«دين سيك‌ها» در قالب كتابی از منظر اسلام بررسی شد
کد خبر: 1858947
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۸۸ - ۱۳:۲۵

«دين سيك‌ها» در قالب كتابی از منظر اسلام بررسی شد

گروه ادب: انتشارات دانشگاه اديان و مذاهب اسلامی كتاب «دين سيك‌ها» را با هدف مقايسه تطبيقی اين آيين و مفاهيم آن با دين اسلام روانه بازار كتاب كرد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، كتاب «دين سيك‌ها» نوشته «سيدمحمد روحانی» دانشجوی دكترای كلام اسلامی در جامعه المصطفی العالميه است كه با ويرايش علمی «علی موحديان عطار» روانه بازار نشر شده است.
روحانی در مقدمه اين كتاب با اشاره به آئين نوظهور سيك‌ها در هند به ذكر شباهت‌های موجود در مفاهيم اين آئين با آئين اسلام، می‌نويسد: اين آيين يكی از آيين‌های نوظهوری است كه از تأسيس آن حدوداً پنج قرن بيشتر نمی‌گذرد ولی می‌بينيم كه بسياری از آموزه‌های اين آيين، به‌ويژه بحث توحيد و بحث‌های خاص عرفانی در مورد خداوند، بسيار نزديك به تعاليم اسلامی است و در مقابل، آموزه‌های مربوط به زندگی پس از مرگ در اين آيين بسيار نزديك به آيين هندو به نظر می‌رسد.
وی در ادامه می‌افزايد: در اين اثر صرفاً اين مطلب را كه آيا آيين ﺳﻴكها، آموزه‌های خود را از اسلام و هندو تقليد كرده يا نه مورد بررسی قرار نمی‌دهد؛ بلكه تلاش می‌كند به پژوهشی است كه سعی دارد بيان كند كه آيا آيين ﺳﻴﻜ‌ﻬا به عنوان دينی كه ادّعا دارد دينی الهی است، دارای نظام انديشه و طريقت عملی متفاوت هست يا نه؟ و اين آموزه‌ها تا چه ميزان توانسته بر پيروان خود تأثير مثبت گذاشته، و آنان را وادار كند تا در راستای آرمان‌ها و اهداف آن دين طی ‌طريق كنند.
روحانی در اين كتاب آيين ﺳﻴﻜ‌‌ﻬا را با استناد به متون مقدس خودش مورد بررسی قرار‌گرفته، و در مواردی شباهت‌ها و اختلافات آن با آموزه‌های اسلامی و هندويی بيان كرده است.
اين اثر به تازگی در قطع رقعی و در 434 صفحه توسط انشتارات دانشگاه اديان ومذاهب اسلامی روانه بازار كتاب شده است.
captcha