سلام بر خونین‌شهر + فیلم
کد خبر: 4143073
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۹
به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر

سلام بر خونین‌شهر + فیلم

شهر خرمشهر پس از ۵۷۶ روز اشغال توسط نیرو‌های ارتش عراق، در روز سوم خرداد سال ۱۳۶۱ به‌وسیله نیرو‌های مسلح ایران آزاد شد.

آزادسازی خرمشهر

عراقی‌ها ۵۷۵ روز خرمشهر را در تصرف خود داشتند و بر پیکر این شهر نوشته بودند «جئنا لنبقی» یعنی آمده‌ایم که بمانیم. ممکن است تاکنون کسانی که این کلمه‌ها را می‌خوانند، ندانند عراقی‌ها با چه منطقی چنین جمله جسورانه‌ای را روی دیوارهای خرمشهر نوشته بودند اما هرچه هست، این جمله یک سند تاریخی است و پاسخی که به این جمله داده شد، بسیار تاریخی‌تر از آنی بود که نوشته شده بود.

عملیات بیت‌المقدس در ۳۰ دقیقه بامداد روز ۱۰ اردیبهشت ۱۳۶۱ با قرائت رمز عملیات «بسم الله الرحمن الرحیم. بسم الله القاسم الجبارین، یا علی ابن ابی طالب» از سوی فرماندهی آغاز شد. این عملیات تا روز سوم خرداد ۱۳۶۱ ادامه یافت و در نهایت رزمندگان برخلاف تصور دشمن که از دروازه‌های شرقی، شمالی و جنوبی در کمین آنها بود، از دروازه غربی (از همان‌جایی که دشمن وارد خرمشهر شده بود) شهر را آزاد کردند و ضمن انهدام نیروهای دشمن، بسیاری از آنها را به اسارت درآوردند.

اشغال خرمشهر توسط عراق به عنوان آخرین و مهم‌ترین برگ برنده این کشور برای وادار کردن ایران به شرکت در هر گونه مذاکرات صلح تلقی می‌شد، آزاد سازی این شهر می‌توانست سمبل تحمیل اراده سیاسی جمهوری اسلامی بر متجاوز و اثبات برتری نظامی اش باشد. به این شکل بود که خرمشهر که پس از ۳۴ روز مقاومت در برابر دشمن سقوط کرده بود، بعد از ۵۷۵  (۱۹ ماه) روز اشغال به‌ طور کامل آزاد شد.

مردم ايران اسلامی با شنيدن خبر آزاد سازی خرمشهر، موجی از شادی به راه انداختند و اين پيروزی را پيروزی واقعی اسلام دانستند. خيابان های شهرهای مختلف كشور مملو از جمعيتی بود كه اين پيروزی بزرگ را جشن گرفتند.

امام خمينی (ره) در سوم خرداد 1361 پيامی به مناسبت آزادسازی خرمشهر خطاب به مردم ايران صادر كرد. در اولين بخش اين بيانيه آمده‌ است: «خرمشهر را خدا آزاد كرد.»

آزادسازی پنج هزار و 400 كيلومتر مربع از خاك كشور اسلامی از جمله خرمشهر و تامين 180 كيلومتر خط مرزی،19 هزار اسير و 16 هزار كشته از دشمن، انهدام 60 فروند هواپيما، سه فروند هليكوپتر، 418 دستگاه تانك و نفربر، 30 قبضه توپ، 49 دستگاه خودرو و به دست آوردن غنائمی همچون يك فروند هلی‌كوپتر، 105 دستگاه تانك و نفربر و 56 دستگاه خودرو از دستاوردهای فتح بزرگ خرمشهر بود. 

انتهای پیام
captcha