ضرورت برخورد زندگی‌ساز و انسان‌ساز با شب‌‌های قدر
کد خبر: 4133510
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۴
حجت‌الاسلام خاتمی مطرح کرد:

ضرورت برخورد زندگی‌ساز و انسان‌ساز با شب‌‌های قدر

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر ضرورت برخورد زندگی ساز و انسان ساز با شب‌‌های قدر، گفت: شب قدر جان رمضان بوده و در این شب‌ها باید انسان سعی کند که متحول شود.

حجت الاسلام خاتمی، امام جمعه موقت تهرانبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی، عضو  هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، در دومین مراسم شب های قدر در مصلی امام خمینی(ره) تبریز، با اشاره به سه نوع برخورد با شب‌های قدر، اظهار کرد: در این رابطه برخورد غافلانه، برخورد تشریفاتی و برخورد متحولانه داریم که درحقیقت برخورد سوم یا همان برخور متحولانه روح شب قدر بوده از سه کانال ابراز عشق به خدا، جدا شدن از انواع گناه و ابراز عشق به آل الله می‌گذرد.

وی با بیان این‌که خواسته اهل بیت(ع)، احیای هدفمند و متحولانه است، گفت: نگاه برخی اینگونه است که بیدار بودن در شب قدر مستحب است، درحالی که بیدار بودن به یاد خدا در این شب‌ها مستحب بوده و علت ذکر خدا خدا گفتن در دعای جوشن کبیر نیز بر همین اساس است که احیای هدفمند و متحولانه داشته باشیم.

خاتمی، با تاکید بر این‌که مسئله مهم شب‌های قدر، بیعت با خداوند متعال است، افزود: طبق روایتی از امام صادق(ع)، هر كس می‌خواهد بداند نمازش قبول شده یا نه، بنگرد آیا نمازش او را از فحشا و منكر باز داشته است یا نه؟ به هر مقدار كه باز داشته، همان مقدار از نمازش پذیرفته شده است، چراکه نماز انسان را از فحشا و منکر باز می‌دارد و در مورد شب‌های قدر هم همینگونه است.

امام جمعه موقت تهران با بیان این‌که اشک‌های ریخته شده برای امیرالمومنین(ع) در شب‌های قدر، بسیار مقدس بوده و صفای دل به ارمغان می‌آورد، افزود: برخی قدر این اشک‌ها را نمی‌فهمند، در حالی که اشک بر مولای متقیان(ع) غیر اشکی است که انسان بر داغ پدر و مادرش می‌ریزید و این اشک، مقدس است. قرن‌ها از شهادت مولای متقیان گذشته، اما امشب بر مظلومیتش گریه می‌کنید و این اشک‌ها تحول ایجاد می‌کند.

وی با تاکید بر این‌که دعای جوشن کبیر یکی از نسخه‌های شب قدر بوده و دعایی خواندنی است که انسان را متحول می‌کند و باید به بند بندش توجه کرد، ادامه داد: استغفار و طلب بخشش از خداوند نیز نسخه‌ دیگر این شب‌ها بوده و شب احیا درحقیقت شب استغفار است.

وی با اشاره به این‌که شب احیا شب استغفار از همه گناهان است، ادامه داد: نسخه‌های ارزشمندی برای این شب‌های عزیز ذکر شده که خداخدا کردن، استغفار کردن، بیعت با خالق هستی، تصمیم به پایبندی بر این پیمان و رفتن به در خانه اهل بیت(ع) از جمله‌ آن است و این تمسک به اهل بیت(ع) یک پیام صریح دارد، بدان معنا که راهمان راه اهل بیت(ع) است.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که امروز دستمان از معصومان(ع) کوتاه بوده، باید ببینیم که امروز تجلی راه اهل بیت(ع) کدام است؟ افزود: امام زمان(عج) در توقیع شریف به اسحاق بن یعقوب راه را مشخص کرده که جان کلام، همان اصل ولی فقیه به عنوان حجت امام زمان(عج) است.

ابعاد مختلف گناه

وی در ادامه سخنانش به ابعاد گناه در بعدهای فردی، خانوادگی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی اشاره کرد و افزود: نخواندن نماز و روزه خواری نوعی گناه فردی بوده، اما برخی گناهان همانند بداخلاقی و بدزبانی با همسر نوعی گناه خانوادگی است که فشار قبر را به دنبال دارد.

خاتمی، با تاکید بر این‌که برخی گناهان مثل تضعیف نظام اسلامی نیز در زمره گناهان سیاسی بوده و اگر گناهش بیش از گناه فردی و خانوادگی نباشد، کمتر نیست، افزود: امام راحل فرمودند که حفظ نظام از اوجب واجبات است و این جمله بدان مفهوم است که تضعیف نظام اسلامی و آسیب زدن به این نظام از بالاترین گناهان است.

امام جمعه موقت تهران، با بیان این‌که طبق فتوای تمامی مراجع شناخته شده، تضعیف نظام حرام است، نظامی که پرچم الله اکبر را به اهتزاز درآورده است، گفت: لذا با مسئولیت خود می‌گویم، آنان که دانسته وارد صحنه اغتشاش‌ها شده و حدود ۱۲۰ روز کشور را در التهاب نگه داشتند، از بالاترین جنایتکاران بودند، چراکه به تصریح خودشان خروجی این‌ها براندازی نظام بود؛ قرآن را به آتش کشیدند، پرچم را سوزاندند، در حالی که پرچم ایران نماد یک ملت است، پرچمی که نام مبارک الله را در خود داشت.

وی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر این‌که متن فقه را بیان می‌کنم و مراجع می‌گویند که حجاب از ضرویات دین است، افزود: ۱۰ آیه قرآن کریم راجع به حجاب بوده اما می‌گویند پیامبر(ص) کجا با بی حجاب‌ها و بی نمازها برخورد کرده است؟ این چه مغلطه‌ای است که برخی دارند؟ حکم واجب، واجب بوده و ۱۰ آیه در مورد حجاب داریم.

وی با بیان این‌که بی‌حجابی، گناه فرهنگی بوده، البته پشت صحنه هم دارد که اگر افراد بدانند دشمن در پشت صحنه چه شرارت‌هایی را طراحی کرده، دست از این رفتار نادرست برمی‌دارند، خاطرنشان کرد: پشت صحنه این بی‌حجابی‌ها فروریختن بنیان خانواده، فروریختن بنیان آرامش روانی جامعه و همچنین اندلسیزه کردن ایران است که در دستور کار دشمن قرار دارد؛ اندلس روزی در زمره‌ کشورهای اسلامی قرار داشت که با همین بی حجابی‌ها و فحشا از زمره کشورهای اسلامی خارج شد.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در ادامه تشریح ابعاد گناهان، به گناهان اقتصادی نیز اشاره کرد و افزود: گاه وقتی از حجاب سخن می‌گوییم، می‌گویند با چند تار موی زنان کار دارند، اما با گرانی‌ها کار ندارند، در حالی که بیشترین فریاد برای مقابله با گرانی‌ها و قیمت‌های افسارگسیخته از همین سنگرهای نماز جمعه بوده است؛ این گرانی‌های افسارگسیخته هیچگاه مورد قبول نبوده که بخشی از آن درنتیجه جنگ با دشمن، بخشی درنتیجه مدیریت‌های نامناسب و برخی نیز به علت نداشتن نظارت است. چگونه می‌شود دو مغازه در کنار هم باشند اما هر کدام یک قیمت متفاوت داشته باشند؟ نظارت داشته باشید و قاطعانه در مقابل گرانفروشی‌های بی رویه بایستید.

انتهای پیام
captcha