ارتحال حضرت امام(ره) ثلمه‌ای به جهان اسلام بود
کد خبر: 4145702
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۶
نویسنده، پژوهشگر و مدرس دانشگاه‌های آذربایجان‌شرقی:

ارتحال حضرت امام(ره) ثلمه‌ای به جهان اسلام بود

احمدحسین انزابی، گفت: ارتحال حضرت امام(ره) ثلمه‌ای به جهان اسلام بود که جایگزینی برای این فقدان عظیم کار بسیار سختی بود، اما با عنایت الهی که متوجه این امت بود، مقام معظم رهبری برای این جایگاه تعیین شد.

احمدحسین انزابی، مدرس دانشگاه

احمد حسین انزابی، نویسنده، پژوهشگر و مدرس دانشگاه‌های استان، در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، با بیان اینکه امام راحل عبد صالح و یک رجل فقهی، سیاسی، فلسفی، توحیدی بوده و رحلتش به عنوان یک موحد و مرجع بسیار گران بود، افزود: چنانچه در اعلامیه‌ها و بیانیه‌ها موضوع رحلت امام را جانسوز یاد کردند، حقیقتاً این واقعه برای مردم جانسوز بود. 

وی با تاکید بر اینکه ما به مسئله الیه راجعون معتقدیم و همگان روزی به پیشگاه الهی رجعت خواهند کرد، ادامه داد: رجعت‌ کسی که رهبر جامعه، بزرگ مرد، اندیشمند و هدایتگر جامعه بود و مقام ولایی داشت به ویژه در عصر غیبت کبری برای جامعه انسانی بسیار سخت، سنگین و جانسوز بود. 

انزابی، با اشاره به اینکه رحلت امام برای امت اسلامی یک واقعه تلخ بود و نه تنها مردم عزیز ایران بلکه امت اسلام نسبت به این رحلت داغدار شده و به سوگ نشستند، افزود: ارتحال امام راحل ثلمه‌ای به جهان اسلام بود که جایگزینی برای این فقدان عظیم کار بسیار سختی بود، اما با عنایت الهی که متوجه این امت بود، مقام معظم رهبری برای این جایگاه تعیین شد. 

این مبارز انقلابی با اشاره به انتشار اخبار مربوط به ارتحال بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، گفت: امام راحل شب هنگام ۱۳ خرداد در بیمارستان رحلت کرده بودند اما به خاطر رعایت حال مردم، خانواده امام و به ویژه مرحوم حاج سید احمد خمینی تصمیم گرفتند خبر رحلت امام را صبح هنگام اعلام کنند. 

وی با بیان این‌که ساعت ۷ صبح روز ۱۴ خرداد بود که بیانیه بیت امام منتشر شد و خبر رحلت امام را در ایران و جهان منعکس کرد، افزود: این خبر شوکی بر جامعه و بر دل امت وارد کرد، چراکه خبر بسیار ناگواری بود. 

حال و هوای شهر تبریز هنگام ارتحال امام خمینی(ره) 

انزابی، در مورد حال و هوای شهر تبریز به هنگام انتشار اخبار مربوط به ارتحال بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی نیز گفت: صبح که خبر رحلت امام از رادیوها و رسانه‌های رسمی پخش شد، یک سکوت و بهت عظیم شهر تبریز را فرا گرفت، بنده نیز در شوک بودم و چند لحظه بعد از خبر رحلت وارد خیابان امام شدم و به سمت مصلی رفتم، مردم دیگر حالی نداشتند و یک ضربه عمیق، سکوت عمیق و بهت عجیب وجودشان را فرا گرفته بود و نمی‌توانستند این خبر را ناگوار را باور کنند. 

این نویسنده، پژوهشگر، در مورد عشق و علاقه مردم تبریز به ولایت و امام خمینی(ره) نیز اذعان کرد: مردم تبریز مردم متدین و مومنی بوده و همچنان این حال و هوا در رحلت امام در مردم تبریز بروز داشت و همچنان هم وجود دارد، چراکه مشکلات یک طرف قضیه بوده، اما عشق و محبت مردم نسبت به امام، رهبری و مشی امام یک مسئله مسجل است. 

وی با بیان این‌که به ویژه خود مردم تبریز روحانی دوست بوده و به مذهب تشیع، مراجع و بزرگان تشیع احترام قائل بودند، یادآور شد: به همین دلیل این ثلمه و رحلت جانسوز برای مردم تبریز یک مسئله عادی نبود، بلکه امری بسیار جدی و جانسوز بود. 

انزابی، با اشاره به تعریفی که علامه جعفری با تبیین نامه امیرالمومنین(ع) به مالک اشتر از سیاست بر مبنای مدیریت، توجیه و تنظیم زندگی اجتماعی انسان‌ها در مسیر حیات معقول ارائه می‌کند، افزود: آری امام یک سیاستمدار با مشی سیاسی، فقیه و حکیمی با مشی سیاسی بوده و به تعبیر رهبری، امام یک حکیم، یک عنایت شده و یک دانشمند قرآنی و مکتبی است. 

مدرس دانشگاه، خاطرنشان کرد: حیات طیب نیز حیات معقول الهی است که جامعه باید به سوی آن حرکت می‌کرد و امام راحل با حکمت الهی که خداوند به وی تفویض فرموده بود، جامعه را به سوی یک زندگی معقول و در مسیر حیات طیب قرآنی هدایت فرمود. 

این مبارز دوران انقلاب با تاکید بر این‌که ما همچنان در رحلت امام سوگوار هستیم، خاطرنشان کرد: همانگونه که مولا علی در رحلت رسول اکرم گفت: یا رسول الله تو رحلت نمودی و ما تا لحظه‌ای که در دنیا هستیم نسبت به این رحلت و فقدان وجودت سوگوار خواهیم بود.

انتهای پیام
captcha