حجتالاسلام سیدجلال موسوی شربیانی، مدرس حوزه و دانشگاه، در گفتوگو با ایکنا از آذربایجانشرقی با تبریک ولادت حضرت معصومه(س) با بیان اینکه حضرت فاطمه معصومه(س) دختر امام موسیبنجعفر(ع) بود که تحت تربیت مستقیم پدر و برادر بزرگوارشان امام رضا(ع) قرار داشت، اظهار کرد: حضرت فاطمه معصومه(س) هر چند که در طول زندگی خود کمتر از وجود پدر بهرهمند بود چراکه زندانی شدن امام موسیبنجعفر(ع) فرصت کمی را ایجاد کرد که حضرت معصومه(س) بتواند در خدمت پدر باشد اما در همان مدت زمان کم بهرههای زیادی بردند.
وی به بعد اجتماعی حضرت فاطمه معصومه(س) اشاره کرد و گفت: حضرت(س) همین که از شهر مدینه خارج شد و به سمت ایران حرکت کرد، خود یک نشانه از پویایی شخصیت اجتماعی ایشان است که یک حرکت سیاسی، جهادی و نشاندهنده نقش یک زن در جامعه است، آن هم در جامعهای که اگر امام دچار مشکل شود حتی یک زن هم میتواند برای دفاع از ولایت و امامت گام بردارد و حضور خود را در صحنه اجتماعی نشان دهد.
شربیانی به نقش سیاسی حضرت فاطمه معصومه(س) اشاره کرد و افزود: حضرت معصومه(س) بهدنبال ولایت و رهبرشان امام رضا(ع) بودند تا ایشان را یاری کنند، همچنین اهدافی که امام رضا(ع) از هجرت خود به ایران داشتند این بود که نسل شیعه را به نوعی در ایران تقویت و گسترش دهند که یکی از بزرگترین اقدامهایی بود که حضرت فاطمه معصومه (س) انجام دادند.
این مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به بعد ولایتپذیری حضرت معصومه(س) تصریح کرد: زنان باید پیرو ولی خود باشند و بتوانند از این ولایتمداری حضرت معصومه(س) برای خود الگو و اسوه بسازند و پشت سر ولایت حرکت کنند.
وی به یکی دیگر از ابعاد شخصیتی حضرت فاطمه معصومه(س) که بعد عبادی است، اشاره کرد و گفت: در شهر قم محلی بهنام «بیت النور» وجود دارد که در آنجا محل عبادت حضرت معصومه(س) بوده که این نشاندهنده شخصیت کمال یافته عبودیتی ایشان است.
شربیانی به همزمانی حکومتی که با حضرت معصومه(س) برپا بوده اشاره کرد و افزود: در دوران حضرت فاطمه معصومه(س) حکومت عباسیان پا برجا بوده که از حاکمان آن میتوان به هارون رشید که قاتل امام موسیبنجعفر(ع) اشاره کرد و بعد از او نیز پسرش امین به حکومت میرسد اما آشفتگیها و بحرانهای سیاسی آن زمان، کار را به جایی میرساند که بالاخره مأمون برادر ناتنی امین علیه او قیام میکند و خود خلیفه میشود.
وی با بیان اینکه حضرت معصومه(س) در دوران عمر خود ازدواج نکرد، تصریح کرد: ازدواج نکردن حضرت فاطمه معصومه (س) را از دو بُعد میتوان بررسی کرد. بُعد اول، در واقع بُعد معنوی و شخصیت بیهمتایی که حضرت داشتند که در آن شرایط و روزگار موردی که همکفو حضرت معصومه(س) باشد کم بوده و یا به خاطر مسائل سیاسی این اتفاق نیفتاد.
این کارشناس مذهبی اضافه کرد: بعد دوم، حضور امام موسیبنجعفر(ع) در زندان هارون بود، در این شرایط بحران و آشفتگی سیاسی که چنین شخصیتی در زندان است و خانواده وی شدیداً زیر نظر دستگاه حکومتی قرار دارد بالاخره افراد معدودی جرئت میکنند به این خانواده نزدیک شده و با آنها وصلت کنند که به نوعی وصلت با چنین خانوادههایی در واقع شرایط سیاسی برایشان ایجاد میکرد.
وی اظهار کرد: حضرت فاطمه معصومه(س) یک دختر بود و ارزش یک دختر در جامعه اسلامی، توجه ائمه اطهار(ع) و رسول اکرم(ص) به جنس مؤنث و دختر به قدری اهمیت داشته است که پیامبر اکرم(ص) میفرماید: «خَیْرُ اوْلادِکُمْ الْبَناتُ». بهترین فرزندان شما دختران هستند. زیباییهایی که در وجود جنس دختر است میتواند تاج افتخاری برای پدر و خانواده باشد که حضرت معصومه(س) با تمام کمالات این افتخار را داشتند که دختر و خواهر «ولی الله» باشند.
شربیانی تصریح کرد: از بعد فرهنگی حضرت فاطمه معصومه(س) بهعنوان دختر امامت و ولایت حرکتی داشتند که هم بعد فرهنگی را بهعنوان یک خانم در جامعه اسلامی رقم میزد و هم حرکت سیاسی_فرهنگی را بعد از پدر، تحت تعلیم و تربیت امام رضا(ع) قرار گرفتند.
این مدرس حوزه و دانشگاه یادآوری کرد: امام موسیبن جعفر(ع) به دخترانشان وصیت کرده بودند که بدون اجازه امام رضا(ع) وصلت نکنند و با مصلحت او، به انتخاب افراد دست بزنند بنابراین از جهت فرهنگی و حفظ حریم خانوادگی، این مسئله به عنوان یک مسئله فرهنگی در نظر گرفته میشود.
وی اعلام کرد: در بعد تشکیل خانواده هر چقدر دختر خانم و آقا پسرها به این نکته توجه کرده تا با هماهنگی خانواده و زیرنظر آنها وصلت و ازدواجها انجام شود به همان اندازه میتواند ارزش وجودی یک دختر را در چشم خانوادهای که به آنها میپیوندد بیشتر حفظ کند و جایگاه، عزت و آن کمالاتی که یک زن دارد و به خود جرئت نمیدهد که مستقیماً با طرف مقابل بدون مقدمه و اطلاع خانواده ارتباط پیدا کند میتواند یک الگو و اسوه برای دخترخانمها باشد.
انتهای پیام