همسایه را در جدی بگیرند و رفت و آمدهای علمی داشته باشند و در این عرصه فعال باشند.

زلفی‌گل گفت: آموزش عالی استان خوزستان باید در ارتباط با صنعت الگو باشد؛ برخی از پروژه‌های ملی وجود دارد که وقتی شما در خوزستان به آن‌ها وارد شوید به سایر استان‌ها نیز کمک می‌کنید؛ مسائلی مثل ریزگردها و آب و محیط زیست به همه کشور مربوط می‌شود پس  اگر کشور و حاکمیت برای اینجا هزینه کند، در حقیقت منافعش به کل کشور می‌رسد.

وی افزود: انتظاری که از دانشگاه شهید چمران اهواز به عنوان دانشگاه معین استان خوزستان می‌رود این است که سایر دانشگاه‌ها را به عنوان فرزندان خود بداند زیرا این دانشگاه‌ها به نوعی مرتبط به دانشگاه جندی شاپور و چمران هستند. دست به دست هم دهید و در آموزش عالی در خوزستان تلاش کنید. با رعایت طرح آمایش سرزمینی وزارت علوم، اگر می‌خواهید رشته جدید تأسیس کنید و در دانشگاهی وجود دارد، رشته تکراری ایجاد نشود و رشته‌هایی تأسیس کنید که سلایق استان خوزستان را شکل دهد و فرزندان استان مجبور نشوند به خاطر اینکه رشته‌ای اینجا وجود ندارد به استان‌های دیگر بروند.

انتهای پیام
captcha