حوزه فرهنگ با عقب‌ماندگی در جامعه همراه است
کد خبر: 4149915
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۲

حوزه فرهنگ با عقب‌ماندگی در جامعه همراه است

حجت الاسلام والمسلمین انوری گفت: در حوزه‌ فرهنگ، عموماً و براساس آنچه که در جامعه شاهد هستیم، خیلی عقب‌ماندگی داریم و رهبر معظم انقلاب نیز در جلسات مختلف و با بیان‌های مختلف بر این موضوع تأکید کرده‌اند.

حجت الاسلام انوری، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای آذربایجان شرقی

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، به نقل از روابط عمومی دانشگاه تبریز، حجت‌الاسلام محمد انوری، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌‌های استان، امروز، سوم تیرماه، در نشست معاونان و مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌‌های منطقه‌ی سه کشور، اظهار کرد: بعد از انقلاب اسلامی در ساحت‌های مختلف، تلاش‌های فراوانی انجام شده و در بسیاری از حوزه‌ها از جمله در عرصه‌ پیشرفت‌های علمی موفق عمل کرده‌ایم. بطوری‌که اگر با کشورهای متناظر با خود مقایسه‌ای انجام شود، می‌بینیم که به همت اساتید و دانشجویان پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته‌ایم.

وی ادامه داد: در عرصه‌ سیاسی نیز کم و بیش موفق عمل کرده‌ایم و در برخی حوزه‌های دیگر مثل اقتصاد اگرچه نقص‌هایی وجود دارد، اما حداقل رو به رشد حرکت می‌کنیم. اما در حوزه‌ فرهنگ، عموماً و براساس آنچه که در جامعه شاهد هستیم، خیلی عقب‌ماندگی داریم و رهبر معظم انقلاب نیز در جلسات مختلف و با بیان‌های مختلف بر این موضوع تاکید کرده‌اند.

انوری اظهار کرد: به هیچ عنوان نمی‌توان در موضوع فرهنگ مصالحه و مسامحه کرد؛ چراکه به قول حضرت امام(ره) ما می‌خواهیم به وسیله‌ انقلاب اسلامی، عالم و آدم را تغییر دهیم و به این دلیل نمی‌توان در فرهنگ که اساس انقلاب است، مصالحه کرد و کوتاه آمد.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌‌های آذربایجان‌شرقی، با اشاره به بخشی از کتاب «ده گفتار» شهید مطهری، با طرح این سؤال که چرا انسان‌های صالح بعد از رسیدن به قدرت نمی‌توانند امور را آن‌طور که می‌خواهند اصلاح کنند، گفت: شهید مطهری در این کتاب می‌گوید همه‌ فکر ما این است که چه کسی در رأس امور باشد و تصور می‌کنیم اگر یک فرد صالح در رأس کار قرار گیرد، همه چیز تمام است و می‌تواند امور را اصلاح کند؛ در حالیکه ما باید این مسئله را بپذیریم که به‌جای چه کسی، به چگونگی و نحوه اداره امور بپردازیم که خیلی مهم است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: اگر در یک مجموعه، ساختار و نظامات اصلاح نشود، حتی اشخاص صالح نیز موفق نخواهند شد. لذا عمده‌ تلاش ما باید به سمت تغییر ساختارها باشد که در غیر این‌صورت ادعاهای مطرح شده، در نظر عموم مردم برعکس جلوه خواهد کرد.

انوری تأکید کرد: ما نباید در طول دوره‌ مسئولیت، تمرکز خود را صرفاً برروی انجام کارهای فرهنگی و خدمات فرهنگی معطوف کنیم، بلکه باید تلاش کنیم تا نظامات را هم تغییر دهیم تا ضمن ریل‌گذاری برای آینده، حتی افراد ناصالح نیز امکان تخطی در ساختار صحیح را نداشته باشند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌‌های آذربایجان‌شرقی، با بیان اینکه متأسفانه در طول سال‌های گذشته ساختارهای نادرستی، بخشی از روی عمد و بخشی نیز ناآگاهانه، ایجاد شده که امکان پیشبرد اهداف و آرمان‌های انقلاب در این ساختارهای غلط وجود ندارد، گفت: ما مجبور هستیم این ساختارها را اصلاح کنیم و به همین دلیل نباید اسیر امور عادی و تسلیم فشارهای عده‌ای خاص شویم. چراکه اصلاح ساختار هزینه دارد و ما باید این هزینه را بپردازیم.

وی در پایان گفت: اگر در ساختار فعلی که قبلاً خودمان منتقد آن بودیم، کار کرده و به وضع موجود تن دهیم، نه فقط یک شکست معمولی بلکه متحمل شکست جبران ناپذیری خواهیم شد و لذا چاره‌ای جز تغییر ساختار نداریم.

انتهای پیام
captcha