
به گزارش ایکنا از آذربایجانشرق به نقل از روابط عمومی شهرداری تبریز، اصغر باقریفر، مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری تبریز، 19 آبانماه در جمع خبرنگاران، با اشاره به توجه ویژه شورای اسلامی شهر و شهردار تبریز به پروژه مترو گفت: در دوره فعلی مدیریت شهری، بودجهای چندبرابر سنوات گذشته برای توسعه خطوط ریلی اختصاص یافته است. بودجه سازمان حمل و نقل ریلی در سال جاری ۶۵۰۰ میلیارد تومان است که از این میزان، ۴۶۰ میلیارد تومان مربوط به هزینههای جاری و ۶۰۴۰ میلیارد تومان به بخش عمرانی خطوط یک، دو، سه و چهار و حوزه ناوگان خط یک تخصیص یافته است.
وی گفت: ۳۱۵ دستگاه واگن در یکی از شرکتهای داخلی در دست تولید است که ۱۸۰ دستگاه آن متعلق به تبریز، ۹۰ دستگاه اصفهان و ۵۰ دستگاه نیز متعلق به شیراز است. تاکنون ۴۵ دستگاه تحویل گرفتهایم و تجهیزات ۳۰ واگن نیز آماده و تحویل کارخانه شده است. سهم تبریز از قدرالسهم تولید، ۵۷.۱۸ درصد است و پیشبینی میشود از ۶ رام تولیدشده، سه رام به تبریز اختصاص یابد.
مدیرعامل مترو تبریز تحقق ۵۷ درصدی بودجه عمرانی و ۱۲۰ درصدی عملکرد درآمدی در ششماهه نخست سال را از دیگر شاخصهای مثبت عملکرد سازمان دانست و اعلام کرد: در خط یک مترو تبریز، روزانه حدود ۷۰ هزار مسافر جابجا میشوند. تاکنون ۱۲ رام در حال بهرهبرداری است و با تکمیل ۱۸۰ دستگاه واگن، هدوی حرکت قطارها به ۴ دقیقه کاهش مییابد.
باقریفر افزود: احداث پلهبرقی جدید در ایستگاه شهید باکری با اعتبار ۲۵ میلیارد تومان و نصب سه آسانسور و پلهبرقی در ایستگاه سهراه امین با هزینه ۳۷ میلیارد تومان انجام شده است.
مدیرعامل مترو تبریز تصریح کرد: در آینده نزدیک برای آمارگیری دقیق مسافران، دوربینهای People Count در ایستگاهها نصب میشود. خط دوم مترو تبریز با طول ۲۲.۴ کیلومتر و ۲۰ ایستگاه در سه فاز طراحی شده است. فاز اول به طول ۱۰ کیلومتر، فاز دوم ۷.۵ کیلومتر و فاز سوم ۵ کیلومتر است.
وی ادامه داد: حفاری حد غربی فاز اول به پایان رسیده و دستگاه تیبیام از مسیر خارج شده است. حد شرقی نیز تا نزدیکی استانداری پیش رفته و ۷۳۰ متر از حفاری باقی مانده که تا پایان بهمنماه تکمیل خواهد شد. در فاز اول هشت ایستگاه از قراملک تا استانداری پیشبینی شده است. در هفت ایستگاه عملیات اجرایی و نازککاری در حال انجام است. تاکنون ۱۲۰۰ متر ریلگذاری انجام شده است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی تبریز در رابطه با فاینانس خط ۲ مترو گفت: موضوع فاینانس خارجی از سال ۹۳ مطرح شد و در سال ۹۴ جزو مصوبات سفر ریاستجمهوری قرار گرفت. این فاینانس به مبلغ ۴۲۰ میلیون دلار بوده و بانکهای شهر، تجارت و سپه به عنوان بانکهای عامل معرفی شدهاند. تنها مرحله باقیمانده، تشکیل سندیکای بانک عامل و تصویب شورای حکام چین است. پیشبینی میشود با تکمیل این فرایند، اوایل سال آینده مبلغ فاینانس واریز شود.
باقریفر افزود: این فاینانس بهطور مساوی میان دولت و شهرداری تبریز در بازپرداخت اصل و سود تقسیم میشود و تمام تجهیزات خط دوم از محل همین فاینانس تأمین خواهد شد.
مدیرعامل مترو تبریز از آغاز حفاری خط سوم خبر داد و تصریح کرد: این خط به طول ۱۰ کیلومتر و شامل ۱۰ ایستگاه است. عملیات حفاری از ترمینال تبریز آغاز شده و تاکنون ۱۰۰ متر حفاری انجام گرفته است.
وی در ادامه از اجرای بیش از ۲۵ برنامه فرهنگی در ششماهه نخست خبر داد و گفت: برنامههایی چون سهشنبههای مهدوی، بزرگداشت مناسبتهای ملی و مذهبی مانند غدیر خم و ۲۲ بهمن و برگزاری نمایشگاههای کتاب از جمله این اقدامات است.
انتهای پیام