عرصه فرهنگ و هنر نیازمند خلاقیت ایرانی-اسلامی است
کد خبر: 4118992
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۴
رئیس سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی:

عرصه فرهنگ و هنر نیازمند خلاقیت ایرانی-اسلامی است

رئیس سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی گفت: در عرصه فرهنگ و هنر نیازمند خلاقیت ایرانی-اسلامی است که این خلاقیت هم در عرصه نوآوری و هم در عرصه محتوا صورت گیرد که البته می‌توان از چارچوب و تجربیات بین‌المللی نیز استفاده کرد.

حمیدرضا بیدخوری رئیس سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حمیدرضا بیدخوری رئیس سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی، در آیین افتتاح پردیس فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی که امروز 12 بهمن ماه، همزمان با آغاز دهه فجر، در مجتمع دکتر شریعتی جهاددانشگاهی برگزار شد، اظهار کرد: در آستانه سالگرد طلیعه فجر انقلاب اسلامی و بازگشت باشکوه امام راحل به این سرزمین هستیم و خرسندیم که افتتاحیه  مراسم با این روز متقارن شده است.

وی افزود: جهاد دانشگاهی استان قرار است در سالی که توسط رهبری به «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نام گذاری شده، به تحقق اهداف خود در گام دوم انقلاب بپردازد.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی ادامه داد: میزان اکسیژن زیست‌بوم نوآوری کشور ما با زیست‌بوم صنایع دستی متفاوت است، لذا باید اقداماتی صورت گیرد تا این پیوند برقرار و این زیست‌بوم مشترک ایجاد شود و این دو یک اکوسیستم جدید ایجاد کنند تا به اقتصاد دانش‌بنیان فرهنگی منجر شود و بتوانیم اشتغال دانش‌بنیان فرهنگی داشته باشیم.

بیدخوری تصریح کرد: جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد واسطه توسعه جایگاه مناسبی دارد. جهاد دانشگاهی مجموعه‌ای از ایستگاه‌های میانی را دارد که می تواند در خدمت اقتصاد دانش‌بنیان فرهنگی کشور قرار دهد. عوامل زیادی وجود دارد که باعث می‌شود در سایه عنایت خدا امیدورار باشیم و به موفقیت دست یابیم.

وی اضافه کرد: ما یک نهاد فرهنگی با چهار دهه سابقه موفق و با اولویت قرار دادن دانشگاهیان و پوشش عموم مردم هستیم که این خودش داشته بزرگی است. عنایتی که وزارت علوم و سازمان میراث به این حرکت دارند، گواهی است که شاهد موفقیت‌های بیشتر و توسعه این توفیقات در آینده نزدیک باشیم.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی اظهار کرد: امروز قرار است دو توافق سه‌جانبه دراین حرکت کلید بخورد. ما به فعالیت‌های جهاد به عنوان یک مرکز نگاه نمی‌کنیم. رهبری می‌فرمایند "جهاد دانشگاهی یک فرهنگ است" و در جای دیگر می‌فرمایند "جهاد دانشگاهی یک جریان است." ما به دنبال  ایجاد یک جریان جدید هستیم نه اقداماتی از جنس ایجاد و توسعه مراکز که البته این‌ها نیز لازم است.

بیدخوری تصریح کرد: توافق اول بین پارک مادر و جامع استان یعنی پارک علم و فناوری و پارک فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی تهران به عنوان پارک ملی و جهاد دانشگاهی استان است که حاصل آن پردیس فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی می‌شود که افتتاح خواهد شد.

وی ادامه داد: دومین مورد توافق بین اداره کل سازمان میراث استان، جهاد دانشگاهی استان و پارک علم و فناوری جهاددانشگاهی در تهران است که اولی در اکوسیستم نوآوری و دومی در اکوسیستم صنایع دستی و فرهنگی است. اولی به ساختار و بایدهای زیست‌بوم جدید می‌پردازد و دومی در مورد محتوا است.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی بیان کرد: امیدواریم به عنوان یک نهاد واسطه بتوانیم وسیله پیوندی شویم و در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان گام برداریم. علاوه بر پردیس فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی ما زیرساخت‌های دیگری هم داریم. ما پژوهشکده گردشکری با سابقه بیش از سه دهه فعالیت تحقیقاتی در حوزه علوم انسانی و سابقه بیش از یک دهه فعالیت در حوزه گردشگری را داریم که همکاری خوبی با اداره میراث استان دارد و جهاد دانشگاهی بانی علمی و نوآورانه این سازمان شده و ارتباط خوبی بین اجرا و تحقیقات به وجود آمده است.

بیدخوری افزود: این پروژه آورده بزرگی است، چراکه بحث سوغات و بحثی که به صنعتگران فرهنگی برمی‌گردد از اینجا آغاز می‌شود. ما در طرح توسعه اقتصاد و اشتغال روستایی که ۵ سال مجری بودیم و در نتیجه این اقدامات، در بحث زنجیره ارزش، تخصص خوبی در استان ایجاد شد که این در برنامه‌های ما استفاده خواهد شد. اما مهمتر از همه تعامل و ارتباط ما با دانشگاه و ظرفیت های دانشجویی است که در این سازمان وجود دارد.

وی افزود: فرهنگسرای جهاد دانشگاهی در واقع رصدخانه فرهنگ عامه خراسان بزرگ است و با ظرفیت بالا می‌تواند به اقتصاد وصل شود که در حال حاضر این ارتباط برقرار نبوده اما این ظرفیت وجود دارد.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی با اشاره به سابقه آموزش‌های هنری در فرهنگسرای جهاد دانشگاهی، گفت: در واقع اینجا پاتوق هنرمندان است و این کمک می‌کند با جامعه هنری ارتباط داشته باشیم، اما در کنار این دو مرکز پژوهشی و فرهنگی، ورودی‌های اصلی نیروی انسانی ساختارهای دانشجویی در نظر گرفته شده است و در واقع الگوی اصلی ما دانشگاه‌ها است که کمک می‌کند در کنار جامعه هنری و صنعتگران سنتی این خروجی به وجود آید و اشتغال فرهنگی ایجاد شود.

بیدخوری اضافه کرد: علاوه بر اینکه میراث فرهنگی کشور را پاس می‌داریم و از هنر ایرانی و اسلامی پاسداری می‌کنیم، آن را به اقتصاد نیز تبدیل کنیم، همچنین در عرصه فرهنگ و هنر نیازمند خلاقیت ایرانی-اسلامی است که این خلاقیت هم در عرصه نوآوری و هم در عرصه محتوا صورت گیرد که البته می‌توان از چارچوب و تجربیات بین‌المللی نیز استفاده کرد، اکنون در استان شاهد یک مردم‌سازی در حوزه فعالیت‌های نوآورانه هستیم.

انتهای پیام
captcha