امامزاده سيدمحمد‌ آقا(ع) در جلفا + فیلم
کد خبر: 4129968
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۷
معرفی امامزاده‌ها / ۱

امامزاده سيدمحمد‌ آقا(ع) در جلفا + فیلم

امامزاده سيدمحمد‌ آقا(ع) در منتهی‌اليه روستای نوجه‌مهر در ۶۵ كيلومتری شمال‌شرقی جلفا واقع شده است. در كنار روستا باغ‌های سرسبز و رودخانه جاری قرار دارد. این امامزاده يكی از مهم‌ترين اماكن مقدس منطقه آزاد ارس و شهرستان جلفاست که سالانه هزاران نفر زائر، عاشقانه به پابوس حرم اين سيد بزرگوار می‌شتابند.

امام زاده، سد آقا، جلفاامامزاده سیدمحمدآقا(ع) در منتهی‌الیه روستای نوجه‌مهر در ۶۵ کیلومتری شمال‌شرقی جلفا واقع شده است و در کنار روستا باغات سرسبز و خرم و رودخانه همیشه جاری آن قرار دارد.

این امامزاده یکی از مهم‌ترین و مقدس‌ترین اماکن مقدس منطقه آزاد ارس و شهرستان جلفا است که از احترام ویژه‌ای بین مردم استان آذربایجان‌شرقی و مردم بومی منطقه برخوردار است و سالانه هزاران نفر زائر، عاشقانه به زیارت حرم این سید بزرگوار می‌شتابند.

اين امامزاده كه يكی از مهم‌ترين و مقدس‌ترين اماكن مقدس منطقه آزاد ارس و شهرستان جلفاست از احترام ويژه‌ای بين مردم استان آذربايجان‌شرقی و مردم بومی منطقه را داراست و سالانه هزاران نفر زائر عاشقانه به پابوس حرم اين سيد بزرگوار می‌شتابند.

وسعت عرصه آستان مبارک اين امامزاده بيش از ۵۰۰۰ متر است و گورستان قديمی روستا نيز در اين مجموعه قرار دارد و در حال حاضر به صورت حياط امامزاده از آن استفاده می‌شود.

ورودی محوطه از سمت غرب بوده و به يك حياط نسبتا بزرگ به وسعت تقريبی ۲۰۰۰ متر مربع منتهی می‌شود. در ضلع شرقی محوطه، حرم مطهر امامزاده با دو گلدسته زيبا و يک گنبد آجری با كاشی هفت رنگ چشم‌نوازی می‌كند.

ورودی حرم مطهر از ضلع شمالی بقعه با دو باب درب جداگانه برای آقايان و بانوان مشخص شده كه به داخل حرم هدايت می‌شود. وسعت حرم در حدود ۴۲۵ متر بوده و ارتفاع حرم ۵ متر است.

ديوارهای داخلی حرم به ارتفاع ۱۶۰ سانتی‌متر با سنگ مرمر مزين شده و مابقی ديوارهای اطراف و سقف حرم به طرز با شكوهی آينه‌كاری شده و كف بقعه با فرش‌های دستباف محلی مفروش گشته است.

مرقد مطهر امامزاده سيدمحمد آقا(ع) در جنوب‌غربی بنای بقعه قرار دارد و گنبدی زيبا نيز به ارتفاع ۱۴ متر از كف بنا بروی چهار ستون محكم افراشته شده و سطح زيرين گنبد نيز آينه‌كاری شده است و ضريح مرقد مطهر نيز در زير گنبد قرار دارد.

نمای بيرونی اين بقعه شريف آجری بوده و با كتيبه‌های زيبا و كاشی‌های هفت رنگ مزين شده و ارتفاع گلدسته‌های حرم ۲۰ متر است.

در ضلع جنوبی و غربی محوطه حرم زائرسراهای مجهز در سه طبقه قرار گرفته‌اند كه پذيرای زوار اين حرم مطهر هستند. همچنين در ضلع شرقی اين محوطه كشتارگاهی به وسعت ۶ متر و سردخانه‌ای به وسعت ۲۵ متر مربع برای ذبح قربانی‌های زائران در نظر گرفته شده است.

در رابطه با محل قرار گرفتن اين امامزاده اين نكته ضروری است كه در لغت‌نامه دهخدا آمده است، اهر از قديمی‌ترين شهرهای آذربايجان و دارای روستاهای فراوانی است. يكی از آبادی‌های با اهميت و گرانقدر آن، روستای نوجه‌مهر است، زيرا از اطراف و اكناف و شهرها و آبادی‌ها به زيارت بقعه مبارک سيدمحمدآقا مشرف می‌شوند و اين روستای نوجه‌مهر از دهستان ديزمار غربی شهرستان اهر در استان آذربايجان‌شرقی در منتهی‌اليه مرز ارمنستان واقع شده است.

در جلد چهارم كتاب فرهنگ و جغرافيای آذربايجان آمده است، «نوجه‌مهر دهی است از دهستان برجسته و فرازنده شهرستان اهر و در آنجا بقعه مباركه امامزاده سيد محمدآقا قرار گرفته است».

همچنين در كتاب تاريخ و جغرافيای ارسباران آمده است، «مقبره امامزاده سيد محمد در روستای نوجه‌مهر واقع شده است، اين زيارتگاه بين اهالی محل از قداست خاصی برخوردار است و همه ساله افراد زيادی از شهرها و روستاها برای زيارت اين محل می‌آيند».

درباره شرح حال و نسب شريف امامزاده سيدمحمد اين واقعيت انكارناپذير است كه ايشان از نوادگان ائمه اطهار است و شجره‌نامه ايشان به‌صورت امامزاده محمد ابن سالم ابن صادق ابن محمود ابن شعيب ابن مبرقع ابن موسی ابن ابوطالب ابن علی ابن محمد ابن علی ابن موسی الرضا (ع) گفته شده است.

انتهای پیام
captcha