بیش از ۳۰۰۰ پروژه به‌مناسبت دهه فجر در آذربایجان‌شرقی افتتاح می‌شود
کد خبر: 4118820
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۸

بیش از ۳۰۰۰ پروژه به‌مناسبت دهه فجر در آذربایجان‌شرقی افتتاح می‌شود

استاندار آذربایجان شرقی گفت: به‌مناسبت دهه فجر امسال سه هزار و ۳۰۴ طرح با سرمایه‌گذاری ۱۳ هزار و ۷۹۹ میلیارد تومان و ۲۷ میلیون و ۴۰۰ هزار یورو در استان افتتاح می‌شود.

عابدین خرم، استاندار آذربایجان شرقیبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، عابدین خرم، استاندار آذربایجان شرقی، شامگاه، 11 بهمن‌ماه، در نشست خبری به‌مناسبت فرارسیدن دهه فجر انقلاب اسلامی، گفت: به‌مناسبت دهه فجر امسال سه هزار و ۳۰۴ طرح با سرمایه‌گذاری ۱۳ هزار ۷۹۹ میلیارد تومان و ۲۷ میلیون و ۴۰۰ هزار یورو در استان افتتاح می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه ۴۲۱ عنوان از پروژه‌ها جزو پروژه‌های ملی و ۲۸۸۳ پروژه نیز جزو پروژه‌های استانی است، ادامه داد: ۳۲۱۲ مورد از پروژه‌ها عمرانی و عمدتاً زیرساختی بوده و ۹۲ پروژه نیز اقتصادی است؛ همچنین ۸۵ پروژه مربوط به شهرداری‌های استان و ۲۶ پروژه نیز در شهر تبریز افتتاح خواهد شد.

خرم با بیان اینکه با افتتاح این پروژه‌ها به طور مستقیم در شهرها برای ۹۰۲۹ نفر و در روستاها برای ۴۶۰۳ نفر اشتغال‌زایی خواهد شد، گفت: به دستور رئیس‌جمهور کلنگ‌زنی را ممنوع کرده‌ بودیم، اما بخشی از پروژه‌ها توسعه‌ای بود که در این رابطه ۱۸ پروژه کلنگ‌زنی خواهد شد.

استاندار آذربایجان‌شرقی ادامه داد: طی ۱۴ ماه گذشته تلاش کردم در کنار همکاران در راستای شناسایی ظرفیت‌های بالقوه و هسته‌های تحول‌آفرین استان، احصای چالش‌ها و فرصت‌ها، تغییر رویکردها، برنامه‌ریزی برای اتمام پروژه‌ها، مردمی‌سازی امور، سیمای اقتصادی، عمرانی و توسعه استان را با تغییر محسوسی روبه رو کنیم.

وی با اشاره به اینکه در دولت پیشرفت، پس از رکود چندین ساله‌ به جریان افتاد و در استان نیز با شناسایی کانون‌های تحول‌آفرین، اقدامات جدی را در این رابطه شروع کردیم، افزود: یکی از این اقدامات مبنایی و اساسی، سفر پرخیرو برکت رئیس جمهور در ۱۲ خرداد سالجاری به استان بود که مصوبات این سفر تحول اساسی در حوزه‌های مختلف ایجاد خواهد کرد.

استاندار آذربایجان‌شرقی در ادامه در پاسخ به سؤالات خبرنگاران در حوزه اقدامات و برنامه‌های دولت در حوزه آب، یادآور شد: برنامه کلان دولت در حوزه آب بوده است و در سفر رئیس جمهور نیز بالاترین رقم شامل ۴۷۰۰ میلیارد تومان به موضوع آب و فاضلاب تخصیص یافت.

خرم با اشاره به برنامه‌ها و سیاست‌های دولت در حوزه آب، بیان کرد: در این رابطه هفت مورد سد را در برنامه داریم که دو مورد آن قبلاً آبگیری شده بود، اما در حوزه انتقال آب و پایاب اقدامی نشده بود که در سیاست‌های اخیر این دو سد را به شبکه آبیاری وصل کرده و پنج مورد سد دیگر را نیز طبق برنامه‌ریزی تا پایان سال ۱۴۰۲ به بهره برداری خواهیم رساند.

وی با بیان اینکه سدها به سه منظور آبگیری می‌شود تا در راستای تامین آب شرب، آب کشاورزی و آب مصرفی صنایع استفاده شود، افزود: سدهای «گرمی چای، سهند و آی‌دوغموش» در میانه در حال انجام عملیات بوده و قول دادیم تا پایان سال آب شرب سالم سد گرمی چای با ۶۰ کیلومتر انتقال آب به شهر میانه برسد و تصفیه خانه شهر نیز تا اسفند ماه آماده بهره‌برداری شود.

خرم با تأکید بر اینکه قطعی آب یکی از چالش‌های اصلی کلانشهر تبریز با یک میلیون و ۸۰۰ هزار جمعیت در حوزه آب بود، اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰ با قطعی آب مواجه بودیم اما در سالجاری قطعی آب نداشتیم و صرفاً به مدت ۱۲ ساعت قطعی به علت مشکل پمپ در شهرک یاغچیان داشتیم.

