تلاش‌های قرآنی دانشجویان از نقد کتاب و عکاسی تا طراحی نرم‌افزار
کد خبر: 4140163
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۶
در گفت‌وگو با منتخبان جشنواره قرآنی وزارت علوم مطرح شد

تلاش‌های قرآنی دانشجویان از نقد کتاب و عکاسی تا طراحی نرم‌افزار

اختتامیه سی‌وهفتمین جشنواره سراسری قرآن و عترت وزارت علوم با رقابت ۴۰۰ دانشجو در ۹ رشته به میزبانی دانشگاه لرستان برگزار شد که 6 دانشجو از دانشگاه تبریز موفق به کسب مقام‌های برتر در تولید نرم افزارهای قرآنی، نقد کتاب و داستان نویسی و ... در این جشنواره شدند.

جشنواره قرآن، وزارت علوماختتامیه سی‌وهفتمین جشنواره سراسری قرآن و عترت وزارت علوم با رقابت ۴۰۰ دانشجو در ۹ رشته به میزبانی دانشگاه لرستان برگزار و در ۱۹ اردیبهشت‌ماه، 6 دانشجو از دانشگاه تبریز موفق به کسب مقام‌های برتر در این جشنواره شدند.

از بین ۱۷ دانشجوی صعودکننده از دانشگاه تبریز به مرحله کشوری، «زینب فلاحی» در رشته عکاسی، «امیر محمد قاسمی» در رشته مداحی و «حسن جعفری» در رشته نقد کتاب موفق به کسب مقام اول شدند. همچنین، «مهدیه یاری» در رشته شعر و ادب موفق به کسب مقام دوم و «فاطمه اسلامی» در رشته داستان نویسی و «فرشته علیزاده» در رشته تولید نرم افزار و اپلیکیشن قرآنی نیز موفق به کسب مقام شایسته تقدیر شدند که خبرگزاری ایکنا با این منتخبان به گفت‌وگو نشسته است.

حسن جعفری کرویق، متولد تبریز و دانشجوی کارشناسی ارشد فیزیک هسته‌ای دانشگاه تبریز یکی از برگزیدگان این جشنواره بود که در بخش پژوهشی این جشنواره مقام اول رشته نقد کتاب را به خود اختصاص داده است. وی در فعالیت‌های خود سابقه‌ ۱۷ بار حضور در مرحله کشوری مسابقات تفسیر قرآن، نهج‌البلاغه، سبک زندگی اسلامی را داشته و در سال ۱۳۹۲ رتبه نخست کشوری رشته تفسیر قرآن در بین مدیران و کارکنان دستگاه‌های فرهنگی کشور را کسب کرده است.

وی در رابطه با جشنواره قرآنی وزارت علوم در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان شرقی، اظهار کرد: در مرحله کشوری این جشنواره در رشته «نقد کتاب اندیشه اسلامی (۱ و ۲)، تألیف آیت‌الله جعفر سبحانی و دکتر محمد محمدرضایی» شرکت کرده بودم.

این دانشجوی دانشگاه تبریز، سطح مسابقات را خوب توصیف کرد و گفت: البته همچون سایر جشنواره‌های قرآنی، تقدّم و رُجحان بخش آوایی (حفظ، قرائت و ...) بر بخش معارفی در این جشنواره نیز به چشم می‌خورد.

وی با اشاره به اهمیت نقد کُتب معارفی، تأکید کرد: نقد کُتب معارفی از مباحث تخصصی در حوزه پژوهش و ادبیات دینی بوده و ناظر به تبیین نقاط قوت و ضعف یک اثر، نیازمند تسلط نسبی به محتوا و مضمون کتاب مورد نقد و آشنایی با فرآیند و روش‌شناسی نقد است.

تلاش‌های قرآنی دانشجویان از نقد کتاب و عکاسی تا طراحی اپلیکیشن

نقش عکاسی در ترویج و تبیین مفاهیم قرآنی

زینب فلاحی مطلق، دانشجوی مقطع کارشناسی رشته جامعه‌شناسی و اهل تبریز، دیگر دانشجوی دانشگاه تبریز است که در جشنواره خوش درخشیده و در رشته عکاسی مقام اول را کسب کرده است، فلاحی پیش‌تر در رشته‌ عکاسی جشنواره‌های مختلفی شرکت کرده و موفق به کسب مقام اول کشوری در جشنواره‌های عکس کانون پرورش فکری و عکس رشد شده‌ است. وی در گفت‌وگو با ایکنا، سطح مسابقات در رشته‌ عکاسی را بسیار خوب و رقابت‌ها را تنگاتنگ توصیف کرد.

