فعالان قرآنی پیشگام در آموزش‌های جهادی قرآن باشند
کد خبر: 4143074
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۴
نفر اول رشته قرائت آزاد مسابقه شوق تلاوت:

فعالان قرآنی پیشگام در آموزش‌های جهادی قرآن باشند

عرفان حسن‌زاده با اشاره به اینکه نشر معارف قرآنی و تربیت قاری یکی از رسالت‌های مهم قاریان و حافظان ممتاز بوده و باید زکات این ظرفیت‌ها در جایی صرف شود، چراکه زکات علم نشر آن در جامعه است، گفت: مسئولان باید امکانات و زمینه‌های لازم برای این امر را فراهم کنند تا قاریان و حافظان ممتاز با رویکرد جهادی در نقاط مختلف استان قاری پرورش دهند.

عرفان حسن‌زادهعرفان حسن‌زاده از جمله چهره‌های جوان شناخته شده قرآنی در تبریز است که بارها در مسابقات مختلف قرآنی در سطح کشور خوش درخشیده و امسال نیز موفق شد با کسب مقام اول رشته قرائت آزاد در مسابقه شوق تلاوت بار دیگر نام قاریان تبریز را بر سر زبان‌ها بیندازد. این قاری جوان متولد سال ۱۳۸۰ و در خانواده‌ای مذهبی پرورش یافته است، به گفته خودش همراهی و حمایت والدینش او را در مسیر فعالیت‌های قرآنی بسیار یاری رسانده و معتقد است خانواده بستر و زمینه‌ تربیت فرزند بوده و اگر والدین همراه و همپای فرزند خود در فعالیت‌های قرآنی نباشند، فرزند نیز موفقیتی در این حوزه کسب نخواهد کرد. 

حسن‌زاده علاوه بر درخشش‌های قرآنی در تحصیلات خود نیز موفقیت‌های بسیاری کسب کرده و پس از گذران دوره متوسطه در دبیرستان استعدادهای درخشان، با کسب رتبه ۳۲۵ منطقه یک کنکور در رشته معارف اسلامی و حقوق دانشگاه امام صادق(ع) مشغول تحصیل شده و هم اکنون در مقطع کارشناسی ارشد پیوسته این رشته تحصیلات خود را ادامه می‌دهد. 

وی که در ۲۹ بهمن سال ۹۶ در جریان دیدار مردم آذربایجان با رهبر معظم انقلاب توفیق تلاوت قرآن کریم را داشته، تلاوت در محضر رهبر انقلاب را اتفاقی مبارک و جزو افتخارات خود در طول فعالیت‌های قرآنی عنوان می‌کند. این قاری جوان در حال حاضر در مجمع قاریان و حافظان تبریز در کنار استاد خود مشغول فعالیت‌های قرآنی بوده و زحمات و تلاش‌های استاد قربانی را باعث به حرکت درآوردن دومینوی رتبه‌آوری در عرصه قرآنی عنوان می‌کند. حسن‌زاده که پای ثابت جلسات قرآنی استاد قربانی بوده، معتقد است اگر پیشرفت و دستاوردی حاصل شده به برکت حضور مستمر در جلسات قرآنی و تلمذ در محضر ایشان بوده است. 

این قاری ممتاز تبریزی در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه امسال هم مسابقات قرآنی شوق تلاوت همانند دوره‌های قبل در سطح خوب و باکیفیتی برگزار شد و رقابت‌های بسیار تنگاتنگ بود، افزود: قاریان خوبی که در قالب طرح ملی تلاوت پرورش یافته‌اند، تلاوت‌های فاخر، مطلوب و قابل قبولی در مسابقات ارائه دادند. 

وی با اشاره به اینکه امسال نکته متفاوتی را در بعد اجرایی مسابقات شاهد بودیم و نسبت به مرحله نهایی مقداری سخت‌گیری‌ها زیاد شده بود، تصریح کرد: برگزیدگان مرحله نهایی با حدنصاب بالایی برگزیده شده بودند و با اینکه تعداد متسابقین رشته‌های مختلف کم بود، اما سطح متسابقین بسیار بالا و رقابت‌ها نیز تنگاتنگ بود. 

