از تجهیز مدرسه‌ تا شروع آموزش با تلاوت قرآن
کد خبر: 4137901
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۶
تلاش‌های یک معلم دهه هفتادی در روستای دور افتاده‌ میانه

از تجهیز مدرسه‌ تا شروع آموزش با تلاوت قرآن

چهار سال است که خدمت خود را در عرصه تعلیم و تربیت شروع کرده و دست بر قضا با انتخاب اشتباه محل خدمت، کندوان میانه به جای کندوان اسکو و این توفیق اجباری باعث شده معلم دهه هفتادی پرتلاش در یکی از روستاهای دورافتاده میانه منشأ اثرات بسیاری شود.

مدرسه میرزاکوچک خان روستای نی‌باغی، میانه

چهار سال است که خدمت خود را در عرصه تعلیم و تربیت شروع کرده و دست بر قضا با انتخاب اشتباه محل خدمت، به جای کندوان اسکو، کندوان میانه را انتخاب و این توفیق اجباری باعث شد معلم دهه هفتادی پرتلاش در یکی از روستاهای دورافتاده میانه منشأ اثرات بسیاری شود. پریسا زارع‌زاده، متولد سال 1370 و دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی است که از سال 1398 در مدرسه میرزاکوچک خان روستای نی‌باغی از توابع کندوان میانه مشغول تدریس است که به قول خودش دیگر دختر اهالی این روستا شده و به همراه همکارش پریسا رضایی در روستا بیتوته کرده و در سختی‌ها و خوشی‌های سال‌های خدمت کنار هم بوده‌اند.

این معلم روستای نی‌باغی، در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، سال‌های خدمت خود را این‌گونه روایت می‌کند: چهار سال پیش در سال ۱۳۹۸ به این روستا جهت تدریس اعزام شدم و جالب توجه است که بنده در انتخاب محل خدمت، کندوان اسکو را مدنظر داشتم، اما در انتخاب رشته محل، به اشتباه کندوان میانه را تعیین کرده و همین انتخابم پذیرفته شد که بعد از پذیرش به‌دنبال انتقالی بودم، اما میسر نشد و همینجا ماندم و به بچه‌های روستا عادت کردم.

او با اشاره به وضعیت آموزشی در روستای نی‌باغی در زمان شیوع کرونا که جزو روستاهای درجه ۳ و محروم است، ادامه می‌دهد: بسیاری از دانش‌آموزان به گوشی‌های همراه جهت دریافت آموزش‌های مجازی دسترسی نداشتند و آموزش با کاغذ و پی‌دی‌اف نیز نمی‌توانست کاری از پیش ببرد، از این رو به همراه همکارم پریسا رضایی به‌دنبال جمع‌آوری مبالغی برای خرید گوشی بودیم که توانستیم با کمک اقوام و همچنین تخفیف موبایل‌فروشی‌ها برای تمام دانش‌آموزان گوشی همراه خریداری و چند تلفن همراه نیز به سایر روستاها بفرستیم.

زارع‌زاده بعد از روایت شب‌ و روزهای آموزش‌ها در ایام کرونا، به وضعیت مناسب مدرسه‌ روستا نیز اشاره کرده و می‌گوید: سال دوم خدمت، وضعیت نامناسب مدرسه توجهمان را جلب کرد و تلاش کردیم مدرسه‌ای شاداب و متناسب با روحیه کودکان را تجهیز و راه‌اندازی کنیم، مجدداً از طریق اقوام هزینه لازم را برای رنگ‌آمیزی و برخی تجهیزات جمع‌آوری کردیم و کار رنگ‌آمیزی را نیز یکی از معلمان خیر کاربلد انجام داد.

او به سال سوم خدمت خود که توام با کارهای عمرانی در مدرسه بود اشاره کرده و یادآور می‌شود: مدرسه ما فاقد حیاط و بدون دیوار حائل بود و این امر باعث ورود حیوانات وحشی چون سگ و گرگ به‌ویژه در ساعات عصر و همچنین حیواناتی مثل مار به حریم مدرسه می‌شد که این امر را نیز در اولویت قرار داده و دیوارکشی کردیم تا بچه‌ها راحت‌تر در حیاط مدرسه حضور داشته باشند.

