نیازمند قرارگاه فرهنگی در مسئله جمعیت هستیم
کد خبر: 4143633
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۸
نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی:

نیازمند قرارگاه فرهنگی در مسئله جمعیت هستیم

حجت‌الاسلام والمسلمین آل‌هاشم، از نبود قرارگاه فرهنگی در موضوع افزایش جمعیت در سطح کشور انتقاد کرد و گفت: ستاد ملی جمعیت باید در قالب قرارگاهی منسجم و وسیع دستگاه‌های فرهنگی را دور هم جمع کند تا در این رابطه اقدام به فعالیت‌های عملی و اجرایی کنند.

حجت الاسلام آل هاشم، امام جمعه تبریز

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل‌هاشم، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه تبریز، امروز، پنجم خردادماه، در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تبریز، اظهار کرد: سوم خرداد، سالروز آزادسازی خرمشهر را باید روز انهدام پندارها و باورهای غلط دشمنان دانست زیرا یک پندار غلط از بین رژیم بعث و از طراحان آغاز جنگ درآمده بود که جمهوری اسلامی ایران در دفاع از مردم خیلی عمیق نیست و توان ایستادگی ندارد اما آزادی خرمشهر این پندار غلط را باطل کرد. 

وی با اشاره به فرمایش امام راحل(ره) مبنی بر اینکه «خرمشهر را خدا آزاد کرد»، گفت: هر کسی بگوید من خرمشهر را آزاد کردم، حرف ناصوابی زده است زیرا نیروهای مسلح، مردمی و همه مردم، دست به دست هم دادند و با عنایت خداوندی خرمشهر آزاد گشت.  

آل‌هاشم، با تأکید بر لزوم ترویج فرزندآوری در کشور، گفت: افزایش جمعیت و رشد فرزندآوری موجب قدرت اقتصادی و کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

خطیب جمعه تبریز، با بیان اینکه ایران به افزایش جمعیت و فرزندآوری نیاز مبرم دارد، کاهش جمعیت را یکی از چالش‌های مهم و محوری ایران دانست و افزود: این چالش به اندازه‌ای بزرگ مهم است که کارشناسان معتقدند ما به افزایش جمعیت نیاز داریم و هیچ اما و اگری در آن وجود ندارد.

وی مشکلات ناشی از کاهش جمعیت را متوجه تمام اقشار جامعه دانست و اظهار کرد: باید بدون تعارف مخاطرات این روند کاهشی را اطلاع رسانی کرد چون اگر جامعه فرزندآور نشود به طور قطع انواع ناهنجاری‌های اجتماعی شدت گرفته و شادابی و نشاط از جامعه رخت خواهد بست.

آل‌هاشم از نبود قرارگاه فرهنگی در موضوع افزایش جمعیت در سطح کشور انتقاد کرد و گفت: ستاد ملی جمعیت باید در قالب قرارگاهی منسجم و وسیع دستگاه‌های فرهنگی را دور هم جمع کند تا در این رابطه اقدام به فعالیت های عملی و اجرایی کنند چون در این حوزه به راهبرد جامع و کلان نیاز است .

امام جمعه تبریز، افزایش فراوانی جمعیت کهنسال ایران به بیش از هفت درصد را آماری هشدار دهنده خواند و ادامه داد: در آمارهای رسمی ارایه شده هم اکنون ۴۴ درصد جمعیت کشور در رده سنی میانسالی قرار دارند و جمعیت جوان در رده سنی ۱۵ تا ۲۹ سال به ۲۵ درصد رسیده است که در چنین شرایطی لزوم بازنگری‌های عمیق در سیاست های جمعیت الزامی است.

