جریان آزاد اطلاعات و شفافیت از عناصر مهم در تحقق حکمرانی متعالی است
کد خبر: 4145229
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۲
حجت‌الاسلام آل‌هاشم:

جریان آزاد اطلاعات و شفافیت از عناصر مهم در تحقق حکمرانی متعالی است

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی، با اشاره به اینکه جریان آزاد اطلاعات و شفافیت از ارکان و عناصر بسیار مهم در تحقق حکمرانی متعالی است، گفت: عمل به چنین عناصری می‌تواند موجب وحدت و انسجام بیشتر درون جامعه و بین مردم و حکومت شده و مشارکت مردمی در عرصه‌های گوناگون را به شکل تصاعدی افزایش دهد.

حجت الاسلام آل هاشم، امام جمعه تبریز

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل‌هاشم، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه تبریز، امروز، 11 خردادماه، در چهارمین همایش ملی و دومین همایش استانی حکمرانی متعالی در دانشگاه پیام نور تبریز، ایجاد تعادل منطقی بین مطلق گرایی و تمرکز زدایی را برای تحقق حکمرانی منطقه‌ای و استانی در نظام حکومتی را ضروری خواند و گفت: بر این اساس تصمیم گیری متمرکز و هماهنگی نیمه متمرکز در کنار اجرای امور به شکل غیر متمرکز باید در سرلوحه نظام اداری کشور قرار بگیرد تا اثربخشی آن در ارکان مختلف جامعه ملموس تر شود.

وی چابک سازی نظام حکمرانی را از الزامات مهم برای اثربخشی بیشتر حکمرانی متعالی دانست و با تاکید بر اینکه شناسایی چالش‌ها و فرصت‌ها در این مسیر راهگشا است، اظهار کرد: این موضوع نیز مقدور نمی‌شود مگر اینکه نسبت به ایجاد زیرساخت‌های لازم با همراهی ذی نفعان نظام که همانان آحاد مردم هستند، اقدام شود.

آل‌هاشم شهروندان را حکمرانان اصلی در نظام اسلامی دانست و ادامه داد: کارگزاران حکومتی در این نظام الهی تنها به عنوان مجری حکمرانی عمومی و استانی عمل می‌کنند که باید مردم و در عین حال دانش بنیان باشد که بهره‌گیری از ظرفیت‌های ملی گرایانه و فرصت‌ها و استعدادهای استانی در مناطق مختلف کشور در این حوزه مورد توجه جدی قرار بگیرد.

امام جمعه تبریز، با اشاره به اینکه جریان آزاد اطلاعات و شفافیت از ارکان و عناصر بسیار مهم در تحقق حکمرانی متعالی است، یادآور شد: عمل به چنین عناصری می‌تواند موجب وحدت و انسجام بیشتر درون جامعه و بین مردم و حکومت شده و مشارکت مردمی در عرصه‌های گوناگون را به شکل تصاعدی افزایش دهد که نتیجه چنین رویه ای ارتقای اعتماد عمومی به نظام و حاکمیت خواهد بود.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی حکمرانی متعالی را با توجه به تنوع قومی، قدمت تاریخی، فرهنگ‌ها و موقعیت جغرافیایی ایران بسیار مهم و ضروری برشمرد و با بیان اینکه مدل روزآمد معطوف به نقاط قوت بر پایه دین امری زمان بر است، ادامه داد: در این مسیر سخت و پیچیده همراهی طراحان، مجریان و آحاد مردم بسیار تاثیرگذار است و برای تحول و حرکت به جلو باید همگان آمادگی لازم را داشته باشند.

به گفته وی تحقق حکمرانی متعالی چارچوب و تمهیدات ویژه‌ای می‌طلبد که مهمترین رکن آن مربوط به خود حکمرانان است که باید معیارهای انتخاب آنها در بخش‌های اجرایی باید مورد دقت قرار گیرد تا شایسته سالاری به معنی واقعی کلمه در کشور عملیاتی شود.

آل‌هاشم همچنین به مفاد مربوط به حکمرانی متعالی در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی اشاره و اضافه کرد: این موارد در سایه تحول اساسی در نظام مدیریتی داخلی و مراودات بین‌المللی اتفاق می‌افتد که در این میان واگذاری مدیریت استان‌ها به اندیشه‌های جدید و به روز می‌تواند در تحقق نظام عادلانه موثر باشد.

انتهای پیام
captcha