بررسی نحوه بهبود فروش محصولات تولیدی مشاغل خانگی در آذربایجان‌شرقی
کد خبر: 4164518
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۹
در قالب طرح ملی توسعه مشاغل خانگی انجام شد

بررسی نحوه بهبود فروش محصولات تولیدی مشاغل خانگی در آذربایجان‌شرقی

جلسه هم‌اندیشی ایجاد فروشگاه‌های اینترنتی و بهبود فروش محصولات تولیدی مشاغل خانگی در قالب طرح توسعه مشاغل خانگی با حضور رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی، پیشران‌های این طرح، جمعی از مسئولان اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اداره کل پست و سازمان جهادکشاورزی استان برگزار شد.

مشاغل خانگی، جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، جلسه هم‌اندیشی ایجاد فروشگاه‌های اینترنتی و بهبود فروش محصولات تولیدی مشاغل خانگی در قالب طرح توسعه مشاغل خانگی با حضور رئیس سازمان جهاددانشگاهی استان، پیشران‌های این طرح، جمعی از مسئولان اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اداره کل پست و سازمان جهادکشاورزی استان روز گذشته 31 مردادماه در سالن اجتماعات مجتمع آموزشی و تحقیقاتی جهاددانشگاهی برگزار شد.

به گزارش ایکنا از علی اصغر فاتحی‌فر، رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی در ابتدای این نشست، با بیان این‌که رسالت جهاددانشگاهی در دو حوزه علم و فرهنگ متمرکز شده است، اظهار کرد: جهاددانشگاهی بر اساس تاکید مقام معظم رهبری به دنبال حل مشکلات جامعه است. این نهاد، فعالیت‌های متنوعی در کشور داشته و مطابق با وضعیت زیست بوم، نیازها و ظرفیت‌‎های هر استان انجام می‌گیرد.

وی با اشاره به رسالت جهاددانشگاهی در حوزه علم و آموزش، افزود: جهاددانشگاهی با توجه به مشکلات مربوط به بیکاری، آموزش‌های مهارت محور، کارآفرینی و اشتغالزایی را دنبال کرده تا آموزش‌های مهارت محور به اشتغال یابی در جامعه کمک کند و در این راستا نیز طرح مشاغل خانگی در این نهاد آغاز شده و آذربایجان شرقی نیز توانسته رتبه نخست را در اجرای طرح مشاغل خانگی کسب کند.

فاتحی‌فر، با اشاره به تحصیل حدود هزار دانشجو در مرکز آموزش علمی کابردی جهاددانشگاهی تبریز، آموزش‌ها و رشته‌های این مرکز آموزشی را بر پایه مهارت عنوان کرد.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی، با اشاره به طرح‌های اقتصادی جهاددانشگاهی استان به خصوص در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر، ادامه داد: پژوهشکده توسعه و برنامه‌ریزی جهاددانشگاهی با چهار گروه پژوهشی در راستای بهره‌وری و ارزیابی مطالعات فعالیت می‌کند.

وی با بیان اینکه یکی از بزرگترین ماموریت‌های جهاددانشگاهی در حوزه فرهنگی، جهادتبیین است تا دستاوردهای علمی، فرهنگی و صنعتی کشور را به گوش مردم برساند، گفت: ایسنا، نخستین خبرگزاری غیردولتی بعد از انقلاب اسلامی است که در راستای جریان سازی مسائل کشور حرکت می‌کند و خبرگزاری بین‌المللی قرآن نیز به صورت تخصصی در حوزه دینی فعالیت می‌کند. خبرگزاری بازار کار، دیگر خبرگزاری زیرمجموعه جهاددانشگاهی است که در حیطه اقتصادی مشغول است.

یونس طاهری، مدیر توسعه کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌شرقی در ادامه با بیان این‌که به وجود نهاد جهاددانشگاهی افتخار کرده و با قدرت از این مجموعه حمایت می‌کنیم، گفت: هیچ محدودیتی برای مهارت آموزی و طرح‌های پژوهشی در جهاددانشگاهی وجود ندارد.

