هنر متعهدانه نقش مهمی در تبیین دستاوردهای انقلاب دارد
کد خبر: 4120382
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۰

هنر متعهدانه نقش مهمی در تبیین دستاوردهای انقلاب دارد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان با بیان اینکه انقلاب اسلامی در حوزه تخصصی فرهنگ و هنر اتفاقات بسیار خوبی را به‌دنبال داشت، گفت: هنر در دنیا ابزار ارائه اعتقاد و تفکر هر کشوری است؛ همه نیز تلاش می‌کنند تا در این موضوع خلاقیت داشته باشند اما تنها تفاوت ما با دیگر کشورها هنر متعهد است.

محسن روحی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان

محسن روحی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در گفت‌وگو با ایکنا از استان به‌مناسبت هفتمین روز از دهه مبارک فجر که به‌نام روز «انقلاب اسلامی: هنرمندان، ورزشکاران، تبیین حقایق» نام‌گذاری شده است، در پاسخ به این سؤال که نتیجه انقلاب اسلامی در تغییر رویکردهای فرهنگی هنری چه بود، گفت: انقلاب اسلامی در وهله اول قطعاً یک انقلاب فرهنگی بود و به تبع پس از پیروزی انقلاب اسلامی رویدادی فرهنگی هنری خوبی در بخش‌های مختلف جامعه مانند مدرسه، دانشگاه، پوشش مردم و... به وجود آمد.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی در حوزه تخصصی فرهنگ و هنر اتفاقات خوب و بسیاری را به دنبال داشت، افزود: امروز سرانه فرهنگی در هر بخشی از جمله آموزشگاه‌های آزاد هنری، سینماها، تالارها، مجتمع‌های فرهنگی هنری در مناطق محروم، تشکیل شوراهای مختلف از جمله شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای فرهنگ عمومی و... قابل مقایسه با پیش از انقلاب نیست و همه اینها نتیجه توجه تخصصی انقلاب اسلامی به موضوع فرهنگ و هنر بوده است.

روحی برخی از اقدامات انقلاب اسلامی در حوزه فرهنگ و هنر را بی‌نظیر خواند و با بیان اینکه تالارهای فرهنگی و هنری در استان‌های مختلف از جمله این اقدامات بی‌نظیر است، تصریح کرد: تالار فرهنگ و هنر کرمان یکی از مجتمع‌های منحصر به فردی است که امکانات ویژه‌ای را برای مردم و هنرمندان فراهم کرده است. کاری که در دولت مردمی برای اتمام این پروژه‌های فرهنگی و هنری انجام شد کار بزرگی است که مردم تحت تأثیر نتایج و آثار آن قرار دارند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با اشاره به حمایت‌های خوبی که از تولید آثار هنری در عرصه‌های مختلف انجام می‌شود، گفت: یکی از نتایج مهم پیروزی انقلاب اسلامی تغییر نگاه و رویکرد هنرمندان و جامعه هنری است زیرا تا زمانی که نگاه هنرمند انقلابی نباشد نمی‌تواند تولید محتوای اثرگذار داشته باشد و امروز هنرمندان آثاری را تولید می‌کنند که بسیاری از آنها در دنیا بی‌نظیر است و بسیاری از دستاوردها و آرمان‌های انقلاب با حوزه فرهنگ و هنر و با استفاده از ابزارهای مختلف هنری صادر می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که تربیت نسل هنرمند انقلابی چه میزان اهمیت دارد، گفت: قطعاً یکی از برنامه‌های مهم در حوزه فرهنگی و هنری و در همه حوزه‌ها همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند تربیت نیروی انسانی است. لذا با توجه به اهمیت وجود هنرمندانی متعهد، یکی از برنامه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز تربیت نیروی انسانی و نسل هنرمند است و ابزار ما برای این موضوع هنرستان‌های هنرهای زیبای و آموزشگاه‌های آزاد هنری هستند که در رشته‌های مختلف هنرمند تربیت می‌کنند.