او پیگیری‌هایی هم از اداره‌کل نوسازی مدارس استان داشته و در این رابطه اظهار می‌کند: از اداره‌کل نوسازی استان قول دادند که باقی کارهای بر زمین مانده مدرسه را برعهده بگیرند و مقرر شده در اردیبهشت‌ماه برای فیلمبرداری و همچنین انجام مابقی کارها از مدرسه بازدید کنند که امیدواریم این وعده‌ها محقق شود.

این معلم خوش‌ذوق که در کنار شغل معلمی برای دو پایه از صبح ساعت ۷ و نیم تا ساعت ۶ و نیم عصر در مدرسه حضور دارد، مدیریت مدرسه را نیز عهده‌دار بوده و می‌گوید: ۶۱ دانش‌آموز در مقطع ابتدایی و ۲۷ دانش‌آموز نیز در مقطع متوسطه اول در مدرسه آموزش می‌بینند که به علت کمبود معلم به‌صورت دو پایه تدرس می‌کنیم.

آموزش‌ الفبا همراه با آموزش قرآن کریم

زارع‌زاده، روش متفاوت و جالبی برای آموزش الفبا به دانش‌آموزان اول ابتدایی خود پیش گرفته و در حقیقت با آموزش قرآن، آموزش الفبای فارسی به دانش‌آموزانش را هم پیش می‌برد که در این رابطه می‌گوید: آموزش الفبا برای دانش‌آموزان اول ابتدایی را همواره با آموزش و تلاوت قرآن شروع می‌کنم، چراکه تلاوت قرآن هم برکت آفرین است و همچنین باعث یادگیری سریع‌تر الفبای فارسی می‌شود.

او با تأکید بر اینکه تلاوت و آموزش قرآن، آموزش حروف الفبای فارسی را هم بسیار ملموس‌تر می‌کند، ادامه می‌دهد: زمانی که از آموزش قرآن به آموزش زبان فارسی می‌رسیم، بچه‌ها حتی در روخوانی و نوشتار زبان فارسی هم بهتر می‌آموزند و خداوند متعال هم به این کار برکت می‌بخشد؛ شاید بسیاری از معلمان واقف به این امر نباشند که شروع آموزش با قرآن، یادگیری فارسی را هم بهتر جلو می‌برد، اما بنده به واسطه سابقه تدریس با این روش، به این نتیجه رسیده‌ام.

او با بیان اینکه به همکاران خود نیز پیشنهاد می‌کنم که از همان ابتدای کار، قرآن را با عشق، علاقه و برهان به دانش‌آموزان بیاموزند تا کودکان روستا از همان بدو ورود به مدرسه با خداوند ارتباط گرفته و دین و پیامبر خود را بشناساند، اظهار می‌کند: حتی گاه لازم شده که بگویم معنای آیه را هم بخوانند و قرآن را با دلیل و برهان درک کرده و ملکه ذهن کنند.

معلم روستای نی‌باغی معتقد است یک معلم برای راهنمایی درست دانش‌آموزان باید ابتدا خود به اصول و مبانی دینی و الهی اعتقاد و ایمان داشته و سپس این موارد را به دانش‌آموزان انتقال دهد. او ادامه می‌دهد: سختی‌های تدریس در این روستا را نیز با اتصال به خداوند می‌گذرانیم و تمام تلاش‌هایمان نیز به‌خاطر جلب رضایت الهی است که این ایمان، مسیر را برای دانش‌آموزان نیز هموار می‌کند و قطعاً اگر وصل به خدا نباشیم، قدم گذاشتن در مسیر و تداوم آن برایمان سخت می‌شود.

یک معلم ابتدا خود انسان شایسته‌ای باشد

او با بیان اینکه یک معلم ابتدا باید خودش انسان شایسته‌ای باشد تا بتواند دانش‌آموزانی شایسته برای جامعه تربیت کند، می‌گوید: با هدف مادی نمی‌توان وارد این حرفه شد، چرا که فعالیت در این عرصه، عشق و علاقه خاصی می‌طلبد، اینکه معلم عاشق بچه‌ها باشد و بخواهد آنان نیز در مسیری درست و مفید گام بردارند.

