توصیه‌هایی برای والدین در ایام شیوع کرونا
کد خبر: 3883593
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۹

توصیه‌هایی برای والدین در ایام شیوع کرونا

این روزها که خانواده‌ها اوقات فراغت بیشتری برای کنار هم بودند دارند می‌توانند با انجام کارهای مشترک و انجام بازی‌های رایج قدیمی و رسیدگی به کارهای عقب افتاده از تعطیلات اجباری به بهترین شکل استفاده کنند.

این روزها هوای کودکان را داشته باشیماین روزها که خانواده‌ها برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در خانه هستند بهتر است به کمک یکدیگر به انجام کارهای مشترک پرداخته و از بودن در کنار همدیگر احساس خوشایندی داشته باشند.

در این میان توجه به کودکان یکی از موضوعاتی است که نباید پدرها و مادرها از آن غافل شوند. متأسفانه برخی از والدین فرزندان خود را با موبایل و گوشی‌های هوشمند سرگرم می‌کنند در حالی که از آسیب‌های گوشی‌های هوشمند بر روی فرزندان خود غافل هستند.

لذت بودن در کنار کودکان

مریم سهراب‌پور، کارشناس آموزش و مربی مهدکودک در کفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، می‌گوید: به والدین و فرزندان پیشنهاد می‌شود از فرصت پیش آمده برای ارتباط هرچه بهتر و بیشتر با همدیگر استفاده کنند. فرصت به وجود آمده زمان مناسبی است تا والدین به روش‌های مختلف و با انجام بازی‌های کودکانه بسیاری از مفاهیم را به فرزندان خود آموزش دهند.

وی افزود: متأسفانه بعضی اوقات مشاهده می‌شود برخی والدین در کنار انجام کارهای منزل و در اثر فشار کاری با کودکان بدرفتاری می‌کنند ولی باید گفت لطفاً از بدخلقی بپرهیزید و اجازه دهید فرزندان از کنار شما بودن لذت ببرند.

این کارشناس آموزش ادامه داد: می‌توانید تمرکز کودکان را از توجه به بیماری و ویروس کرونا کمتر کنید، به آن‌ها اطمینان دهید که در خانه ماندن از هر چیزی بهتر است و باعث آرامش و کاهش استرس و اضطراب آن‌ها می‌شود. کودکان باید با آرامش ناشی از کنار پدر و مادر بودن بر ترس خود غلبه کنند.

کاردستی درست کنید

سهراب پور، با بیان اینکه در محیط آپارتمانی تمام وقت در خانه بودن واقعاً سخت است، اظهار کرد: باید واقعیت را پذیرفت، برای اینکه از خانه ماندن گله و شکایت نکنید بهتر است با همکاری کودکان کاردستی درست کنید، لوازم و ابزار درست کردن کاردستی با استفاده از مقوا، پلاستیک، وسایل دور ریختنی و حتی تکه‌هایی کوچک آهنی را فراهم کنید و اجازه دهید فرزندتان چیزهایی با آن درست کرده و خلاق باشند حتی اگر خراب کردند نیز مشکلی با آن نداشته باشید. همچنین می‌توانید از طریق شبکه آموزش ‌کاردستی‌های خوب را یاد گرفته و به کودک خود یاد داده و با هم درست کنید.

این کارشناس آموزش با اشاره به علاقه کودکان به نقاشی کشیدن اظهار کرد: کودکان معمولاً نقاشی کشیدن را دوست دارند و از آن لذت می‌برند بهتر است با کودکان نقاشی دلخواه او را بکشید. حتی از کودک خود بخواهید چهره و قیافه اعضای خانواده را نقاشی کند و سپس به نقاشی او نمره دهید؛ چرا که کودک احساس مسرت و خوشحالی خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه کتابخوانی یکی دیگر از فعالیت‌های مورد علاقه کودکان است، گفت: خواندن کتاب‌های شعر، قصه و داستان به زبان کودکی برای هر کودکی خوشایند است از کودکتان بخواهید برای شما کتاب بخواند و آن را همراه با دکلمه‌خوانی برای شما اجرا کند. اگر کودکتان علاقه‌ای به خواندن نداشت می‌توانید از کتاب‌های صوتی استفاده کنید، با همدیگر به کتاب صوتی گوش کنید یا اینکه برایش کتاب تصویری بخوانید.

خاله‌بازی کنید

این مربی مهد کودک، گفت: کودکان معمولاً خاله‌بازی را دوست دارند پیشنهاد می‌کنیم با کودکان خود خاله‌بازی کنید. در اتاق کودک و اگر اتاق نداشت در گوشه‌ای از خانه پرده کشیده و به‌عنوان خانه کودک با او خاله‌بازی و مهمان‌بازی کنید. با اسباب‌بازی‌های او از همدیگر پذیرایی کنید و حس یک بازی دوستانه را در او به وجود آورید.

وی با بیان اینکه بهتر است استفاده از بازی‌های اینترنتی بین کودکان کمتر شود، افزود: به جای بازی‌های کامپیوتری بهتر است با کودکان به آشپزی و درست کردن غذاهایی که مورد علاقه آن‌هاست مشغول شوید و حتی اجازه دهید با نظارت شما و رعایت احتیاط غذای ساده درست کنند. مطمئناً طعم لذت بخش درست کردن غذا همیشه برای آن‌ها یک تجربه و خاطره خوب خواهد بود.

پیشنهاد دیگر این کارشناس آموزش رسیدگی به گل‌های آپارتمانی است. به طوری که می‌گوید: حالا که فرصت مناسبی به دست آمده بهتر است با مشارکت فرزندان به گل‌های آپارتمانی و کاشت درخت و درختچه نیز اقدام کنید. مرتب کردن شاخ و برگ و هرس کردن گل‌ها و درختان نیز می‌تواند سرگرمی خوبی برای خانواده‌ها باشد.

از بازی‌های قدیمی غافل نشوید

سهراب‌پور، با توصیه به خانواده‌ها مبنی بر اینکه بازی‌های قدیمی بین افراد خانواده رایج بود، افزود: بازی‌هایی مانند« گل یا پوچ»، «اسم و فامیل»، «شطرنج»، «منچ و مارپله»، «نقطه نقطه»، «بی نقطه یک نقطه»، «پیدا کردن اشیاء گمشده»، «قایم موشک بازی» «لی لی بازی»، بازی دارت، اجرای پانتومیم، انجام ورزش‌های سبک و هوازی و ... بازی های بسیار خوبی هستند که هم شور و نشاط خاصی دارند و هم بازی‌های دسته جمعی محسوب می‌شوند که والدین می‌توانند با مشارکت فرزندان آن را انجام دهند.

احساس مسئولیت کودکان را تقویت کنید

این مربی کودکان ادامه داد: تجربه مربیگری نشان می‌دهد وقتی خانواده‌ها کودکان را با مسئولیت‌های کوچک آشنا می‌کنند آن‌ها حس مسئولیت‌پذیری خوبی داشته و سعی می‌کنند کارها را به نحو مطلوب انجام دهند. پس خوب است این روزها که خانواده‌ها به خانه تکانی عید نوروز مشغول هستند انجام برخی کارهای ریز و کوچک که فشاری بر کودکان تحمیل نکند را به کودکان بسپارند تا هم مشغول شده و هم احساس مسئولیت در آن‌ها تقویت شود.

انتهای پیام
captcha