حسن‌زاده، با اشاره به سطح بالای داوری‌ها توسط اساتید و داوران مطرح و بین‌المللی در مسابقات شوق تلاوت، اظهار کرد: ناگفته نماند، تمام افراد شرکت‌کننده که در مرحله نهایی پذیرفته شدند جزو قاریان ممتاز هستند که می‌توانند در سطوح مختلف در منطقه خود اثرگذار باشند و از ظرفیت‌شان استفاده شود.

ورود به عرصه‌ فعالیت‌های قرآنی از طریق طرح ملی تلاوت

این قاری جوان اظهار کرد: از سال ۹۰ تا ۹۱ از طریق مدرسه استعدادیابی شده و به طرح ملی تلاوت دعوت شدم؛ در ابتدای امر رشته عبدالباسط را پیگیری و در محضر استاد محمدزاده مباحث را فراگرفته و بعد از اینکه صدایم به‌تدریج رو به تغییر رفت، رشته خود را به سبک استاد منشاوی تغییر داده و در محضر استاد قربانی تلمذ کردم و در حال حاضر نیز در محضر استاد فعالیت می‌کنم. 

وی با تأکید بر اینکه بیش از ۱۰ سال است در جلسات قرآنی استاد قربانی که هر هفته چهارشنبه در مسجد شهید قاضی تبریز دایر می‌شود، حضور مستمر دارد، افزود: قاریان ممتاز از همین جلسات قرآنی مساجد برخاسته‌اند، چراکه مسجد محل و مبدأ پرورش قاری بوده و مسئولان امر و فرهیختگان قرآنی باید به جلسات قرآنی مساجد اهمیت دهند. 

حسن‌زاده یادآور شد: اینگونه جلسات در تبریز کم تعداد نیست، اما هرقدر بر تعداد آن افزوده شود قطعاً آثار بسیار ارزشمندی خواهد داشت و اساتید باید قاریان جوانی که توانمندی اداره جلسات قرآنی را دارند، مورد تشویق و ترغیب قرار دهند تا در مناطق مختلف شهر و حتی سایر نقاط استان و به‌ویژه نقاط محروم، جلسات قرآنی دایر کرده و قاری قرآن پرورش دهند.

پرورش قاری وظیفه فعالان قرآنی

نفر اول مسابقات قرآن شوق تلاوت، با اشاره به اینکه نشر معارف قرآنی و تربیت قاری یکی از رسالت‌های مهم قاریان و حافظان ممتاز بوده و باید زکات این ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها در جایی صرف شود، چراکه زکات علم نشر آن در جامعه است، گفت: مسئولان امر و حتی مسئولان غیرمرتبط نیز باید امکانات و زمینه‌های لازم برای این امر را فراهم کنند تا قاریان و حافظان ممتاز علاقه‌مند با نگاه و رویکردی جهادی در نقاط مختلف استان و حتی روستاهای دورافتاده حضور یافته و قاری پرورش دهند تا از این طریق بتوانیم سطح قرآنی و معمولات قرآنی جامعه را ارتقا دهیم. 

وی با بیان اینکه از سال ۹۴ به‌صورت حرفه‌ای‌تر فعالیت‌های خود را ادامه داده و وارد مسابقات قرآنی شده است، گفت: طی سه دوره اول مسابقات شوق تلاوت در مرحله نیمه نهایی به ترتیب رتبه‌های اول، دوم و سوم را کسب کردم که در آن سال‌ها مرحله نیمه نهایی در کیش و قشم برگزار شده و مرحله نهایی در عتبات عالیات برگزار می‌شد. 