وی با بیان اینکه معتقدم تصویر میزان تأثيرگذاری قابل توجهی روی مخاطب داشته و این رشته می‌تواند نقش مهمی در ترویج و تبیین مفاهیم قرآنی داشته باشد، افزود: اولین‌بار بود که توفیق شرکت در مسابقات قرآن و عترت وزارت علوم را داشتم، البته قبل از آن، چند بار در مسابقات قرآنی سطح دانش‌آموزی در رشته حفظ شرکت کرده بودم.

این دانشجوی برگزیده هدف خود از شرکت در این دوره را آشنایی بیشتر با روند مسابقات قرآن و عترت و برخورداری از برکات معنوی جشنواره‌ مطرح کرد و گفت: الحمدلله توانستم تا مرحله سراسری پیش بروم و توفیق حضور در محفل حافظان و قرآنیان را داشته باشم، چرا که توفیقات این‌چنینی قطعاً اثرات معنوی خوبی به‌دنبال خواهد داشت.

فلاحی مطلق، با تأکید بر اینکه ارتباط و انس دائمی با قرآن در زندگی فردی و در نتیجه در محفل خانواده‌ها و در یک کلام کل جامعه، دارای اثرات مثبت و سازنده‌ای است، اضافه کرد: معتقدم یکی از مهم‌ترین راهکارها برای استفاده حداکثری از دوران دانشجویی داشتن برنامه‌ریزی مستمر و منسجم برای مطالعه و استفاده از برنامه‌های متنوعی است که در دانشگاه برگزار می‌شود.

تلاش‌های قرآنی دانشجویان از نقد کتاب و عکاسی تا طراحی اپلیکیشن

پرداخت به مفاهیم قرآن در قالب شعر

مهدیه یاری، دانشجوی کارشناسی بهداشت موادغذایی دانشگاه تبریز و اهل میاندوآب نیز دانشجویی است که در رشته شعر و ادب جشنواره قرآنی وزارت علوم موفق به کسب مقام دوم شده است. وی سطح مسابقات بالا توصیف کرد و گفت: حضور پرشور و با کیفیت دانشجویان در این جشنواره نشانه روحیه قرآنی و زنده بودن قرآن در دل‌های جوانان و دانشجویان است.

وی با اشاره به اثرات مضاعف پرداخت به مفاهیم قرآن کریم در قالب شعر و ادب، تأکید کرد: وقتی کلام وحی و کتاب هدایت و جامعه‌ساز و جهان‌ساز قرآن کریم در قالب شعر و ادب و هنر عرضه می‌شود، جذابیت، اثرگذاری و ماندگاری آن آیات انسان‌ساز در دل‌ها مضاعف شده و در قلب‌ها نیز تأثیر ماندگاری بر جای می‌گذارد.

وی با بیان اینکه هرچند امسال برای اولین‌بار در مسابقات کشوری قرآن و عترت دانشگاهی شرکت کرده است، گفت: اما سابقه حضورم در مسابقات قرآنی حفظ، ترتیل به دوران کودکی و از ۱۴ سال پیش آغاز شده که با حضور فعال در کلاس‌های حفظ، تجوید و ... حائز مقام‌های استانی و کشوری در مسابقات مدرسه و سازمان اوقاف شده‌ام.

یاری، هدف خود از شرکت در مسابقات قرآن و عترت را حضور در محافل معنوی قرآنی و دیدار با شخصیت‌های قرآنی، استفاده از فضای معنوی و ارتقای اطلاعات قرآنی و همچنین هم‌افزایی در راستای علم و عمل به قرآن مطرح کرد و گفت: قرآن کتابی انسان‌ساز، جامعه‌ساز، جهان‌ساز، تمدن‌ساز و ضامن رشد و سعادت دنیوی و اخروی جهان بشریت است.

وی با تأکید بر اینکه قرآن کریم، زیربنای یک زندگی سالم، شاد و رو به تعالی است، تصریح کرد: برگزاری چنین جشنواره‌هایی قرآنی در محیط زنده، فعال و پرشور دانشگاه به دانشگاهیان روح قرآنی، امید و معنویت بخشیده و از دانشگاه پلی به سوی خدا می‌سازد.

تلاش‌های قرآنی دانشجویان از نقد کتاب و عکاسی تا طراحی اپلیکیشن

برنامه‌ای برای آموزش قرآن و نماز به کودکان

فرشته علیزاده، اهل تبریز و دانشجوی دکتری علوم اعصاب شناختی گرایش رایانش و هوش مصنوعی دانشگاه تبریز است که موفق به‌عنوان مقام شایسته تقدیر در رشته تولید نرم‌افزار و اپلیکیشن قرآنی جشنواره قرآنی وزارت علوم شده است.

وی در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه تجربه تولید محتوای چندرسانه‌ای در امور قرآنی و فرهنگی‌ را داشته است، افزود: در جشنواره قرآن و عترت با اثر «رضوان؛ اپلیکیشن آموزش قرآن و نماز به کودکان» که نتیجه یک کار تیمی و متشکل از بنده و فرانک خداکرمی است، حضور داشتیم.