روحی تقویت و نظارت بر ابزارهای تربیت هنرمند را مهم دانست و با تأکید بر اینکه تربیت نسل هنرمند و نیروی انسانی متعهد تنها وظیفه فرهنگ و ارشاد نیست، اظهار کرد: نهادهای مختلف از جمله آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، حوزه هنری و دیگر نهادها در تربیت هنرمندان متعهد وطایفی دارند و باید با همراهی برای تربیت نسل هنرمند تلاش کنیم. برای مثال کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تربیت نسل هنرمند متعهد و کودکان تا حدودی پیش می‌رود و سپس آن را به نهاد دیگری می‌سپارد و این روند ادامه می‌یابد.

وی تأکید کرد: همه ما در تربیت نسل متعهد و هنرمند انقلابی نقش داریم و اگر یکی نقش خود را در این ارتباط به درستی ایفا نکند ما موفق نخواهیم شد. اگر ما در کودکی و نوجوانی نتوانیم علاقه به هنر را در فرد ایجاد کنیم در آینده نیز نمی‌توان کاری انجام داد. لذا همه باید به وظیفه خود به درستی عمل کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در پاسخ به این سؤال که هنرمندان تا چه میزان در تبیین دقیق و واقعی دستاوردهای انقلاب نقشی دارند، گفت: هنر در دنیا ابزار ارائه اعتقاد و تفکر هر کشوری است؛ همه نیز تلاش می‌کنند تا در این موضوع خلاقیت داشته باشند، تنها تفاوت ما با دیگر کشورها هنر متعهد ما است و ما به آرمان‌هایی تعهد داریم که برخی از این آرمانها جهانی هستند مانند عدالت، کمک به مظلوم و ... که حتماً هنرمندان می‌تواند در این موضوعات نقش داشته باشند.

وی با بیان اینکه تاکنون اقدامات خوبی در حوزه فرهنگی هنری انجام شده اما کافی نیست، گفت: راه هنر بسته نیست می‌تواند تداوم یابد و قطعاً با حمایت‌های دولت در این زمینه می‌توان اقدامات بهتری انجام داد.

روحی با اشاره به اعتقاد گروهی مبنی بر اینکه نباید از هنر برای بیان عقاید استفاده کرد، افزود: ما معتقدیم باید از ابزار هنر استفاده کرد و اعتقادات و آرمان‌های خود را اینگونه نشان داد که نمونه آن تولید فیلم‌ها، مستند‌ها و آثار هنری مختلفی است که در کشورهای دیگر نیز به نمایش در آمده است. هنرمندان نیز تاکنون اقدامات خوبی برای ارائه اعتقادات و آرمان‌ها انجام داده‌اند البته فراز و فرودهایی در این مسیر وجود داشته و امیدواریم با حمایت‌های مختلف بتوانیم کارهای فاخر و خوبی در حوزه فرهنگ و هنر انجام دهیم.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت نگاه دولت‌ها در روند تولید کارهای هنری، اظهار کرد: گروهی معتقدند که در حوزه فرهنگ و هنر دولت‌ها تنها باید زیر ساخت‌ها را فراهم کنند اما علاوه‌بر ایجاد زیرساخت‌ها باید به تولید آثار هنری نیز کمک کنیم و در این زمینه نیز برنامه‌ریزی‌هایی انجام می‌شود. در مرحله اول باید توجه کرد زیر ساخت‌ها هنوز دچار مشکل است و در بسیاری از شهرستان‌ها مجتمع‌های فرهنگی هنری وجود ندارد. مجتمع‌های فرهنگی هنری نیمه تمام نیز باید به فوریت ساخته شوند.

روحی با بیان اینکه در فضای تولید نیز باید کمک و حمایت کنیم تا کارهای خوبی تولید شود زیرا مردم باید کار خوب و با کیفیت ببینند، تصریح کرد: این ما هستیم که باید به هنرمندان کمک کنیم تا آثار فرهنگی هنری با کیفیت تولید شود. البته همه این حمایت‌ها را نباید محدود به فرهنگ و ارشاد اسلامی کرد بلکه همه می‌توانند از ابزار فرهنگ و هنر استفاده کنند زیرا رهبر معظم انقلاب فرمودند هر اندیشه‌ای اگر در قالب هنر نگنجد ماندنی نیست؛ لذا همه دستگاه‌ها باید از ابزار فرهنگ و هنر به درستی استفاده و از تولیدات هنری و هنرمندان حمایت کنند زیرا کار هنری قطعاً تأثیر گذارتر است.

 

انتهای پیام
captcha