جایزه مصطفی(ص) قدمی مؤثر در پیشبرد دانش است
کد خبر: 4172740
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۴
صالحی در اختتامیه پنجمین جایزه مصطفی(ص):

جایزه مصطفی(ص) قدمی مؤثر در پیشبرد دانش است

رئیس کارگروه علمی پنجمین دوره جایزه مصطفی(ص) با بیان اینکه این جایزه قدمی مؤثر در پیشبرد دانش است، گفت: ما با برگزاری جایزه مصطفی(ص)، راه صحیح جست‌وجوگری را به آیندگان نشان می‌دهیم.

آیین اختتامیه پنجمین جایزه مصطفی(ص) در کاخ‌موزه چهلستونبه گزارش ایکنا از اصفهان، علی‌اکبر صالحی، رئیس کارگروه علمی پنجمین دوره جایزه مصطفی(ص) که امشب، 10 مهرماه در کاخ‌موزه چهلستون در حال برگزاری است، اظهار کرد: امشب گردهم آمدیم تا از بعضی دستاوردهای برجسته در علم و فناوری تجلیل کنیم. این مناسبت قدمی مبارک و مؤثر در پیشبرد دانش و دانسته‌های بشری محسوب می‌شود. پرواضح است که علم سنگ‌بنای پیشرفت به شمار می‌رود؛ دانشمندان، پژوهشگران و مبتکران زندگی خود را به پیشبرد مرزهای دانش اختصاص دادند و ما افتخار می‌کنیم که امشب میزبان تعدادی از آنها هستیم.

وی افزود: با تجلیل از برگزیدگان پنجین دوره جایزه مصطفی(ص) نه‌ تنها از دستاوردهای آنان، بلکه از تلاش مشترک مجموعه افراد بی‌شماری که در تحقق این دستاوردها نقش داشتند و ما آنها را سربازان گمنام علم می‌نامیم نیز صمیمانه تقدیر می‌کنیم. رشد علم و فناوری در گرو تلاش مشترک دانشمندان سراسر جهان با عبور از مرزها و فرهنگ‌هاست. دانشمندانی که امروز از آنها تقدیر می‌شود، هرکدام از گوشه‌ای از جهان آمده‌اند و بهترین چیزی را که علم می‌تواند در اختیار بگذارد، نمایندگی می‌کنند.

رئیس کارگروه علمی پنجمین دوره جایزه مصطفی(ص) تصریح کرد: علم می‌تواند زندگی‌ها را تغییر و سیاست‌ها را شکل دهد و آینده بهتری برای همه ایجاد کند؛ بنابراین باید در زمینه پژوهش و آموزش سرمایه‌گذاری و محیطی فراهم کرد که خلاقیت و نوآوری را تقویت کند.

وی ادامه داد: ما با برگزاری جایزه مصطفی(ص)، راه صحیح جست‌وجوگری را به آیندگان نشان می‌دهیم و یادآور می‌شویم که هرکدام از ما قابلیت بزرگی در خود نهان داریم که باید آن را بروز دهیم و به کار بگیریم. جایزه مصطفی(ص) در عمر 10 ساله‌اش تلاش کرده تا سهم خود را در این نهضت شریف و خداپسندانه داشته باشد. در این فرصت اجازه می‌خواهم گزارشی از عملکرد کارگروه علمی پنجمین دوره جایزه مصطفی(ص) ارائه دهم.

صالحی با بیان اینکه فراخوان این دوره از بهمن 1400 آغاز شد، گفت: نامزدهای جایزه از سوی دانشمندان برجسته و نهادهای علمی معتبر معرفی می‌شوند؛ لذا فراخوان این دوره از سوی بنیاد مصطفی(ص) به 31 هزار دانشمند و نهاد برجسته علم و فناوری برای معرفی کاندیداها ارسال شد.

وی افزود: گروه‌های داوری بر اساس شاخص‌های ارزیابی مصوب به بررسی آثار دریافتی اقدام کردند و در این راستا ویژگی‌های برجسته آثار از جمله نوآوری مشهود در روش علمی، پیشرو بودن اثر و کاربردهای مشخص آن که به‌صورت محسوس در جهان علم مؤثر باشد، بررسی شد. همچنین دامنه نفوذ اثر در گستره مرزهای دانش و تأثیر آن بر فرهنگ، جامعه، سلامت، محیط‌زیست، رفاه عمومی، پاسخگویی به نیازهای علمی و حل مسائل اجتماعی نیز مورد بررسی قرار گرفت. شاخص دیگر، ویژگی‌های صاحب اثر بود؛ به این معنا که در زمینه تخصصی خود از حسن شهرت و سابقه علمی درخشان برخوردار باشد.

رئیس کارگروه علمی پنجمین دوره جایزه مصطفی(ص) یادآور شد: بر این اساس، شناسایی دو هزار و 613 پرونده علمی در حوزه‌های تخصصی جایزه در 110 کشور انجام شد. این دسته‌بندی شامل 470 پرونده در حوزه علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات، 640 پرونده در حوزه علم و فناوری زیستی و پزشکی و 1503 پرونده در حوزه علوم پایه و مهندسی و فناوری نانو بود که در هفت مرحله از سوی کمیته‌های داوری در طول بیش از یک سال و نیم غربالگری علمی شدند و در نهایت 148 اثر برتر مورد ارزیابی علمی 206 داور بین‌المللی قرار گرفت. جمع‌بندی نامزدهای برتر به‌وسیله کارگروه علمی جایزه انجام و پنج برگزیده شامل سه برگزیده مقیم و دو برگزیده غیرمقیم کشورهای اسلامی انتخاب شدند که از آنها تجلیل می‌شود.

زهراسادات مرتضوی

انتهای پیام
captcha