به گزارش ایکنا، رضا نباتی، از مؤلفان کتابهای درسی قرآن وزارت آموزش و پرورش با اشاره به یکی از طرحهای قرآنی کشور با عنوان «تلاوت نور» که در بسیاری از مساجد در حال اجرا است به ارائه پیشنهاد «جملهخوانی» همان یک صفحه قرائت روزانه به دلیل امکان سهولت در خواندن و فهمیدن معانی آیات تأکید کرد.
«یکی از بهترین و مؤثرترین ایدهها و طرحهای قرآنی كشور، طرح «تلاوت نور» است که در مـسـاجد و نـمـازخـانـههای اغلب ادارات، دانشگاهها، مدارس كشور در حال برگزاری است. هدف از این طرح، انس مستمر با قرآن كریم است. انس با قرآن كریم یعنی ارتباط معنادار، پایدار و عاطفی با قرآن. پیشنهاد قرائت روزانه یك صفحه از قرآن كریم به شیوه «جملهخوانی» علاوه بر آن كه دارای ویژگیهای متعدی است، در مجموع سهولت خواندن، فهمیدن و حفظ و تدبر در قرآن كریم را در پی دارد.
جملهخوانی در آموزش قرآن
جمله، كوچكترین واحد یادگیری قرآن كریم است. برای فهم و تدبر در قرآن باید جمله را شناخت و ملاك قرار داد (و نه كلمه و تركیب را)، چراكه تدبر در قرآن، بدون شناخت جمله، اصولاً امكانپذیر نیست. به اختصار به برخی از ویژگیهای جملهخوانی در طرح تلاوت نور اشاره میشود؛
- امكان مشاركت و همراهی تعداد بیشتری از نمازگزاران وجود دارد.
- تمركز و توجه بیشتر فراگیران را نسبت به صحیحخوانی آیات به دنبال دارد.
- زمینه درك معنای عموم جملات قرآنی را فراهم میسازد.
- كسب مهارت شناخت پیامهای قرآنی (اعتقادی، اخلاقی و فقهی) را تسهیل میبخشد.
- زمینهساز تدبر در جملات قرآنی است.
- حفظ تدریجی جملات تربیتی و كاربردی قرآن در زندگی را به دنبال دارد.
- بینیازی تدریجی از ترجمه بسیاری از جملات كاربردی و تربیتی قرآن كریم را فراهم میکند.
روش اجرای جملهخوانی قرآن
برای جملهخوانی آیات قرآنی دو راه پیشنهاد میشود؛
- استفاده از فایلهای صوتی یا تصویری قرائت جملهخوانی در هنگام مراسم نماز جماعت یا صبحگاه
- تقلید از قرائت الگو توسط قاری و اجرا در مراسم نماز جماعت یا صبحگاه
4 پیشنهاد برای طرح تلاوت نور
به منظور ارتقای كیفی طرح تلاوت نور و اثربخشی آن چند پیشنهاد میشود؛
- در پایان قرائت جمله به جمله هر صفحه، حفظ یك تا دو پیام قرآنی (جمله تربیتی و كاربردی) توصیه شود.
- بر اساس آیه پنج سوره ابراهیم «وَ ذَكِّرهُم بِـاَیّامِ اللهِ»، این طرح را میتوان به یادواره ایام، اعیاد، اشخاص و موضوعات متنوع نیز اختصاص داد.
- در طرح «خانههای نورانی» و «جلسات خانگی قرآن» نیز میتوان از این شیوه و فایلهای صوتی و تصویری بهره گرفت.
- در «مراسم آغازین مدارس» مانند مراسم صبحگاه / ظهرگاه میتوان از این شیوه و ابزار استفاده كرد.
تمامی فیلمهای مبحث جملهخوانی در نشانی ذیل قابل مشاهده است.
https://www.aparat.com/playlist/5046950
امید است، هیئت امنای مساجد، مسئولان فرهنگی ادارات و دانشگاهها، مدیران و مربیان مدارس و مدرسان، استادان و معلمان قرآن با انجام این پیشنهاد گامی را در اجرای باکیفیتتر طرح تلاوت نور و ایجاد زمینههای انس با قرآن در اکثریت نمازگزاران بردارند.
انتهای پیام
لطفا به این شیوه از قرائت جمله به جمله در رادیو قرآن و شبکه قرآن سیما نیز پرداخته شود.
با تشکر از خبرگزاری محترم ایکنا
اینکار به فهم مردم از قرآن کمک می کند.
با سپاس