خدمت به امام رضا(ع) سراسر عنایت است
کد خبر: 4144866
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۱
دقایقی با خادمان امام رئوف

خدمت به امام رضا(ع) سراسر عنایت است

نه در مقابل گنبد طلا و نه در حرم مقدسی که زیارتش پاداش هزار حج دارد، بلکه در دورترین نقطه از حرم رضوی، مردم متدین آذربایجان‌شرقی با چشمی گریان و دلی پرامید، به پرچم علی ابن موسی ‌الرضا(ع) متوسل شده و ارادت خود را به امام مهربانی‌ها می‌رسانند. 

کاروان زیر سایه خورشیدنه در مقابل گنبد طلا و نه در حرم مقدسی که زیارتش پاداش هزار حج دارد، بلکه در دورترین نقطه از حرم رضوی، مردم متدین آذربایجان‌شرقی با چشمی گریان و دلی پرامید، به پرچم علی ابن موسی ‌الرضا(ع) متوسل شده و ارادت خود را به امام مهربانی‌ها می‌رسانند. این روزها مردم آذربایجان‌شرقی در شهرها و روستاها میزبان چهار گروه از خادمان رضوی تحت عنوان «کاروان زیر سایه خورشید» هستند؛ کاروانی از آستان امام رئوف که پرچم متبرک حرم رضوی را در جای جای استان می‌گردانند تا عطر رضوی به سراسر این خطه ولایتمدار رسیده و تشنگان زیارت حضرت(ع)، اندکی سیراب شوند. 

جواد علیپور، یکی از همین خادمانی است که در قالب کاروان زیر سایه خورشید از ابتدای دهه کرامت در آذربایجان‌شرقی حضور یافته است؛ او دربان حرم رضوی بوده و نزدیک ۹ سال است خادم حرم مقدس امام رئوف است. 

این خادم حرم رضوی در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، به حضور کاروان زیر سایه خورشید در میان مردم استان اشاره و تأکید کرد: مردم آذربایجان‌شرقی جزو امام رضایی‌ترین مردمی هستند که تا به حال دیده‌ام و از میزبانی خوب و ارزشمند مردم تبریز و آذربایجان بسیار سپاسگزارم. 

او که متولد و بزرگ شده مشهد بوده و از همان دوران کودکی در آستان مبارک امام رئوف در کنار پدرش که قاری، مداح و خادم حرم بوده حضور داشته است، ادامه داد: کسی که در مشهد متولد می‌شود در حقیقت با امام رضا(ع) رشد یافته و عشق آن حضرت جزو زندگی‌اش می‌شود. 

علیپور، با بیان اینکه هرکس عاقبت بخیر شده از درب حرم امام رضا(ع) و اهل بیت(ع) بوده و ما نیز الحمدالله همین مسیر را انتخاب کرده‌ایم، یادآور شد: غیر از خادمی زائران، مداحی هم می‌کنم و در امور فرهنگی و سایر کارها نیز فعالیت دارم؛ یکی از کارهای فرهنگی نیز مراسم پرچم گردانی است که در این رابطه نیز فعالیت داشته و توفیق حضور در شهرهای مختلف در قالب کاروان زیر سایه خورشید را داشته‌ام. 

خدمت به امام رضا(ع) سراسر عنایت است

زیباترین خاطره از اولین لحظه خدمت 

این خادم حرم امام رضا(ع) به‌عنوان دربان و در حقیقت پاسبان حضرت(ع) در حرم به خادمی پرداخته و با کلاه نظامی که بر سر دارد، گرد راه از رخت زائران می‌زداید، در مورد زیباترین خاطره‌ خود که مربوط به اولین لحاظ خادمی است، گفت: با این‌که کارهای ثبت‌نام، امتحان و امورات لازم را برای خادمی در حرم انجام داده و بسیار دعاها و توسل‌ها کرده بودم، اما بنابر دلایلی میسر نمی‌شد که مصادف با شب تولد امام جواد(ع) که هم نام ایشان هستم در حرم مداحی کرده و با مستمعان نیز در میان گذاشتم که دعایم کنند لطف امام رضا(ع) شامل حالم شود و در همین لحظات یکی از دربان‌های بزرگوار به دستور متولیان کلاه دربانی حضرت را بر سرم گذاشتند و اجازه خادمی من صادر شد. 

