رعایت حق‌الناس و ترک معاصی جزو تعهداتمان بعد از شب‌های قدر باشد
کد خبر: 4133898
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۷
استاد حوزه و دانشگاه:

رعایت حق‌الناس و ترک معاصی جزو تعهداتمان بعد از شب‌های قدر باشد

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که حق‌الناس جزو مواردی است که در جامعه زیر پا افتاده است، در حالی که باید رعایت شود، گفت: حق الناس موارد بسیاری را شامل می‌شود و از پارک خودرو جلوی درب پارکینگ دیگران گرفته تا اختلاس‌ها همگی حق الناس هستند که رعایت حق‌الناس باید جزوی از تعهدات ما بعد از شب‌های قدر باشد.

حجت الاسلام نوبری، استاد حوزه و دانشگاهبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، حجت‌الاسلام حسین نوبری، استاد حوزه و دانشگاه، در ویژه برنامه آخرین شب قدر در مصلی امام خمینی(ره) تبریز، با بیان این‌که حق‌الناس جزو مواردی است که در جامعه زیر پا افتاده است، در حالی که باید رعایت شود، گفت: حق الناس موارد بسیاری را شامل می‌شود و از پارک خودرو جلوی درب پارکینگ دیگران گرفته تا اختلاس‌ها همگی حق الناس هستند که رعایت حق‌الناس باید جزوی از تعهدات ما بعد از شب‌های قدر باشد.

وی با بیان این‌که شب‌های قدر هیچ معادلی در روزهای سال ندارند و این شب‌‌ها، شب‌های راز و نیاز با خدوند است، اظهار کرد: فارغ از این‌که دعا استجاب می‌شود یا خیر، دعا کردن در شب‌های قدر خود به نوعی عبادت بوده و از طرفی خداوند برای دعاکنندگان در شب‌های قدر وعده استجابت داده است.

نوبری، با تاکید بر محاسبه نفس در لیالی قدر و همچنین در طول سال، خاطرنشان کرد: از معصومان روایت شده که هر کس به حساب نفس خویش نرسد از ما نیست، از این رو در شب قدر محاسبه نفس باید مورد توجه باشد.

این استاد حوزه و دانشگاه، با بیان این‌که محسابه کنیم آیا به تعهداتی که در شب‌های قدر سال قبل با خداوند بسته بودیم عمل کرده‌ایم یا خیر، ادامه داد: قدم اول در محاسبه نفس، دانستن نقص‌ها و جبران آن است.

وی با بیان این‌که طبق گفته شهید مطهری عبادت شامل عمل به بایدها و نبایدها بوده و مجموعه تمام این بایدها و نبایدها یعنی عبادت، افزود: در کنار خواندن نماز باید سایر حقوق و دستورات الهی نیز اجرا شود و مجموعه بایدها و نبایدها در کنار هم رعایت شود.

وی در ادامه با اشاره به روایتی از رسول اکرم(ص) مبنی بر این‌که وای بر کسی که شب قدر را ببیند، اما آمرزیده نشود، گفت: امشب شب بخشش است و در دعاهایمان عافیت روحی و معنوی، عاقبت بخیری و طلب عمر برای انجام دستورات الهی را طلب کنیم.

نوبری، با بیان تعهداتی که بعد از شب‌های قدر باید بدان عمل کنیم، گفت: رعایت حق‌الناس و همچنین ترک معاصی جزو مهم‌ترین موارد بوده و هرکس در موقعیت خود باید از دستورات الهی پیروی کرده و مورد فراموشی قرار ندهد.

استاد حوزه و دانشگاه، در بخش دیگری از سخنانش به اهمیت و جایگاه پدر و مادر در متون دینی اشاره و خطاب به جوانان تاکید کرد: طبق روایتی از رسول اکرم(ص) در شب قدر همه شب‌زنده‌داران و مناجات کنندگان آمرزیده می‌شوند به جز چهار گروه که یکی از آن افرادی هستند که عاق والدین شده‌اند، مگر اینکه والدین را از خود راضی کنند، چراکه پدر و مادر جایگاه خاصی دارند.

انتهای پیام
captcha