حق شرعی و اقبال مردمی؛ پایه‌های شکل‌گیری تشکیل شورای انقلاب
کد خبر: 4120337
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۲
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

حق شرعی و اقبال مردمی؛ پایه‌های شکل‌گیری تشکیل شورای انقلاب

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی با اشاره به تشکیل شورای انقلاب به‌عنوان زمینه‌ساز اولیه پیروزی نظام اسلامی گفت: هدف از تشکیل این شورا، ارائه نظر مشورتی و کارشناسی به رهبر کبیر انقلاب بود که در صدور این حکم امام راحل بر دو عامل مؤثر حق شرعی و اقبال مردمی تأکید کردند.

حجت‌الاسلام محسن مشرفی، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی

حجت‌الاسلام محسن مشرفی، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی ضمن گرامیداشت ایام‌الله دهه فجر در مورد زمینه‌های پیروزی انقلاب گفت: یکی از زمینه‌هایی که باعث پیروزی انقلاب شد، تشکیل شورای انقلاب اسلامی است.

وی افزود: یک ماه مانده به پیروزی انقلاب اسلامی، در 22 دی‌ماه 1357 حضرت امام خمینی(ره) با زمان‌شناسی و تدبیر هوشمندانه و حکیمانه خود برای پیشگیری از سوء‌استفاده بیگانگان و منافقان از خلأ قدرت، با حساسیت کامل و به سرعت دستور تشکیل شورای انقلاب اسلامی را صادر فرمود.

مشرفی ادامه داد: می‌توان گفت شورای انقلاب اسلامی اولین دستور تشکیلاتی حضرت امام راحل بود و اگر به موقع حضرت امام این تدبیر را عملیاتی نمی‌کرد نگرانی جدی از بروز هرج و مرج، نفوذ مجدد بیگانگان در عرصه قدرت انقلاب و خطر تحریف انقلاب از اهداف و آرمان‌های خود وجود داشت.

وی بیان کرد: تشکیل شورای انقلاب در آستانه پیروزی انقلاب از سویی بسیار ضروری بود، اما از سویی دیگر معرفی اعضای شورا موجب در خطر قرار گرفتن آن‌ها از سوی بیگانگان و ساواک می‌شد که در این خصوص نیز حضرت امام اصل تشکیل شورا را ابلاغ فرمودند، اما اعلام اسامی آن‌ها را به زمان مناسب موکول کردند و عملا این شورا جلسات مشورتی خود را مخفیانه و در منازل اعضا تشکیل داده و نتیجه را به حضرت امام تقدیم می‌کردند.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی با بیان اينکه در ابتدا آیت‌الله مرتضی مطهری به‌عنوان رئیس شورا جلسات را اداره می‌کرد، اما با شهادت وی ریاست شورای انقلاب به آیت‌الله طالقانی منتقل شد، تصریح کرد: عنوان شورای انقلاب اسلامی بر این تشکیلات نیز بسیار هوشمندانه و حکیمانه انتخاب شد، چراکه در نقطه مقابل دیکتاتوری و استبداد فردی دوره پهلوی که مورد تنفر مردم بود محسوب می‌شد و با هدف مشارکت نخبگان جامعه در اداره امور کشور انجام شد.

مشرفی ادامه داد: هدف از تشکیل این شورا، ارائه نظر مشورتی و کارشناسی به رهبر کبیر انقلاب و زمینه‌سازی برای انتقال قدرت به دولت موقت بود و پنجمین نکته حائز اهمیت این است که در صدور این حکم امام بر دو عامل مؤثر حق شرعی و اقبال مردمی تأکید کردند.

وی افزود: امام راحل به‌عنوان فقیه جامع‌الشرائط و مرجع تقلید، نائب عام امام زمان(عج) می‌شد و لذا حق شرعی تصرف در امور جامعه را داشت و به‌عنوان هدایت‌کننده انقلاب که اکثریت قاطع ملت ایران ایشان را از اعماق وجود قبول داشتند حق سیاسی و اجتماعی در تصرف و راهبری امور جامعه را از طرف مردم داشت.

مشرفی تصریح کرد: امام خمینی(ره) به‌عنوان یک سیاستمدار متبحر، نوع نگاه حاکم بر سیاستمداران را دو قطب شرق و غرب می‌دانست و با این تدبیر اجازه جوسازی رسانه‌ای و برچسب‌های تکروی را به آنان نداد؛ لذا بر اقبال عمومی و حق سیاسی خود نیز تأکید کرد و در نهایت این تدبیر حکیمانه با عملکرد صحیح و به موقع شورا موجب استقرار دولت موقت بر مبنای شرعی و قانونی و ناامیدی دشمنان در لحظات حساس و سرنوشت‌ساز پیروزی انقلاب اسلامی شد.

انتهای پیام
captcha