او به عنایات خاص حضرت در زندگی خود نیز اشاره کرده و با بیان اینکه آمدنمان به تبریز و حضور در کاروان زیر سایه خورشید نیز جزوی از عنایت امام رضا(ع) است، اظهار کرد: همین که حضرت اجازه می‌دهند که حامل پرچمشان در روستاها و شهرها، خانه‌ شهدا، بیمارستان‌ها و... باشیم به نوعی عنایت ایشان است. 

علیپور، به خاطره حضور خود در پادگان آموزشی در آذربایجان‌شرقی و منفی شدن تست ام‌اس یکی از سربازان بعد از توسل به امام رئوف نیز اشاره و این مورد را از عنایات حضرت مطرح کرد و گفت: آن سرباز از ابتدای دهه کرامت منتظر حضور پرچم رضوی بود و با چشمانی گریان به استقبال پرچم آقا آمد، چراکه خانواده‌اش با مثبت شدن تست وی می‌خواستند او را برای توسل به حرم رضوی بیاورند که از دفتر فرمانده پادگان اطلاع داده شده بود که پرچم رضوی به پادگان خواهد آمد و بر این اساس به انتظار پرچم نشسته و متوسل شده بود که بعد از این لحظات ارزشمند توسل، تست بعدی او منفی شده بود. 

این خادم حرم رضوی کرامات و عنایات آستان حضرت را بی‌حد و اندازه بیان کرد و افزود: بیشترین کرامتی که در طول خدمت خود شاهد بودم، مربوط به خانواده شهدا بوده است؛ خودم هم دو بار بیماری سختی مبتلا شده و با عنایت و توسل به حضرت بهبود یافتم. 

خادم رضوی باید از رذایل اخلاقی به دور باشد 

او به ویژگی خادمان امام رضا نیز اشاره کرد و گفت: کسی که عنوان خادمی امام رضا(ع) را بر پیشانی دارد، باید به گونه‌ای زندگی کند که از رذایل اخلاقی در ظاهر و باطن به دور باشد و حتی بیش از سایر افراد از خویشتن مراقبت کند، چراکه خادم آستان مطهر حرم رضوی بوده و کسی که به امام رضا منصوب می‌شود باید کارهایش را با مراقبت بیشتری انجام دهد.

این خادم حرم رضوی، با تأکید بر اینکه خدمت به اهل بیت شاید به لفظ در خادمی میسر باشد، اما خادمی صرفاً در حرم امام رضا نیست، افزود: قلم فرسایی برای امام رضا و حتی کارهایی مثل رساندن مسافران به مقصد و... جزو خدمت محسوب می‌شود؛ دوست اصفهانی دارم که راننده اسنپ بوده و در جریان سفرها با وی آشنا شده‌ام که تابلو چاپ خادم الرضایم چاپ کرده و برخی روزها را رایگان و به نیت خادمی امام رضا(ع) مسافرها را به مقصد می‌رساند. 

علیپور با بیان اینکه برق‌کار ساختمان و خادم افتخاری حرم رضوی هستم، افزود: بیش از ۹۹ درصد خدام حرم به‌صورت افتخاری مشغول خادمی هستند. هر هشت روز یکبار زمان خدمتی ما در حرم بوده و از 6 تا 18 به‌صورت افتخاری به خادمی مشغول می‌شویم. 

او که همسرش نیز از خادمان حرم امام رضا(ع) بوده، معتقد است خادمی حرم هیچ خللی در زندگی و فعالیت‌هایشان نمی‌گذارد، چراکه تمام امورات خود را با محوریت روز خدمت تنظیم می‌کنند، ادامه داد: تمام زندگی خود را از کار، مهمانی و ...  بر محور خادمی امام رضا تنظیم می‌کنیم و این امر بخش بزرگ و ارزشمند زندگی‌مان شده است. 

