به گزارش ایکنا از آذربایجانشرقی، به نقل از روابط عمومی دانشگاه تبریز، حجتالاسلام سعید علیزاده، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تبریز، امروز، سوم تیرماه، در نشست معاونان فرهنگی دانشگاههای منطقه سه کشوری، گفت: ما باید تحول را از موضع بالا پیگیری کرده و نباید منتظر بمانیم که از سطوح بالا مطرح کنند. با هم افزایی با سایر نهادها باید یک دست تلاش کنیم و منفعل نباشیم.
وی ادامه داد: دانشگاههای منطقه سه کشوری میتوانند با اراده و تلاش در راستای رسیدن به اهداف و همچنین امیدآفرینی حرکت کرده و از سوی دیگر برنامههای ابلاغی از سطوح بالادستی را نیز اجرا کنند.
علیزاده، همچنین با تأکید بر ضرورت دگردیسی تاکتیکی، ضعف در رسانه را یکی از بزرگترین مشکلات در عرصه فرهنگ برشمرد و افزود: ما باید روایت اول را در اختیار داشته باشیم و یکی دیگر از اقدامات مهم این است که مشخص شود سرانه فرهنگی به چه کسانی تعلق میگیرد. ما با انتقال برنامهها به سطح دانشکدهها، بودجه و سرانه را به همه رساندیم و از این طریق به قشر خاکستری نیز نزدیک شدیم.
معاون فرهنگی دانشگاه تبریز، اظهار کرد: حضور در خوابگاهها موضوعی بسیار مهم است چراکه دیگر زمان دادن فراخوان و دعوت دانشجویان گذشته و این ما هستیم که باید در جمع دانشجویان حاضر شویم.
وی با بیان اینکه اساتید بهعنوان مهمترین عناصر، باید به محور کار فرهنگی تبدیل شوند، گفت: ما اصرار داریم که ناهنجاریهای فرهنگی دانشجویان، توسط اساتید حل شود و در ساختار کلی دانشگاه باید اساتید، کارکنان و دانشجویان را دریابیم. در کل باید بهجای دعوت جامعه هدف به سمت خود، به سمت جامعه هدف حرکت کنیم.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تبریز در بخش دیگری از سخنان خود، سیاست گذاری فرهنگی را یکی از مهمترین ماموریتهای بخش فرهنگ عنوان کرد و افزود: متأسفانه خلأ بسیار بزرگی در شورای فرهنگی دانشگاهها وجود دارد و بهدلیل ابلاغ انواع و اقسام سیاستگذاری از نهادهای بالادستی و همچنین تعدد برنامههای پیشنهادی در شورای فرهنگی، اصلا فرصتی برای سیاستگذاری فرهنگی وجود ندارد.
وی با اشاره به اینکه برنامهریزی براساس سیاستهای تعیین شده دومین ماموریت در حوزه فرهنگ است، یادآور شد: در حال حاضر ما بجای برنامههای فرهنگی، مشغول انجام فوق برنامهها هستیم. درحالیکه برنامه فرهنگی یعنی آنچه که از طریق سیاست، بودجه و اختیارات به کارگزاران فرهنگی که در دانشگاهها شامل اساتید است، داده میشود.
علیزاده با تأکید بر ضرورت انتقال همزمان علم و فرهنگ توسط اساتید به دانشجویان، اظهار کرد: یکی از اهداف اصلی از ایجاد شورای افاد (اقدام فرهنگی ـ اجتماعی دانشکده محور) در دانشکدهها، درگیری اساتید در مسائل فرهنگی است؛ ما معتقد هستیم تصمیمات شورای فرهنگی باید همانند شورای آموزشی به کل دانشگاه ابلاغ شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز، اضافه کرد: مدیریت و رهبری سازمانی ما نیز کجدار و مریز است. درحالیکه ما باید ناظر و حامی فرهنگی باشیم و اساتید و روسای دانشکدهها مدیران فرهنگی باشند. در طرح آفاد برروی اساتید فشار میآوریم که کار فرهنگی انجام دهند و چه بسا حاضر هستیم کاری که میتوانیم در زمان اندک انجام دهیم، اساتید بهبهانهی عادت کردن به کار فرهنگی، در زمان زیاد انجام دهند و در این راستا باید با اساتید، کارکنان و دانشجویان رفاقت کنیم تا آنها باور کنند که هدف ما خدمت است.
انتهای پیام