ایران جمهوری اسلامی شد + فیلم
کد خبر: 4130790
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۴

ایران جمهوری اسلامی شد + فیلم

دوازدهمین روز از فروردین ۱۳۵۸ بیش از ۹۸ درصد مردم ایران با تفکر و اندیشه‌های متنوع، مختلف و گاه متضاد در قالب برگزاری همه پرسی سراسری، آری قاطعی به جمهوری اسلامی گفتند.

همه پرسی، رای به جمهوری اسلامیدوازدهمین روز از فروردین ۱۳۵۸ بیش از ۹۸ درصد مردم ایران با تفکر و اندیشه‌های متنوع، مختلف و گاه متضاد در قالب برگزاری همه پرسی سراسری، آری قاطعی به جمهوری اسلامی گفتند.

۱۲ فروردین ۱۳۵۸ نتایج رفراندوم تغییر نظام حکومت ایران که روزهای ۱۰و ۱۱ فروردین برگزار شد، اعلام و ۹۸/۲ درصد واجدین شرایط در این همه پرسی به «جمهوری اسلامی» رای «آری» دادند.

پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن سال ۱۳۵۷، به دعوت امام خمینی(ره) همه‌پرسی نظام جمهوری اسلامی ایران در روزهای ۱۰ و ۱۱ فروردین ۱۳۵۸ در سراسر کشور برگزار شد.

براساس اعلام دولت موقت، در رفراندم برگزار شده، ۲۰ میلیون و ۲۸۸ هزار تن (۹۸ و دو دهم درصد آراء) به حذف سلطنت و برقراری نظامی اسلامی «بله» گفتند.

بنیانگذار جمهوری اسلامی از روزهای نخستین پیروزی انقلاب، تاکید ویژه‌ای به برگزاری رفراندوم داشتند و روز ۱۲ فروردین را روز نخستین حکومت الله دانستند که در تقویم رسمی نیز این روز به عنوان «روز جمهوری اسلامی» نامگذاری شد.

انتهای پیام
captcha