وی با اشاره به تقسیم‌بندی اقتصاد به سه بخش دولتی، تعاونی و خصوصی در قانون، افزود: مدیریت، سرمایه‌گذاری و سود و زیان در بخش دولتی بر عهده خود دولت بوده و شاغلان آن نیز صرفاً کارمند و حقوق بگیر هستند. در بخش تعاونی نیز مدیریت و سرمایه گذاری به صورت شراکتی بوده و در بخش خصوصی نیز خود افراد، سرمایه گذار و مدیر و صاحب سود و زیان هستند.

طاهری، ادامه داد: اشتغالزایی نیازمند خلاقیت، نوآوری و مطالعات است تا بتوان در بازار اقتصاد، رقابت کرد و محصولات را عرضه کرد و سودآوری داشت. برخی از افراد با ایده‌ها و نوآوری‌های خود، اشتغال را بدون سرمایه آغاز می‌کنند اما امروز خواه و ناخواه لازمه اشتغالزایی، تزریق منابع است.

مدیر اداره توسعه کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌شرقی با اشاره به ارائه تسهیلات به مشاغل خانگی در کشور، تاکید کرد: مشکلی از بابت تامین منابع وجود ندارد. هرچقدر که بتوان قیمت تمام شده محصولات را کاهش داد، ارتقای سودآوری را سبب می‌شود و یکی از راه‌های این امر نیز مشاغل خانگی است.

وی هم‌چنین تاکید کرد: امسال تقویت بانوان روستایی و فارغ التحصیلان با ارائه تسهیلات مشاغل خانگی از سوی نهادهای ارائه دهنده تسهیلات از جمله ادارات صمت، جهادکشاورزی، ارشاد و میراث فرهنگی در دستورکار قرار دارد.

جلیل روحانی، رئیس اداره اشتغال و هدایت نیروی کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی نیز در ادامه خاطرنشان کرد: ارزش افزوده و سهم اشتغال مشاغل خانگی نسبت به کل مشاغل در ایران کمتر از هفت درصد است در حالی که این رقم برای کشورهای توسعه یافته نزدیک به ۲۷ الی ۳۰ درصد است.

وی با اشاره به فرهنگ مصرف محصولات مشاغل خانگی در کشور، خاطرنشان کرد: متاسفانه ما نسبت به فرهنگ مصرف محصولات مشاغل خانگی غافل هستیم و برخلاف اذهان عمومی، کشورهای توسعه یافته بیشتر از محصولات سنتی استفاده می‌کنند.

روحانی افزود: پیشران‌ها و پشتیبان‌ها، محور توسعه مشاغل خانگی در دنیا هستند و هرچقدر افراد تحت پوشش را بهتر پشتیبانی کنند، مشاغل خانگی تقویت خواهند شد. در این راستا، پیشران‌ها باید کار خود را به عنوان یک تکلیف اجتماعی در نظر بگیرند.

الهام غدیرخمی، سرپرست معاونت آموزشی جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی نیز در ادامه با اشاره به اجرای طرح مشاغل خانگی جهاددانشگاهی طی دو سال گذشته و اشتغالزایی برای حدود ۳۰۰۰ نفر در استان، اظهار کرد: در راستای اجرای این طرح، انواع کارگاه‌های آموزشی و مشاوره‌ای برگزار شده و فروش در فروشگاه‌های اینترنتی در دستورکار قرار گرفت و حتی تعدادی فروش نیز در این راستا به ثبت رسید.

وی با بیان این‌که یکی از بهترین کارهای اجرای این طرح، شبکه‌سازی بین خیران، کارآفرین‌ها، بنگاه‌ها و پیشران‌ها بود، افزود: در مجموع تعداد ۳۰۰۰ دوره آموزشی مصوب در جهاددانشگاهی وجود دارد که هر استان بنا به شرایط و نیازهای هر منطقه، این دوره‌ها را برگزار می‌کند.

در ادامه این نشست، پیشرانان( افرادی که در طرح مشاغل خانگی که با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی  و جهاددانشگاهی اجرا شده است، برای تعداد زیادی از افراد زیر مجموعه اشتغال ایجاد کرده اند) به بیان نقطه نظرات و مطالبات خود در خصوص نحوه فروش بیشتر محصولات تولیدی خود پرداختند، و نمایندگان ادارات حاضر در جلسه نیز به بیان راهکارهای در این زمینه پرداختند.

انتهای پیام
captcha