وی به اهمیت تحکیم بنیان خانواده برای قدرتمند شدن کشور اشاره کرد و با بیان اینکه خانواده نقش اساسی در جامعه دارد، افزود: توقعات زن و مرد در جامعه متفاوت است و در این میان نقش و جایگاه زنان در عرصه های مختلف اجتماع و خانواده همواره مورد تاکید جامعه اسلامی است.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی، به سیاست‌های خصمانه غرب علیه جامعه اسلامی و تلاش برای ایجاد تفرقه بین مسلمانان اشاره و اضافه کرد: اخباری مبنی بر برافراشته شدن پرچم همجنس گرایان در سفارتخانه‌های انگلیس و ایالت متحده در یکی از کشورهای اسلامی منطقه منتشر شده است که این اخبار جای تأسف و تأمل بسیار دارد.

وی در ادامه خطبه‌ها، بیانات رهبر انقلاب در دیدار اخیر با مسئولان وزارت امور خارجه را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه در این بیانات بازتعریف وظایف دستگاه دیپلماسی و رویکرد مفهومی عزت، حکمت و مصلحت به طور شفاف و متناسب با شرایط نظام بین‌الملل فرا روی مسئولان قرار داده شد، ادامه داد: طبق این سخنان خردورزی و تلاش برای نیل به منافع ملی حداکثری با لحاظ سه اصل مهم عزت، حکمت و مصلحت امکان‌پذیر و قابل تعمیم است.

آل‌هاشم با بیان اینکه گفتمان سیاسی خارجی رهبری مهجور مانده است، گفت: این گفتمان عقلانی، چندلایه، واقع‌بینانه و مصلحت طلبانه است و منظور از مصلحت طلبی شناخت مصلحت‌هاست که آن هم متکی به واقع بینی است.

امام جمعه تبریز، بازگشت غرورآفرین ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی پس از طی مسافت ۶۵ هزار کیلومتری دور جهان را افتخاری بزرگ برای جمهوری اسلامی خواند و افزود: این مسئله قدرت نیروی دریایی ارتش در مسیر آب‌های آزاد بین‌المللی را برای جهانیان آشکار ساخت. 

وی در بخش دیگر خطبه‌ها با اشاره به دهه کرامت، گفت: روز دختر آنقدر روز مهمی است که حتی رسانه‌های خبری و اجتماعی روز دختر را خوب منعکس می‌کنند؛ اصلاً هیچ روزی به اندازه روز دختر در شبکه‌های اجتماعی بازتاب ندارد و البته این روز در بین شیعیان جهان جایگاه ویژه دارد و هر خانواده‌ای که دختر دارد در این روز از دخترانش با هدیه و محبت قدردانی می‌کند.

آل‌هاشم گفت: پیامبر اکرم(ص) فرموده‌اند که چه بچه‌های خوبی هستند این دختران باحیا که خانواده‌اش را در برابر آتش جهنم مصون نگه خواهند داشت. 

خطیب جمعه تبریز، با تأکید بر اینکه حضرت معصومه(س) مورد محبت همه ائمه اطهار(ع) بود، ادامه داد: او از نوجوانی به تمام مسائل جواب می‌داد و الگویش اندیشه حضرت زهرا(س) بود. 

وی افزود: چه بهتر از اینکه دختران سرزمین ما تحصیلکرده و دارای اندیشه و تفکر باشند؛ دختری که در آینده در مقام مادری، همسری و مدیریت خانه و جامعه قرار می‌گیرد؛ باید هویت اسلامی و انسانی داشته و در صفات و روحیات فردی بسیار اثربخش باشد. 

امام جمعه تبریز با بیان اینکه خانواده نقش اساسی در جامعه دارد، افزود: توقعات زن و مرد در جامعه متفاوت است؛  نقش جایگاه و زنان در عرصه‌های مختلف در جامعه از تاکیدات جامعه اسلامی است. 

وی به حضور دختران در مقام‌های بزرگ، عرصه‌های علمی و ورزشی اشاره کرد، در ادامه‌روز دختر را به تمام دختران ایران و استان آذربایجان‌شرقی تبریک گفت. 

انتهای پیام
captcha