علیزاده با بیان اینکه یکی از حقوق فرزندان، تعلیم قرآن به آن‌هاست، ادامه داد: امیرالمؤمنین(ع) در این باره می‌فرماید: فرزند را بر پدر حقی است و پدر را بر فرزند حقی، حق پدر بر فرزند آن است که فرزند در هر چیز جز نافرمانی خدای سبحان او را فرمان برد و حق فرزند بر پدر آن است که او را نام نیکو نهد و نیکو تربیت کند و قرآنش تعلیم دهد که ما در اثر خود این بعد تربیتی را مورد توجه قرار دادیم.

وی با اشاره به اینکه «رضوان» یک اپلیکیشن آموزش قرآن، نماز (وضو و مراحل نماز) به کودکان است، ادامه داد: در این اپلیکیشن قرآن و نماز به شیوه‌های جذاب به کودکان آموزش داده می‌شود و آنها را به یادگیری علاقه‌مند می‌کند.

علیزاده با بیان اینکه برنامه‌ رضوان از سه بخش تشکیل شده است، گفت: در بخش اول آموزش وضو به صورت مرحله به مرحله با استفاده از تصویر و صوت به کودکان انجام شده و در بخش دوم آموزش احکام نماز و آشنایی کودکان با فلسفه و اهمیت نماز ارائه می‌شود؛ همچنین در بخش سوم به آموزش سوره‌های کوتاه قرآن به کودکان به همراه متن، ترجمه و صوت پرداخته شده است.

وی افزود: در این برنامه از رنگ‌های شاد و گرافیک جذاب استفاده شده تا مورد قبول کودکان واقع شود و یادگیری قرآن و نماز برای آنها جذاب باشد.

تلاش‌های قرآنی دانشجویان از نقد کتاب و عکاسی تا طراحی اپلیکیشن

رساندن پیام قرآن در قالب داستانی دلنشین

فاطمه اسلامی، متولد سال ۱۳۷۸ و ساکن مشکین‌شهر نیز که دانشجوی کارشناسی ارشد فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه تبریز بوده، در رشته داستان‌نویسی جشنواره قرآنی وزارت علوم حائز مقام شایسته تقدیر شده است و کسب مقام دوم کشوری، کسب مقام سوم کشوری، و چندین مقام اول، دوم و سوم در سطح استان، تنها گوشه‌ای از افتخاراتی‌ است که در این سال‌ها به همت و کمک مربی‌ خود راضیه قربانزاده به‌دست آورده است.

وی در گفت‌وگو با ایکنا، در مورد سطح برگزاری مسابقات قرآن و عترت دانشگاه، گفت: در این دوره از مسابقات، دعوت بسیار خوبی از دانشجویان به‌عمل آمد و مسابقه در سطح دانشگاه تبلیغ شد و علاوه بر گزارش در کانال‌های مجازی، پوسترهای مربوط به آن، حتی در محیط خوابگاه هم به چشم می‌خورد.

این برگزیده جشنواره قرانی وزارت علوم با اشاره به رشته‌ داستان‌نویسی و شرکت در جشنواره، افزود: رشته داستان‌نویسی، یکی از رشته‌هایی است که از حدود هشت سال قبل به‌صورت حرفه‌ای دنبال می‌کنم، البته سرآغاز نوشتن و جرقه اولیه داستان‌نویسی در زندگی‌ام به پایه پنجم ابتدایی برمی‌گردد که بعدها ثمرات آن در دوران دبیرستان به بار نشست. داستان‌نویسی را از نوشتن رمان شروع کرده بودم، اما بعدها به پیشنهاد مربی‌ام، ترجیح دادم چند سالی داستان کوتاه بنویسم و خودم را در این قالب نیز محک بزنم.

اسلامی با بیان اینکه اولویت و دغدغه من در طول این سال‌ها، نوشتن از دلاوری‌های به فراموشی سپرده شده‌ شهدا و رزمندگان، و آشنا کردن نسبی نسل جوان با رشادت‌های این عزیزان بوده است، افزود: چندین داستان کوتاه در وصف حال این عزیزان در سطح کشوری نوشتم که در همان مسابقات، به‌صورت کتاب به چاپ رسیدند. از اوایل سال ۱۴۰۱ نیز با همکاری با بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس استان اردبیل، شروع به مصاحبه با رزمندگان شهرستان مشگین‌شهر کرده و خاطراتشان را جمع‌آوری کردم تا به همراه دیگر خاطرات جمع‌آوری شده در سایر استان‌ها، به صورت کتاب به چاپ برسد که در دست چاپ است.