او ادامه می‌دهد: گاه می‌بینیم که افراد به علت نداشتن راهنمای درست در دوران کودکی، تمام مسیر را نیز اشتباه رفته‌اند، از این‌رو خواستم در این روستای محروم و دورافتاده که شاید چندان مشاوره‌ای هم بدان نرسیده و معلم نقش ویژه‌ای در راهنمایی دانش‌آموزان دارد، بمانم و چراغ راهی برای بچه‌های روستا شوم و با تبلیغات و ساخت کلیپ‌هایی از دانش‌آموزان سعی می‌کنم سایر همکارانم را هم به اینجا بیاورم تا راهنمای این بچه‌های تیزهوش باشند.

زارع‌زاده با اشاره به کیفیت آموزشی و یادگیری دانش‌آموزان و با تأکید بر اینکه تمام تلاشم را خواهم کرد تا برای دانش‌آموزان این منطقه مثمرثمر شوم، اظهار می‌کند: تعدادی از دانش‌آموزان فوق‌العاده و تیزهوش هستند که قطعاً در کنکور نیز نامشان خواهد درخشید؛ برای برخی از بچه‌ها نیز از تبریز کتاب سفارش می‌دهیم تا از همین مقطع ابتدایی برای آزمون‌های بالاتر آماده شوند.

او با تأکید بر اینکه جامعه نباید دانش‌آموزان مناطق دوره افتاد را دست کم بگیرد، چراکه فرزندان بسیار بااستعدادی در روستاهای دورافتاده زندگی می‌کنند که اگر امکانات لحاظ شده برای شهرها، برای آنها هم فراهم شود، قطعاً استعدادهای بسیاری شکوفا می‌شود، ادامه می‌دهد: در مدرسه نی‌باغی چند دانش‌آموز بسیار با استعداد در زمینه فوتبال داریم که با فوتبالیست‌های میانه و مسئولان فوتبالی تبریز راجع‌به آنان صحبت می‌کنم تا مسیر برای شناسایی و پذیرش این دانش‌آموزان باز شود و بتوانند استعدادهای خود را شکوفا کنند.

او می‌گوید: دانش‌آموزان با استعدادی در حوزه قرائت قرآن کریم نیز دارم، اما چون در روستایی دور افتاده‌اند، نمی‌توانند این استعدادها را به منصه ظهور برسانند و استعدادهایشان نهفته و خاموش می‌شود که خواهش دارم روی این فرزندان سرمایه‌گذاری و توجه شود تا با استعدادهای خود فردی مفید و مؤثر برای جامعه شده و کشورمان را در مسیر موفقیت یاری کنند.

این معلم در ادامه سخنانش به ویژگی‌های معلم نمونه اشاره کرده و شهیدان مطهری و شریعتی را نمونه بارز این حیطه می‌داند و می‌گوید: تعریف معلم نمونه شاید به‌صورت علمی در کتب اروپایی پیدا شود، اما شهید مطهری و بزرگان دینی ما، شخصیت معلم نمونه را به‌صورت سنتی زیست کرده و با زبانی ساده و همه‌فهم ویژگی‌های یک معلم خوب را بیان کرده‌اند که چگونه بتوانیم یک معلم شایسته برای جامعه باشیم، چرا که کوچکترین رفتار یک معلم نیز باید برای دانش‌آموزان آموزنده باشد.

او در خاتمه سخنانش از ماندگاری خود در روستای نی‌باغی تا اتمام مشکلات مدرسه سخن و می‌گوید و اظهار می‌کند: خانواده‌ام به شدت تأکید دارند که کنارشان برگردم، اما فرم‌های انتقالی را پر نمی‌کنم و علاقه دارم در همین روستا بمانم تا مشکلات مدرسه تا حدی حل شود و چمن مصنوعی و تجهیز حیاط مدرسه را نیز در برنامه دارم که باید تکمیل کنم؛ به دانش‌آموزانم علاقه‌مند و وابسته هستم و نمیدانم چگونه از اینجا خواهم رفت.

گفتنی است، روستای نی باغی (نئی باغی) یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گرمه شمالی، واقع در بخش کندوان شهرستان میانه و در فاصله ۶۳ کیلومتری از شهر‌ میانه قرار دارد.

انتهای پیام
captcha