این قاری جوان با تأکید بر اینکه توفیق داشتم طی سال‌های ۹۴، ۹۵ و ۹۶ به مرحله نهایی راه پیدا کرده و در حرم‌های معصومین(ع) به تلاوت بپردازم، یادآور می‌شود: در سال ۹۴ نیز در کنار تلاوت‌های تیم استان در حرم‌ها، در حرم حضرت ابوالفضل(ع) به اجرای تواشیح پرداخته و در محافل و شهرهای مختلف عراق برنامه‌های قرآنی اجرا کردیم. 

حسن‌زاده افزود: از سال ۹۴ در مسابقات دانش‌آموزی شرکت کرده و در سال ۹۵ رتبه اول قرائت تحقیق و در سال ۹۶ نیز به‌خاطر قوانین مسابقات در قرائت ترتیل شرکت کرده و رتبه اول کشوری را دریافت کردم؛ همچنین در سال ۹۷ رتبه دوم قرائت تحقیق، در سال ۹۸ رتبه اول قرائت تحقیق و در سال ۹۹ که مصادف با آخرین سال حضور بنده در مسابقات دانش‌آموزی بود، رتبه اول رشته ترتیل را کسب کردم. 

حرکت دومینوی رتبه‌آوری قرآنی در آذربایجان‌شرقی

وی با بیان اینکه در سال ۹۸ نیز در المپیاد ملی قرآن سمپاد(ویژه دانش‌آموزان سمپاد)، رتبه اول را کسب کرده و در مسابقات مختلف کشوری چون بسیج، ورزش و جوانان و... به‌عنوان نماینده استان عناویتی کسب کردم، افزود: متأسفانه تا سال ۹۵ نمایندگان استان در رشته قرائت کشوری رتبه‌آوری نداشتند، اما زحمات و تلاش‌های استاد قربانی باعث شد تا دومینوی رتبه‌آوری در استان به حرکت درآید و از سال ۹۵ به مدت پنج سال پی‌درپی رتبه‌های بالا را کسب کنیم که شاید بتوان گفت سال‌های طلایی قرآنی برای استان بود. 

حسن‌زاده با اشاره به اینکه مسابقات قرآنی نیز همانند سایر مسابقات، میدانی برای رقابت توانمندی‌های افراد بوده و متسابقین باید قبل از حضور در این میدان، توانمندی‌های خود را بازیابی و تقویت کرده و بتوانند با تمام قوا و توانمندی در مسابقات حضور یابند، تصریح کرد: این روند تأثیر مستقیمی بر افزایش سطح قرآنی کشور داشته و به‌ویژه مسابقات قرآنی شاخصه‌ برجسته‌ محتوایی داشته و آن موضوع بسیار ارزشمند قرآن کریم است و هر چیزی که در رابطه با قرآن باشد، قطعاً باعث افزایش معنویت و رشد انسان خواهد شد. 

این قاری قرآن ادامه داد: برخی با برگزاری این نوع مسابقات مخالفت می‌کنند چون صرفاً از یک جنبه به‌ آن می‌نگرند، در حالی‌که با نگاهی جامع‌تر می‌توان دریافت که برگزاری مسابقات قرآنی، رشد و پیشرفت‌های قرآنی را به‌دنبال دارد و اگر چنین مسابقاتی برگزار نمی‌شد قطعاً شاهد این سطح از حرکت‌های ارزشمند قرآنی در سطوح مختلف جامعه نبودیم و به‌عنوان نمونه، در همین مسابقات شوق تلاوت افرادی بودند که در مقطع پنجم و ششم تحصیل می‌کردند و این جریان موجب شده تا بچه‌ها تلاش کرده و توانمندی‌های قرآنی خود را افزایش دهند. 

حسن‌زاده تأکیدکرد: البته اگر در کنار مسابقات قرآنی، حرکت‌های دیگری نیز رقم بخورد و صرفاً منحصر در مسابقات نشود، قطعاً حرکت بسیار اثرگذاری خواهد بود و رشد فرد و جامعه را به‌دنبال دارد، اما اینکه برگزاری مسابقات را به علت مرجعیت داشتن، مورد مخالفت قرار داده و تضعیف کنیم، قطعاً کار اشتباهی است، چراکه معتقدم مسابقات موجب پیشرفت قاریان در تلاوت و افزیش توانمندی آنان بوده و هرآن چیزی که بتواند حتی به اندازه لحظه‌ای ارتباط ما را با قرآن افزایش داده و موجب انس با قرآن شود، قطعاً ارزشمند بوده و باید تقویت و توسعه داده شده و مورد حمایت واقع شود. 