وظیفه‌ هنرمند متعهد؛ رساندن پیام الهی به انسان‌ها

وی با تأکید بر اینکه قرآن، به راستی کتاب هدایت است و انسان با تفکر عمیق‌تر در آیه آیه‌ آن، بیشتر به معجزات و حکمت‌های آن پی می‌برد، ادامه داد: رساندن پیام قرآن در قالب داستانی دلنشین، می‌تواند سبب انس و الفت بیشتر انسان‌ها با این کتاب مبین شود و وظیفه‌ هر هنرمند متعهدی، رساندن پیام الهی در حد توان به انسان‌هاست و من نیز توفیق این‌را داشتم که گامی کوچک در این مسیر بردارم و با ارائه یک مفهوم قرآنی در قالب یک داستان، هم طعم شیرین نوشتن را تجربه کنم، هم رسالتم را انجام دهم و پیام پروردگارم را به زبان و شیوه‌ای نو، به بندگانش برسانم؛ نوشتن از اعتقادات و مسائل مذهبی نیز باعث شده همواره در امور زندگی‌ام، خدا را حاضر و ناظر خود ببینم و بیشتر با او رفیق شوم و برای از او نوشتن، مشتاق شوم.

این دانشجوی دانشگاه تبریز با اشاره به اثرات ارتباط و انس با قرآن و عترت و معارف دینی در زندگی فردی و اجتماعی فرد، یادآور شد: معتقدم، هرقدر ارتباط آدمی با پروردگار جهانیان بیشتر و محکم‌تر شود، در کارهایش موفق‌تر است و ثمرات این ارتباط قوی را نیز کم‌کم در زندگی‌اش احساس خواهد کرد.

وی در مورد اثرات برگزاری جشنواره‌های قرآن و عترت در محیط دانشگاه نیز گفت: بدون شک با بمباران اطلاعاتی و رشد روزافزون شبکه‌های اجتماعی و پیشرفت اینترنت، دسترسی همگان به هر نقطه و هر خبری از جهان، در کمتر از چند دقیقه اتفاق می‌افتد و در لا به لای انبوه اطلاعات و اخبار، شاید آدمی گاهی فراموش کند که در کجای جهان ایستاده، برای چه چیزی زندگی می‌کند و کجا خواهد رفت؛ متأسفانه یکی از مضراتی هم که رشد اینترنت و شبکه‌های مجازی داشته، سرگرم کردن انسان‌ها، به‌‌خصوص قشر جوان بوده که باعث شده انسان امروز، با معنویات و مسائل مذهبی و دینی فاصله بگیرد.

وی با بیان اینکه برگزاری مسابقات قرآن با چنین رشته‌هایی اگر پشتوانه مالی و حمایتی مناسبی نیز داشته باشد، می‌تواند سبب رغبت جوانان به نوشتن و تولید آثار در این حوزه شود‌، افزود: با توجه به تبلیغات گسترده‌ای که علیه ادیان الهی و بخصوص دین اسلام صورت می‌گیرد، برگزاری چنین مسابقاتی در چنین فضاهای دانشگاهی برای قشر جوان، بسیار خوب و ضروری‌ است، چراکه انسان امروز و نسل آینده‌ساز نیاز دارد که در این مسیر پرپیچ و خم، سِره را از ناسره تشخیص دهد و هنر و صنعت و قلم و استعدادش را در مسیر درست به‌کار بگیرد.

اسلامی با اشاره به ظرفیت‌های خوب فضای مجازی و توسعه آن نیز گفت: برای نمونه، تهیه کتاب‌های صوتی باعث شده تا حداقل مردم بتوانند در حین انجام کارها، در حین راه رفتن، در سریع‌ترین زمان و شاید با ارزان‌ترین هزینه، کتاب تهیه کنند و مطالعه کنند که لازم است جوانان معتقد و متعهد ما، کتاب‌های ناب دینی مذهبی‌مان را نیز اگر از دستشان برمی‌آید، به صورت صوتی دربیاورند تا همه نوع قشری بتوانند در کمترین زمان و به آسانی، به این کتاب‌های ناب، دسترسی داشته باشند‌.

وی در خاتمه سخنانش با بیان اینکه دوران دانشجویی از دوره‌های تکرار نشدنی زندگی آدمی‌ است، اظهار کرد: دوره‌ای است که جوان آینده‌ساز، استعداد و علاقه خود را به‌صورت تخصصی دنبال می‌کند و سعی می‌کند قدم در مسیر مفید واقع شدن بگذارد. به همین دلیل، بهتر است دانشجوی امروز، علم و استعداد خود را با مطالعه درست کتاب‌های مرتبط، افزایش دهد و برای کشور خود، مثمر ثمر واقع شود. چه خوب است که سعی کنیم در این دوره، در کنار تحصیل علم، خودسازی را در خود شروع کرده و پایه‌های تقویت ابعاد معنوی را در خود محکم‌تر کنیم.

انتهای پیام
captcha