این خادم رضوی به همراه کاروانیان زیر سایه خورشید از ابتدای دهه کرامت تا یک روز پس از ولادت امام رضا(ع) در آذربایجان‌شرقی حضور دارد، در مورد فعالیت این کاروان گفت: امسال شانزدهمین سال کاروان زیر سایه خورشید بوده و این حرکت به نیت اینکه عطر رضوی در همه نقاط ایران به‌صورت مویرگی بپیچد و افرادی که نمی‌توانند به زیارت آقا بیایند، بتوانند از عطر پرچم رضوی بهره‌مند شوند، انجام می‌شود. 

وی با تأکید بر اینکه این حرکت به نوعی باعث افزایش امید و روحیه در دل‌ها شده و همواره شاهد عنایات حضرت در این حرکت‌ها به‌ویژه در محیط‌های بیمارستانی بوده‌ایم، اظهار کرد: تاکنون ۹ مرتبه توفیق خدمت در قالب کاروان زیرسایه خورشید را داشته‌ام و در دهه کرامت امسال نیز حدود ۸۰ تیم در سراسر کشورمان حضور دارند که کاروان مربوط به آذربایجان‌شرقی نیز در رده استان تهران در قالب ۴ تیم ۴ نفره دیده شده است.

خدمت به امام رضا(ع) سراسر عنایت است

رقم خوردن زیباترین خاطرات در خادمی

مصطفی سلیمانی نیز دیگر خادم حرم رضوی است که متولد ۱۳۶۴ در استان تهران بوده و امسال برای اولین بار در قالب کاروان زیر سایه خورشید توفیق خدمت‌رسانی در آذربایحان‌شرقی را یافته است. او که چند سالی است توفیق خدمت در حرم امام رضا را دارد معتقد است زیباترین خاطره دوران خادمی‌‌اش در تبریز و در قالب کاروان زیر سایه خورشید رقم خورده است، چراکه عشق و علاقه این مردم به ساحت مقدس امام رضا فوق‌العاده و وصف ناشدنی است. این تجربه شیرین دیدگاهم را نسبت به خادمی امام رضا بازتر کرد. 

او در ادامه با اشاره به اینکه پیش از خادمی حرم رضوی، عضو گروه گل‌آرایی اعتاب مقدسه بودم که به حرم امام رضا مشرف شده و این توفیق خدمت باعث شد تا ماندگار شوم کارهای مربوط را پیگیری کنم، ادامه داد: اکنون نیز در قسمت کفشداری حرم مشغول خدمت هستیم، قبل از آن نیز در شمیم رضوان که مربوط به تعویض گل‌های فوق ضریح، بوجاری، بسته‌بندی و توزیع بین زائران است، فعالیت داشتم. 

این خادم حرم رضوی، که به‌صورت افتخاری فعالیت‌های خادمی را انجام می‌دهد، در فرودگاه امام خمینی تهران مشغول کار بوده که با ساکن شدن در مشهد، به‌دنبال کارهای انتقالی بوده و معتقد است با کمک و عنایت امام رضا توانسته از تهران به مشهد منتقل و ساکن شود و حتی زندگی و فرزند خود را نیز جزو عنایات ایشان می‌داند. 

سلیمانی با بیان اینکه دیدن لباس‌های خادمی و پوشیدنش زیباست، اما تا لباس خادمی بر تن نشود نمی‌توان تصور کرد که چه اتفاقاتی قرار است رقم بخورد، ادامه داد: امسال اولین سال حضورم در قالب کاروان زیر سایه خورشید بود و تا قبل از این سفر دیدگاهم نسبت به خادمی در حرم چیز دیگری بود؛ همان کاری که اکثر خادمان طبق رول انجام می‌دهند، اما حضور این کاروان در آذربایجان‌شرقی باعث شد دیدگاهم نسبت به خدمت خادمی بسیار تغییر کرد و چیزهای بسیار عجیب و اتفاقات خوبی رقم خورد که قابل توصیف نیست. 

عزت و احترام وصف ناشدنی امام رضا(ع) و خادمانش بین مردم تبریز 

او به عزت و احترام وصف ناشدنی علی ابن موسی الرضا(ع) و خادمان حضرت بین مردم تبریز و آذربایجان‌شرقی اشاره کرد و گفت: به‌عنوان خادم، خود را قابل این همه عزت و احترام و ارادتی که این مردم نسبت به خدمه امام دارند، نمی‌بینم اما سعی می‌کنم بیشتر قدر این لباس و نشان را بدانم و حرمتش را بیشتر حفظ کرده و توفیق خدمت بهتری را در حرم داشته باشم. 