وی با بیان اینکه وجه تمایز مسابقات شوق تلاوت در جوایز آن است، اظهار کرد: این مسابقات جایزه مادی نداشته و جایزه‌ درنظر گرفته شده برای رتبه‌های برتر، سفر به عتبات عالیات است که معتقدم بهترین و ارزشمندترین جایزه بوده و بهترین مشوق برای شرکت در مسابقه است که باعث می‌شود توجه به معنویت بیش از پیش در جریان مسابقات جاری باشد.

حسن‌زاده با اشاره به احساس خود از تلاوت قرآن کریم در کربلای معلی و در حرم معصومین(ع)، اظهار کرد: حسی که در آن فضای معنویت‌بار بر انسان مستولی می‌شود، قابل وصف نیست، چراکه آدمی روح خود را جدای از دنیا و فارغ از مادیات و دلبستگی‌های دنیوی می‌بیند و در نهایت آسودگی خاطر تلاوت می‌کند؛ حس سبکی حضور در حرم معصومین(ع) روح معنویت‌بار بر تلاوت حاکم می‌کند و این روح معنوی حاکم نمی‌شود مگر اینکه ارتباط قلبی با قطب معنویت و کانون تمام خوبی‌ها برقرار شود.

این قاری جوان گفت: اهل بیت(ع) قطب تمام خوبی‌ها و ارزش‌های انسانی هستند و تلاوت قرآن در حرم معصومین(ع) توفیق بزرگی است که خداوند عنایت کرده و معتقدم ادای تکلیف توسط قاریان و حافظان است که باید در این رابطه شکرگذار خداوند باشیم و با اخلاص و بدون هیچ چشمداشتی به تکلیف خود ادا کنیم، چراکه تلاوت در حرم‌ها نشان افتخار قاریان بوده و اگر دعوت معصومان(ع) نباشد، قطعاً نمی‌توان در چنین امکانی حضور یافت و تلاوت کرد.

حسن‌زاده در ادامه سخنانش با تأکید بر اینکه قرآن کریم در آیات و روایات مختلف با تعاریف مختلف خود را توصیف کرده است که یکی از مشهورترین و مهم‌ترین توصیف‌ها، آیه شریفه ۹ سوره اسرا «إِنَّ هَٰذَا الْقُرْآنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ وَيُبَشِّرُ الْمُؤْمِنِينَ الَّذِينَ يَعْمَلُونَ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْرًا كَبِيرًا»؛ همانا این قرآن (خلق را) به راست و استوارترین طریقه هدایت می‌کند و اهل ایمان را که نیکوکار باشند به اجر و ثواب بزرگ بشارت می‌دهد، تصریح کرد: انسان‌ها در زندگی فردی و اجتماعی خود نیاز به انتخاب و سیر در یک مسیر دارند که اگر این مسیرها منجر به اتصال به راه قرآنی نباشد، قطعاً محکوم به شکست خواهد بود، اما مسیر منتهی به قرآن، محکم‌ترین و مستقیم‌ترین راه بوده و منتج به سعادت بشر می‌شود. 

وی تأکید کرد: قرآن را باید از مصدر آن یعنی ائمه‌ اطهار به‌عنوان قرآن ناطق بشناسیم که روایات و سخنانی در دسترس است و یکی از توصیفات قرآن در مورد خودش، کلمه فرقان به معنی وسیله جداسازی خوبی از بدی و درست از غلط است؛ از این‌رو هرکس ارتباط بیشتری با مبانی قرآنی و معارف دینی داشته و به کاربست آن در عرصه اجتماعی بیشتر معتقد باشد، به همان مقدار به صفات قرآنی دست یافته و در زندگی فردی و اجتماعی موفق‌تر خواهد شد. 