استاندار آذربایجان‌شرقی در مورد علل قطع نشدن آب در سال‌جاری بیان کرد: ۱۰ حلقه چاه به تعداد چاه‌های تبریز اضافه شده و همچنین آب زرینه رود نیز با اتصال به لوله‌های فلزی تقویت شده است که با شبکه بندی انجام شده شاهد قطعی نبودیم و پیش‌بینی می‌کنیم با همین روال در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ نیز قطعی آب نداشته باشیم، چراکه یکی از مهم‌ترین نیازهای آبی تبریز داشتن مخزن ذخیره بود که طی پیگیری‌ها، ۱۵۰ هزار مترمکعب آماده شده و ۵۰ درصد این منبع ذخیره تا پایان سال افتتاح می‌شود.

وی با اشاره به پروژه انتقال آب ارس به تبریز، یادآور شد: این پروژه از جمله پروژه‌های نیمه تمام بود که طی ۸ سال متوقف مانده بود اما طبق وعده‌ای که داده‌ایم این پروژه را در کمتر از ۳ سال افتتاح خواهیم کرد و در حال حاضر هر سه کارگاه آن به‌صورت شبانه‌روزی فعال بوده و اگر این آب به تبریز منتقل شود شهر تبریز تا ۳۰ آینده در تأمین آب هیچ مشکلی نخواهد داشت؛ ۱۵ هزار میلیارد تومان منبع برای این پروژه پیش‌بینی شده و فاینانس خارجی و تامین ریالی هم اعمال شده است.

استاندار آذربایجان‌شرقی با تأکید بر اینکه تنش آبی آذربایجان‌شرقی از ۱۵ شهر به هفت شهر رسیده که این تعداد را هم در سال جدید مرتفع خواهیم کرد، ادامه داد: در سال جاری ۸۰ روستا آبرسانی شد و ۱۹۰ روستا را نیز در دست اجرا داریم تا از آب شرب پایدار بهره‌مند شوند.

خرم در ادامه با بیان اینکه پدافند غیرعامل یکی از اولویت‌های ما در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی است، گفت: در حوزه زیست محیطی اقداماتی در رابطه با پالایشگاه تبریز و پتروشیمی انجام شده و دو پروژه اصلی دهه فجر مربوط به این امر و خط سبز پالایشگاه خواهد بود؛ در حوزه مرزی نیز با ساحل‌سازی حدود ۲۵۰۰ هکتار از اراضی به کشور بازگشته و آب به مسیر اصلی هدایت شده است.

وی با بیان اینکه از ابتدای نقطه صفر مرزی تا پارس آباد اعتباری در راستای کنترل سیلاب و سایش خاک درنظر گرفته شده و همچنین در حوزه رصد و پایش تصویری مرز نیز پیش‌بینی‌هایی اعمال که تا این مناطق با سیستم اپتیکی پایش شود، یادآور شد: در خصوص برخی کارخانجات که دارای معضلات احتمالی آلایندگی بودند، دستور و تکلیفی برای حل معضلات داده شده است.

استاندار آذربایجان‌شرقی در ادامه سخنانش با اشاره به اقدامات دولت، گفت: برخی‌ها پیش‌بینی می‌کردند که دولت نمی‌تواند این وضعیت اقتصادی تحویل گرفته را سامان دهد و شاخص‌های بدهی دولت، رکود اقتصادی، وضعیت تجارت و صادرات و همچنین فعالیت‌های داخلی که تقریباً متوقف شده بود که حرکت‌هایی توسط دولت بدون تکیه بر نگاه‌ به خارج کشور و با تکیه بر توانمندی‌های داخلی شروع شده است.

خرم با بیان اینکه دولت با تمام وجود به توانمندی‌های داخلی نگاه و امید بسته و به دیپلماسی منطقه‌ای توجه دارد، افزود: در راستای عضویت ایران در سازمان همکاری شانگ‌های که در دولت رخ داد، با کشورهای اوراسیا و بخشی از کشورهای قدرتمند منطقه ارتباط اقتصادی داریم و تمامی شاخص‌ها نشان می‌دهد که دولت در عملکرد خود با موفقبت نسبی روبه رو است.

وی با اشاره به بدهی‌های بانکی و اوراقی برجای مانده از دولت قبل، یادآور شد: دولت هر ماه بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان اوراق از بابت بدهی‌های دولت قبل پرداخت می‌کند که این روند تا پنج سال آینده ادامه خواهد داشت.

خرم با بیان اینکه دولت در راستای تأمین نیازمندی‌های معیشتی هیچ مشکلی نداشته است، گفت: در دولت قبل و قبل از برنامه هدفمندی یارانه‌ها برای ۱۵۰ نفر در کشور ارز تخصیص یافته و مشکلاتی ایجاد کرده بود که دولت با هدفمندی یارانه‌ها و بدون هیچ توقفی توانست تمامی نیازهای کشور در حوزه‌های مختلف را تامین کند و امروز هیچ مشکلی در این رابطه نداریم، چراکه هدفمندی‌ها بر مبنای یک تفکر اقتصادی دقیق و درست و با استفاده از هیئت اقتصادی دولت انجام می‌شود.

انتهای پیام
captcha