او به خصوصیت خادمان رضوی نیز اشاره کرد و گفت: بیشتر این خصوصیت‌ها در تواضع و قدرشناسی نسبت به لباس خادمی است و فرد باید خدمت خوبی به زائران ارائه کند؛ اگر کسی خواسته‌ای داشت دست خالی باز نگرداند و عنایات و نشانه‌های حضرت را در وجودش داشته باشد؛ همچنین صحبت، رفتار و سکناتش تأثیر بیشتری دارد که باید مراقب باشد.

خادم حرم رضوی که به گفته خودش دارای اصالت اردبیلی بوده، در مورد عشق و علاقه مردم آذربایجان‌شرقی به ساحت مقدس امام رضا گفت: با توجه به شناختی که از قبل نسبت به آذری‌ها و مردم تبریز داشتم، پیش از سفر نیز گفته بودم که عازم یکی از امام رضایی‌ترین شهرها و استان‌ها هستیم و واقعاً ارادت، عشق و علاقه خاص این مردم به حضرت وصف ناشدنی است. 

او با بیان اینکه شور و اشتیاق مردم استان در استقبال از کاروان خادان رضوی و پرچم متبرک وصف ناشدنی است، ادامه داد: در برخی مناطق که باید مثلاً ساعت ۵ در فلان روستا حضور می‌یافتیم، اطلاع می‌دادند که مردم از ساعت 4 بر سر جاده ایستاده و منتظر پرچم رضوی هستند که همه نشان از عشق و علاقه فراوان این مردم نسبت به امام رضا دارد. 

سلیمانی، با قدردانی از مهمان نوازی خوب اهالی استان، افزود: ان شاءالله شنبه شب در حرم رضوی در خدمت زوار خواهم بود و ثواب این خادمی را با همه مردم عزیز آذربایجان‌شرقی که سرشار از عشق به علی ابن موسی الرضا بودند، شریک خواهم بود. 

این خادم حرم رضوی، در خاتمه به مشاهدات خود از فضای معنویت بار و دینی استان نیز اشاره کرد و افزود: چیز بسیار ارزشمندی که در آذربایجان‌شرقی شاهد آن بودیم، حجاب فاطمی بود که بروز خاصی داشت و این امر بسیار ارزشمند است.

خدمت به امام رضا(ع) سراسر عنایت است

حجت‌الاسلام محمدناصر انتصاری نیز که جزو کاروانیان زیر سایه خورشید در آذربایجان‌شرقی بوده، از سال ۹۵ توفیق خدمت در حرم امام رضا را به عنوان خادم و به صورت افتخاری یافته است. او مبلغ مسائل دینی بوده و به گفته خودش ابتدای کار اداری وی نیز با آموزش و پرورش شروع شده و در مجموعه‌‌های اداری هم انجام وظیفه کرده است. 

او در گفت‌وگو با ایکنا با تاأکید بر اینکه توفیق خدمت تحت عنوان خادمی حرم آرزوی همه عاشقان و دلدادگان آقا امام رضا(ع) بوده و هر دل عاشقی دوست دارد در حرم باصفای حضرت به صورت عملی خدمتی انجام داده و ارادت خود را به ساحت آقا برساند، افزود: بنده هم از زمان تولیت حجت‌الاسلام رئیسی توفیق یافتم تا به‌عنوان مدیر گروه‌های علمی آستان قدس رضوی در عرصه‌های علمی و تبلیغی فعالیت کنم. 

جمع‌آوری ۹ جلد کتاب در مورد عنایات امام رضا(ع) 

انتصاری با تأکید بر اینکه حضور در حرم و انجام خدمت برای آقا امام رضا یکی از شیرین‌ترین تجربیات زندگی هر انسانی است که این فرصت نصیبش می‌شود، ادامه داد: در مجموعه گروه علمی، گارگروهی تحت عنوان بررسی کرامات حضرت را داریم و تا به امروز ۹ جلد کتاب در مورد عنایات امام جمع آوری شده و ۳ جلد آن به چاپ رسیده است. 