حسن‌زاده، با بیان اینکه شخصیت‌های قرآنی امروز کشورمان و در رأس این شخصیت‌‌ها، رهبر معظم انقلاب(حفظه‌الله)، بهترین نمونه است که بدانیم انس با قرآن چه نتیجه‌ای دارد، افزود: به کرات شاهد تحقق پیش‌بینی‌‌ها و تحلیل‌های رهبر معظم انقلاب در موضوعات مختلف که براساس فهم قرآنی و معارف دینی است، بوده‌ایم.

این قاری تبریزی افزود: اگر بخواهیم جامعه‌ای سالم، کارا، بانشاط، موفق و با حداقل بزهکاری‌ها و سطح والای ارزش‌های انسانی داشته باشیم، باید در تمام ابعاد فردی و اجتماعی به معارف دینی و قرآنی روی آورده و این مهم را به نحو احسن در ساختارهای اجتماعی تعریف کنیم و اگر روابط خود را با خداوند، با طبیعت، با جوامع و... مبتنی بر قرآن و مفاهیم ارزشمند آن اصلاح کنیم، قطعاً مشکلات موجود رفع شده و به سمت وضعیت مطلوب خواهیم رفت.

جشنواره‌های قرآنی باید تقویت شود

وی با تأکید بر اینکه اگر نخبگان، قاریان و حافظان قرآنی بیش از پیش رشد یابند، اثرات ارزشمند آن به جامعه سراریز خواهد شد، ادامه داد: جشنواره‌های قرآنی باید بیش از پیش تقویت شده و به لحاظ کمی و کیفی ارتقا یابند، چراکه یکی از عوامل ایجاد تحرک و اشتیاق در جامعه قرآنی و عموم مردم است. 

این قاری ممتاز با اشاره به اثرات گهربار تلاوت و جاری شدن صوت قرآن در جامعه، گفت: تلاوت‌ قرآن یکی از مهم‌ترین و مؤثرترین رسانه‌های اسلام بوده که ۱۴۰۰ سال است از طریق آن خود تبلیغ و گسترش داده است و امروز هم مبلغان قرآنی ما به کشورهای مختلف اعزام می‌شوند که اثرگذاری بسیاری دارد، چراکه مختصات هنر تلاوت قرآن از سوی خداوند تعیین شده و فرم اثر نیز از سوی خداوند اعمال می‌شود. 

حسن‌زاده که در سال ۹۷ به‌عنوان مبلغ جمهوری اسلامی ایران به دعوت رایزن فرهنگی سفارت ایران در لبنان سفری تبلیغی به لبنان داشته است، افزود: باید به طرق مختلف از جمله جشنواره‌ها، مسابقات، کلاس‌ها، پویش‌های قرآنی و... این رسانه اسلام را گسترش دهیم، چراکه منجر به قرآنی شدن جامعه و ارتباط‌گیری بیشتر مردم با مبانی قرآنی و همچنین افزایش معنویت در جامعه و به تبع آن کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی و تعمیق فهم مردم می‌شود. 

وی با تأکید بر اینکه متأسفانه حمایت‌های دولتی از مسایل و فعالیت‌های قرآنی بسیار ضعیف بوده و زمانی که بودجه‌های قرآنی کاهش یابد، بر فعالیت‌های قرآنی نیز اثرگذار خواهد بود، اظهارکرد: البته افرادی که دغدغه‌های قرآنی دارند در این رابطه فعالیت‌های ارزشمند و مؤثری دارند، اما مسیر عمومی فعالیت‌های قرآنی باید حمایت شده و در حوزه قانون گذاری، اجرا و نظارت، نیازمند حمایت‌های مالی از مسائل قرآنی هستیم. 

حسن‌زاده تصریح کرد: مسائل قرآنی همانند مجموعه‌ای است که هم در رشد جامعه و هم در پیشگیری مسائل مختلف جامعه مؤثر است و دشمنان اسلام برای تهاجم فرهنگی میلیاردها دلار هزینه می‌کند، اما در مقابل آن ریالی برای مسائل قرآنی هزینه نمی‌شود، چراکه بودجه‌ مؤسسات قرآنی تقریبا صفر بوده و این روند باید تدبیر شده و مورد توجه قرار گیرد. 

