اجرای برنامه‌های فرهنگی با محوریت معنویت‌گرایی و ارزش‌گرایی
کد خبر: 4179244
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۹
معاون فرهنگی دانشگاه صنعتی سهند تأکید کرد:

اجرای برنامه‌های فرهنگی با محوریت معنویت‌گرایی و ارزش‌گرایی

داود کاه‌فروشان، با بیان اینکه رویکرد ما در دانشگاه اجرای برنامه‌های فرهنگی با محوریت معنویت‌گرایی و ارزش‌گرایی بود، گفت: بین برنامه‌های فرهنگی و سرگرمی‌های فرهنگی تفاوت قائل هستیم و معتقدیم برنامه‌های فرهنگی که انسان را رشد ندهند، تأثیرگذار نخواهند بود.

داود کاه فروشان، معاون فرهنگی دانشگاه صنعتی سهند

داود کاه‌فروشان، معاون فرهنگی دانشگاه صنعتی سهند، در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، با بیان اینکه رویکرد ما در دانشگاه اجرای برنامه‌های فرهنگی با محوریت معنویت‌گرایی و ارزش‌گرایی بود، گفت: بین برنامه‌های فرهنگی و سرگرمی‌های فرهنگی تفاوت قائل هستیم و معتقدیم برنامه‌های فرهنگی که انسان را رشد ندهند، تأثیرگذار نخواهند بود.

وی افزود: برای دستیابی به اهداف فرهنگی دانشگاه در مرحله نخست تعداد ۱۰ طرح را از جمله طرح‌های «ایران من» در ارتباط با اردوها و روایتگری‌های پیشرفت، طرح «رشد» در ارتباط با بحث معرفت‌افزایی براساس مطالعه و کتاب‌خوانی در قالب مسابقه و نقد کتاب، طرح «امید» جهت افزایش نشاط و خودباوری در دانشجویان در قالب مسابقات و جشنواره‌های مختلف و طرح «مهارت افزایی» در ارتباط با اشتغالزایی دانشجویان داریم که در راستای اجرای طرح مهارت افزایی با تعدادی از نهادها هم‌چون اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان و سازمان جهاددانشگاهی استان در زمینه‌های آموزشی و مهارتی وارد همکاری شده‌ایم.

کاه‌فروشان گفت: طرح فرهنگی دیگر دانشگاه نیز توجه به بحث رسانه است. قطعاً رهاکردن فضای مجازی و نداشتن تولیدمحتوا در زمینه‌های مختلف، معضل و غفلت غیرقابل جبرانی است. در قالب این طرح با کمک خود دانشجویان و کارشناسان برای تولیدمحتوا و تهیه فیلم‌های کوتاه برنامه‌ریزی می‌کنیم.

معاون فرهنگی دانشگاه صنعتی سهند، با بیان اینکه طرح دیگر دانشگاه، طرح «شمیم آسمانی» است، افزود: این طرح در ارتباط با فضای عمومی جامعه و ناظر بر مسئله حجاب و عفاف است تا از نگاه علمی به این مسئله وارد شده و با استفاده از خود دانشجویان، فضای دانشگاه را به این سمت سوق دهیم.

وی با اشاره به طرح «همیار فرهنگی» نیز گفت: هدف از این طرح این است که از دانشجویان به عنوان مجریان فرهنگی در دانشگاه استفاده شود و در قالب گروه‌های مختلفی مثل گردشگری، سراهای دانشجویی، هلال احمر و... فعالیت کنند که استقبال خوبی نیز از این اقدام انجام شده است.

معاون فرهنگی دانشگاه صنعتی سهند در خصوص طرح «راه روشن»، تشریح کرد: هدف از اجرای این طرح استفاده از پتانسیل اساتید در راستای شاگرد پروری است که یکی از مولفه‌های مورد تاکید مقام معظم رهبری محسوب می‌شود. جلساتی در راستای مسیر شغلی، مهاجرت، ادامه تحصیل و افت تحصیلی با حضور اساتید و دانشجویان برگزار می‌شود که استقبال بالایی از آن شده است.

وی اظهار کرد: مهم‌ترین طرحی که در فاز اول برنامه‌های خود اجرا می‌کنیم، برقراری هفته‌های فرهنگی است. باید در برخی مقاطع، مسائل فرهنگی را برجسته کنیم که از جمله آن بحث قرآن است. در این راستا برگزاری جشنواره‌ها و هفته‌های مناسبتی، اردوهای جهادی، برنامه‌های قرآنی در دستورکار قرار دارد تا شور و نشاط به دانشگاه داده شود.

کاه‌فروشان در خصوص برگزاری برنامه‌های معنوی و قرآنی در دانشگاه، اظهار کرد: مسجد، کانون‌های قرآنی و هیات‌های دانشجویی محل مناسبی برای برگزاری برنامه‌های قرآنی هستند. دو هیئت در خوابگاه‌های دانشگاه فعال هستند و کانون قرآن این دانشگاه نیز از جمله کانون‌های باسابقه بوده و برنامه‌های مسجد از جمله تلاوت روزانه قرآن و سه‌شنبه‌های مهدوی برگزار می‌شود. در این راستا قصد داریم تا فعالیت‌های قرآنی را به سمت فضای مجازی ببریم.

انتهای پیام
captcha