او با بیان اینکه تمام سال‌های خادمی و حضور در حرم از بهترین لحظات و خاطره انگیزترین ساعات زندگی ما بوده و زیباترین خاطره‌هایمان به‌عنوان موردی، در تدوین ۹ جلد کتاب کرامات حضرت رقم خورده است، افزود: در طول ۲۵ جلسه در گروه علمی توانستیم چهار جلد کتاب در مورد کرامات حضرت آماده‌سازی کنیم که معتقدم این تعداد جلسه در مقابل این کار بزرگ، بسیار اندک بوده و خود این امر توفیق بزرگی است که در مدت کوتاه و جلسات محدود، کاری به این بزرگی رقم بخورد که خودش می‌تواند جزو عنایات آقا امام رضا باشد. 

خادم حرم رضوی با تأکید بر اینکه خادمان رضوی غرق در عنایت و محبت امام رئوف بوده و لحظه به لحظه زندگی‌شان عنایت حضرت است، تصریح کرد: اگر بخواهیم این موضوع را باز کنیم، جایی از زندگی و خانواده ما نیست که خالی از عنایات حضرت باشد. 

انتصاری، با بیان اینکه خداوند در جواب این سؤال حضرت موسی که اگر بنده بودید چگونه خدایتان را عبادت می‌کردید، گفت: من اگر بنده بودم برای عبادت خدا به بندگانش خدمت می‌کردم و به اهمیت خدمت به خلق و به‌ویژه زائران حرم رضوی اشاره کرد و افزود: معتقدم جریان خادمی در حرم امام رضا فرصت مناسبی است برای کسب رضایت الهی، محبت و عنایت اهل بیت(ع)؛ البته به شرطی که انسان با تمام وجود و توان در راه خدمت به زائر امام رضا(ع) قدم بردارد. 

این خادم حرم رضوی، با تأکید بر اینکه امام رضا(ع) نیازی به ما ندارد و این ما هستیم که به امام رضا(ع) و عنایت ایشان در دنیا و آخرت نیاز داریم، تصریح کرد: خادم رضوی نباید حضور در حرم برایش عادی شود و باید در تمام لحظات حواسش باشد که برای خدمت اینجاست و اگر این روحیه خدمت را در خود زنده نگه دارد، در تمام لحظه‌های خدمت خستگی نخواهد چشید، بلکه هر لحظه نشاط معنوی بیشتری در وجودش ایجاد خواهد شد. 

او در ادامه به عشق مردم استان نسبت به ساحت امام رضا و اهل بیت اشاره کرد، افزود: مردم استان ولایتمدار هستند و واقعا عشق و ارادتشان نسبت به اهل بیت(ع) و وجود نازنین امام رضا زبانزد است، البته بعد مسافت جغرافیایی نیز نکته‌ی دیگری است که باعث شده این عاشقان و دلدادگان به امام رضا شور و اشتیاق وصف ناشدنی نسبت به زیارت حضرت داشته باشند. 

خادم کاروان زیر سایه خورشید با تأکید بر اینکه عشق و ارادت این مردم باصفا نسبت به امام رضا(ع) به گونه‌ای است که در برخی محافل و مجالس، کنترل اجرای برنامه و جریان پرچم متبرک برای ما سخت می‌شد و این چیزی نبود جز عشق و ارادت خالصانه این مردم ولایتمدار و دلداده به ساحت آقا امام رضا(ع)، تصریح کرد: صحنه‌های فوق العاده‌ای از این ابراز محبت را در طول ایامی که در کاروان زیر سایه خورشید در آذربایجان‌شرقی حضور داشتیم، مشاهده کردیم.

انتصاری گفت: کاروان زیر سایه خورشید با هدف ایجاد یک موج معنوی و ‌ارتباط با وجود نازنین حضرت امام رضا شکل گرفته است که ان شاءالله بتوانیم در ایجاد ارتباط و توسل نسبت به وجود امام توفیق بیشتری داشته باشیم و دل‌های عاشق را متوجه آقا جانمان امام رضا بکنیم که قطعاً آثار و برکات دنیوی و اخروی بسیاری دارد.

انتهای پیام
captcha