این قاری جوان با اشاره به اینکه به طرق مختلف می‌توانیم جریان قرآنی را در سطح کشور تقویت کنیم که یکی از این راه‌ها تقویت جشنواره‌ها و مسابقات قرآنی است، افزود: نهادهای مختلف باید در این رابطه احساس وظیفه کرده و از ابعاد مختلف حامی جریانات قرآنی در جامعه باشند.

خانواده بستر و زمینه‌ تربیت فرزندان قرآنی است

وی با تأکید بر اینکه خانواده بستر و زمینه‌ تربیت فرزندان قرآنی بوده و اگر والدین همراه فعالیت‌های قرآنی فرزندشان نباشند، اولاد هم نخواهد توانست به موفقیت‌های قرآنی دست یابند، یادآور شد: معتقدم موفقیت‌های بنده نیز درنتیجه حمایت‌های بی‌دریغ خانواده بوده و البته معتقدم موفقیتی نداشته‌ام، بلکه عنایت و لطف اهل بیت(ع) بوده است. 

این قاری ممتاز تبریزی اظهار کرد: باید در سطح خانواده فرهنگ‌سازی شود، چراکه با گفتن صرف فرزند قرآنی تربیت نمی‌شود، بلکه باید خانواده نیز تلاش کند و در این زمینه قدم برداشته و حتی هزینه و سرمایه‌گذاری کند؛ خانواده‌ها مطمئن باشند هر قدم و ریالی که برای پیشرفت قرآنی فرزند خود صرف می‌کنند به نوعی سرمایه‌گذاری است و نتایج گهربار آن را در آینده فرزندشان خواهند دید. 

حسن‌زاده افزود: برای پرورش فرزند قرآنی باید فضای خانه نیز قرآنی شود و پرهیز از دروغ و ریاکاری، توجه به نان حلال و روابط قرآنی باید در محیط خانه و خانواده رعایت و مورد توجه واقع شود. 

وی در ادامه سخنانش به فضای قرآنی استان نیز اشاره کرد و گفت: جامعه قرآنی ما دچار یک رکود کشنده شده و همانند گذشته نیست، البته فعالیت‌های متعددی در جریان بوده، اما وضعیت رکود فعالیت‌های قرآنی مقداری نگران کننده است، در حالی که فعالیت‌های قرآنی در گذشته، شور، نشاط و گستردگی داشت.

رتبه برتر مسابقات شوق تلاوت خطاب به دوستان و فعالان قرآنی نیز با تأکید بر اینکه جامعه قرآنی باید قدر و ارزش خود را بداند، اظهار کرد: جامعه جهانی کنونی مظهر ظلم و فساد شده و با نگاهی کلان و تمدنی می‌توان فهمید که جامعه ایران واقعاً جامعه‌ای درخشان است؛ در شرایطی که در رأس کشورهای مدعی ابر قدرتی و مرجعیت، افراد فاسد و ظالم بر سر کار بوده و ظلم بسیاری در حق مستضعفین اعمال می‌شود، در این میان، جامعه‌ای خودنمایی می‌کند که نگاه و راهی جدید تحت عنوان «انقلاب اسلامی و تمدن اسلامی» مطرح کرده که با نگاهی جزئی‌تر، قاریان، حافظان و حاملان قرآنی نقش بسیار ممتازی در این جامعه دارند که باید واقف به این نقش بوده و قدر خود را بدانند. 

این قاری جوان در پایان گفت: جامعه قرآنی در چنین شرایط جهانی باید به وظایف خود در ایران اسلامی مشرف باشد و در جهت تحقق اهداف انقلاب و ظهور منجی عالم بشریت ایفای نقش کند.

گفت‌وگو از مهری هاشم‌زاده

انتهای پیام
captcha