داغی که یک‌ ساله شد + فیلم
کد خبر: 4142900
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۳
به مناسبت نخستین سالگرد ریزش متروپل آبادان

داغی که یک‌ ساله شد + فیلم

ساختمان ۱۰ طبقه متروپل ظهر روز دوم خردادماه ۱۴۰۱ در آبادان، فرو ریخت. بر اثر این حادثه ۴۳ نفر جان باختند و ۳۷ نفر نیز مصدوم شدند. خیابان امیری آبادان محل احداث ساختمان متروپل که بعد از هشت ماه مجدداً بازگشایی شد، هنوز یادآور تلخ‌ترین روزهای این شهر بعد از جنگ است.

متروپل ابادان

ساعت حدود ۱۲:۲۰ ظهر دوم خرداد ۱۴۰۱ بود که در خیابان امیری به‌عنوان مرکزی‌ترین نقطه تجاری آبادان، فاجعه هولناک ریزش ساختمان متروپل در یک هوای گرم و آفتابی رخ داد. کارگران در این ساختمان نیمه کاره مشغول کار بودند ولی در طبقه همکف از ماه‌ها قبل فعالیت‌ها آغاز شده بود و رهگذران در رفت و آمدند. این حادثه بیش از ۴۰ فوتی و بیش از ۳۰ نفر مصدوم داشته‌ است. روزهای سخت که مردم به کمک امدادرسانان شتافتند.

از پخت و پز غذا گرفته تا کمک به عملیات تجسس در ساختمان. در میان بغض‌های سختی که در گلوی خود پنهان کردند اما با راه‌اندازی ایستگاه‌های مردمی شبانه‌روزی توزیع غذا، آب آشامیدنی و … در کنار امدادگران ایستادند. پخت و پز نان تازه در هوای بالای ۳۵ درجه توسط شیرزنان غیور آبادان نیز از دیگر جلوه‌های مشارکت و همدلی بود.

شرایط ریزش متروپل به اندازه‌ای سخت بود که همچنان در کوچه پس کوچه‌های آبادان در خصوص آن صحبت می‌شود. روایت‌های ناتمام و پر از غصه‌ای که هر قلبی را آزرده خاطر می‌کند. همچنان بسیاری از آبادانی‌ها وقتی از مقابل زمین محل ساختمان متروپل واقع در خیابان امیری عبور می‌کنند، ناخداگاه توقف کرده و با ناراحتی و گاهاً بغض به آن فضا نگاه می‌کنند.

امروز در حالی نخستین سالگرد یکی از تلخ‌ترین حادثه‌های آبادان و ایران است که دیوارهای خیابان امیری این شهر پر از عکس‌های کشته‌شدگان فاجعه بی‌مسئولیتی است؛ آنهایی که کسب سود و درآمد را بر جان انسان ترجیح دادند.

انتهای پیام
captcha