تربیت فرزندان علوی وظیفه بانوان شیعه در مسیر غدیر است
کد خبر: 4152382
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۲

تربیت فرزندان علوی وظیفه بانوان شیعه در مسیر غدیر است

یک مدرس دانشگاه‌های تبریز به وظایف بانوان شیعی در راستای مسئله غدیر اشاره کرد و گفت: بانوان شیعی با اعتقاد به واقعه غدیر و واقف بودن به اهمیت آن، می‌توانند فرزندانی علوی با اندیشه‌ پاسداری از جایگاه ولایت امیرالمؤمنین(ع) تربیت کنند.

تبلیغ، غدیر خم

عاتکه اصل‌نژادی، مدرس دانشگاه‌های تبریز، در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، با بیان اینکه تبلیغ و ترویج غدیر نباید محدود به ایام عید اکبر غدیر باشد، بلکه در طول سال هر پیرو مکتب علوی لازم است در ترویج فرهنگ غدیری و ولایی امیرالمؤمنین(ع) تلاش کند و فعالیت‌های تبلیغی نیز در این ایام به اوج خود برسد، گفت: بسنده کردن به حمایت و تبلیغ غدیر صرف ایام دهه امامت و ولایت کفاف گسترش فرهنگ ولایت‌پذیری را در جامعه نخواهد داد. 

وی به وظایف بانوان شیعی در راستای مسئله غدیر اشاره کرد و افزود: بانوان شیعی با اعتقاد به واقعه غدیر و واقف بودن به اهمیت آن، می‌توانند فرزندانی علوی با اندیشه‌ پاسداری از جایگاه ولایت امیرالمؤمنین(ع) تربیت کنند که نتیجه این باور و تربیت در جامعه نیز گسترده شده و فرهنگ علوی بر جامعه حاکم خواهد شد. 

اصل‌نژادی با تأکید بر اینکه بانوان جامعه اسلامی ابتدا باید خود واقف بر اهمیت مسئله بوده، نسبت به وقایع رخ داده اطلاع داشته و در هر زمان با آگاهی از راه‌های نفوذ بیعت‌شکنان غدیر، به تربیت و آگاه‌سازی فرزندان خود اقدام کنند، افزود: بانوان شیعی باید با پربایی جلسات، دوره‌های آموزشی و بصیرتی برای بانوان، مردم را نیز از اهداف غدیر و پیامدهای باور و ناباوری به آن آگاه ساخته و باعث رشد و ترویج فرهنگ توحید محوری و ولایتمداری در جامعه شوند. 

این مدرس دانشگاه با اشاره به علت اصلی مهجوریت غدیر نیز گفت: نکته آغاز انحراف مسلمانان، دور افتادن از واقعه غدیر بود؛ واقعه‌ای که به نص صریح قرآن، مایه یأس و ناامیدی دشمنان شد، ولی مردم غافل آن روز به‌راحتی از نص قرآن کریم و پیامبر بزرگ اسلام غفلت کرده و مسیر انسانیت و رشد را به سمت دور افتادن از اندیشه‌های توحیدی کشاندند. سقیفه تشکیل داده و نه تنها خود، بلکه در طول تاریخ، انسانیت را از ولی خدا محروم کردند. 

وی با تأکید بر اینکه وقتی باور نسبت به ولی خداوند در کار نباشد، راه نفوذ شیاطین به کالبد اسلام گشوده می‌شود، اضافه کرد: در چنین شرایطی حق مسلم حضرت زهرا(س) پایمال می‌شود، حادثه عاشورا به وقوع پیوسته و ظلم‌ها و بی‌حرمتی‌ها برای مقام ولایت و اولیای الهی در طول تاریخ رخ می‌دهد و تمام این حقایق در سایه مهجوریت غدیر رخ می‌دهد. 

مدرس دانشگاه‌های تبریز، در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه ولایت، رکن اساسی دین اسلام بوده و براساس آموزه‌های اسلامی، زمین خالی از حجت نمی‌ماند و در هر زمان حضور ولی و حجت الهی در بین مردم ضروری است، افزود: برای بهره‌مندی از ولی خدا، معرفت به مقام و جایگاه ولی و رجوع به ایشان لازم است. 

اصل‌نژادی با اشاره به اینکه ولی خدا منصوب شده تا مقام و حقیقت انسانی را رشد و ارتقا است، تصریح کرد: اعتقاد به ولی از اعتقاد به توحید ناشی می‌شود، چراکه براساس آیات الهی هدف از خلقت، قرار دادن خلیفه الله در زمین بوده و مصداق خلیفه الهی نیز در هر زمانی همان مقام ولایت است. 

امیرالمؤمنین(ع)؛ مصداق عملی دین اسلام 

وی ادامه داد: امیرالمؤمنین(ع) به‌عنوان مصداق عملی دین مبین اسلام، منصوب از طرف خدا و در کنار قرآن مبین، کامل کننده دین و تمام کننده‌ نعمت الهی بر همه است. انتصاب از طرف خدا یعنی نباید جز خواست خداوند در جامعه حاکم باشد وقتی حکومتی الهی شده و فرهنگ و باور توحیدی بر جامعه حاکم شود، در این شرایط عدالت گسترده شده و اسباب ظلم برچیده می‌شود. 

این مدرس دانشگاه در این رابطه به حکومت الهی و کوتاه مدت امیرالمؤمنین(ع) اشاره کرد و گفت: در سایه عدل امام(ع) هرکس و هرچیزی در جایگاه مناسب خود قرار گرفت و عدالت امام چنان فراگیر شد که نزدیک‌ترین اصحاب مانند طلحه و زبیر نیز فرصت تعدی و تجاوز از عدالت را از دست دادند.

وی در پاسخ به سؤالی پیرامون اهمیت و جایگاه نهج‌البلاغه در جامعه اسلامی و به‌ویژه شناخت منش و افکار امیرالمؤمنین(ع)، افزود: نهج‌البلاغه به‌عنوان دومین کتاب مهم جامعه اسلامی، هم برای شیعه و هم برای اهل سنت از اهمیت فراوانی برخوردار بوده و یادگار مولای عزیزمان امیرالمؤمنین(ع) و بهترین منبع برای آشنایی با افکار و اندیشه‌های ناب آن حضرت(ع) است. 

اصل‌نژادی، با بیان اینکه نهج‌البلاغه در کنار قرآن کریم به نوعی تفسیرگر آیات قرآنی و راهگشای مسیر انسانیت است، اظهار کرد: اگر فرهنگ نهج‌البلاغه‌ در جامعه حاکم شود، بسیاری از مشکلات جوامع انسانی حل و فصل خواهد شد و هراندازه از این آموزه‌های فاصله ایجاد شود، به همان اندازه جامعه از معرفت توحیدی و حقیقت دین فاصله خواهد داشت.

این مدرس دانشگاه در پایان گفت: کتاب شریف نهج‌البلاغه نه تنها برای استفاده فردی و در راستای تقرب به اهداف انسانیت قابل استفاده است، بلکه برای امورات اجتماعی و پیشبرد اهداف جامعه اسلامی نیز مهمترین و قابل اعتمادترین منبع است.

انتهای پیام
captcha