روحالله ساعی، مدرس دانشگاه و جامعهشناس در گفتوگو با ایکنا از آذربایجانشرقی، با بیان اینکه یکی از مهمترین مباحث اجتماعی و به ویژه جامعه شناسی فرهنگی، مدیریت فرهنگی هر جامعه است، اظهار کرد: ویروس کرونا به عنوان میهمان ناخوانده شرایط ویژهای را در جامعه ایران به وجود آورده است، دشواری این شرایط خاص با مقارن شدن آن با پایان سال شمسی دوچندان شده است.
وی با بیان اینکه اعتقاد ایرانیان به خانه تکانی در پایان سال و آماده شدن برای استقبال از بهار و جشن گرفتن عید نوروز یک پایه اساسی دارد، افزود: اعتقاد به این موضوع که طبیعت رنگ خود را عوض میکند و لباس جدیدی میپوشد و رنگ و بوی طبیعت به طور کل عوض میشود و ما انسانها نیز باید رنگ و بوی دیگری پیدا کنیم و خود را از وضعیت قبلی درآورده و تازه و نو کنیم، یک ریشه تاریخی دارد، اما درک از وضعیت و شرایط خاص کشور، موضوعی اساسی است که مردم باید آن را به طور کامل فهمیده و مراعات کرده و دستورات مختلف بهداشتی و اجتماعی را که از سوی مسئولان ذیربط ارائه میشود، رعایت کنند، اما سوال اینجاست که چرا مردم ما موضوع به این مهمی را چندان رعایت نمیکنند و همچنان علاقهمند به حضور در بازار هستند.
ساعی بیان کرد: باید گفت مردم ایران به ویژه آذربایجان اعتقاد شدیدی به عوض شدن و تازگی دارند، تمیز بودن و پاکیزه نگه داشتن خود و خانه یکی از ویژگیهای مهم مردمان آذربایجان است؛ اینکه لباس جدید، کفش جدید و حتی در برخی اوقات لوازم خانگی جدید داشته باشند نیز از اعتقادات و رسوم این مردم است و همین امر و همین اعتقاد یکی از عوامل حضور مردم در مراکز خرید و بازار است.
این جامعهشناس افزود: البته ما معتقد هستیم آنان که از فرهنگ بالای اجتماعی برخوردارند، عموماً حضور خود در مراکز جمعی و خرید و بازار را لغو کردهاند و همه خریدها و خیلی از کارهایی را که میخواستند در پایان سال به خاطر عید نوروز و بهار انجام بدهند، به وقت دیگری موکول کردهاند.
وی ادامه داد: معتقدم که بسیاری از مشکلات ریشه فرهنگی دارند و باید یک «خانه تکانی فرهنگی» در جامعه ایرانی صورت پذیرد، زیرا با گسترش و توسعه بسیار خوب فضای مجازی هنوز مردم در سایتهای اطلاعرسانی مربوط به پیشگیری از بیماری کرونا که از سوی وزارت بهداشت ارائه شده، عضویت نیافتهاند که نشان میدهد هنوز بسیاری از مردم درک صحیحی از خطر و آسیبهای بسیار شدید ویروس کرونا ندارند، در بسیاری از اوقات اطلاعرسانیها و آموزشها چندان تاثیری نمیکند، به این خاطر باید زمینههای فرهنگی آن از قبل فراهم میشد.
ساعی با بیان اینکه جامعه ایرانی هنوز دچار فقر فرهنگی در رابطه با درک بسیاری از اتفاقات طبیعی و غیرطبیعی جامعه خود و جهانی است، اظهار کرد: در بسیاری از موارد که چنین اتفاقاتی میافتد، باید زمینههای آن از قبل آماده شده باشد؛ زمینههای فرهنگی که دولتمردان باید از طریق دستگاههای ذیربط آن را در جامعه و بین افراد جامعه نهادینه کرده باشند تا در چنین مواقعی که به طور غیر مترقبه پیش میآید، آموزشها و اطلاع رسانیها موثر و اثرگذار شود.
این مدرس دانشگاه، افزود: اعتقاد و باور مردم به تمیز و پاکیزه بودن خود یک غرور کاذبی ایجاد کرده است؛ به این معنا که چون ما پاک و بهداشتی هستیم، ویروس کرونا نمیتواند به ما آسیبی برساند و این خود یک عامل منفی فرهنگی است و این امر موجب میشود که در اجتماعات مختلف اعم از بازار و غیره حضور پیدا کنند.
انتهای پیام