حجتالاسلام محمود هادی، مدرس حوزه و دانشگاه در گفتوگو با ایکنا از آذربایجانشرقی، پیادهروی اربعین حسینی را حرکتی بزرگ و الهی در راستای احیا و تثبیت اهداف بزرگ امام حسین(ع) دانست و گفت: پیادهروی اربعین یکی از راههایی است که میتواند بازگوی مظلومیت امام حسین(ع) و اهل بیت(ع) باشد.
وی درباره سنت پیادهروی اربعین امام حسین(ع) اظهار کرد: یکی از ایام خاص سیدالشهدا(ع)، زیارت اربعین است که حتی برای پیامبر اکرم(ص)، امام علی(ع) و سایر معصومان(ع) چنین فریضهای وجود ندارد. این زیارت از سوی امام صادق(ع) وارد شده و علمای بزرگی چون شیخ طوسی نقل میکنند در تاریخ ۲۰ صفر بعد از واقعه کربلا، اهل بیت(ع) پس از اسارت به کربلا میروند و سه روز در آنجا مانده و با گریه و ماتم به ساحت امام حسین(ع) عرض ادب میکنند.
این مدرس حوزه و دانشگاه ادامه داد: فریضه پیادهروی اربعین بنا به گفته علما از دوران گذشته ادامهدار بوده و بهعنوان یکی از سنتهای حسنه اهل بیت(ع) امروز دلهای میلیونها انسان عاشق را به سمت کربلا میکشاند.
وی گفت: عرض ارادت به سیدالشهدا(ع) از طریق پیادهروی اربعین در واقع نمود و جلوه بسیار بالایی داشته و بسیاری را در سراسر دنیا به تعجب وا داشته است که البته نمادی از سختیها و پیادهرویهای اسرای کربلا بوده و انسانهای عاشق با قدم گذاشتن در این مسیر، خود را بهجای اسرای کربلا میگذارند.
هادی تأکید کرد: هر قدمی که برای زیارت سیدالشهدا(ع) برداشته شود یک گناه پاک شده و بهجای آن یک حسنه نوشته میشود و حتی به تعبیری، هر گام در این مسیر به اندازه ثواب عمره مفرده است.
این کارشناس دینی درباره فلسفه جاماندگان اربعین نیز گفت: جابر بن عبدالله انصاری نخستین زائر حرم امام حسین(ع) بود که پس از واقعه عاشورای سال ۶۱ هجری از مدینه رهسپار عراق شد و روز بیستم صفر به کربلا رسید که از پیامبر اکرم(ص) نقل میکند که نیت این کار، اهمیت بسیار بالایی دارد و براساس آن، هر کسی که توفیق رفتن به پیادهروی اربعین را نداشته باشد ،اما نیت و خواستهاش رفتن به آن باشد، قطعاً بیبهره از این ثواب نخواهد بود.
مدرس حوزه و دانشگاه اظهار کرد: کسانی که در پیادهروی جاماندگان اربعین شرکت میکنند در واقع نیت رفتن به کربلا دارند و میخواستند که بروند، اما بنا به هر دلیلی نتوانستند، بنابراین از توفیقات و ثواب پیادهروی اربعین بهرهمند خواهند شد.
انتهای پیام