توصیه‌های یک روانشناس برای جلوگیری از استرس
کد خبر: 3889487
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۰

توصیه‌های یک روانشناس برای جلوگیری از استرس

یک روانشناس خانواده معتقد است: بعد از شیوع کرونا، رفتارها و افکار وسواس‌گونه در جامعه به شدت افزایش یافته، فکر اینکه هر لحظه من هم مبتلا می‌شوم بیشتر از خود بیماری شهروندان را درگیر کرده و چون همه‌گیری بیماری در سرعت بالایی رخ می‌دهد، دامنه رواج شایعات غیرقابل کنترل شده است.

توصیه‌های کرونایی یک روانشناسفاطمه رضایی، روانشناس خانواده در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی گفت: بعد از شیوع کرونا ویروس در جامعه، رفتارها و افکار وسواس‌گونه به شدت زیاد شده است. فکر اینکه هر لحظه من هم مبتلا می‌شوم بیشتر از خود بیماری افراد و شهروندان را به خود درگیر کرده است. در شرایطی که پزشکان اطمینان خاطر می‌دهند درصد مرگ و میر این بیماری نسبت به سایر بیماری‌های مشابه کمتر است ولی چون همه‌گیری آن در سرعت بالایی رخ می‌دهد، دامنه رواج شایعات در کشور غیرقابل کنترل و از دسترس خارج می‌شود.

وی ادامه داد: شهروندان در چنین شرایطی که شایعات و اخبار غیر واقعی افرایش می‌یابد، رفته رفته دچار چالش روحی و روانی گسترده می‌شوند و از گزند افکار پریشان و ناامید کننده که متأثر از فضای عمومی حاکم بر جامعه است رهایی پیدا نمی‌کنند.

رضایی با اشاره به اینکه در چنین مواقعی مرجع اخبار رسمی باید یک کانال رسمی باشد، بیان کرد: همه ما روزانه در معرض شنیدن و دیدن انواع اخبار خوب و بد هستیم. اخباری که بسیاری از آن‌ها درست نبوده و صرفاً جنبه روانی دارند. اخباری که نیازی نیست مردم آن‌ها را منتشر کنند. اخباری که همچون ویروس پخش شده و مدیریت و کنترل افکار عمومی را بر هم می‌زند و به عنوان جوک و لطیفه در جامعه دست به دست می‌شود.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: یکی از مشکلات پیش روی ما برای کنترل ویروس کرونا اخبار کذب و شایعاتی است که از یک طرف باعث استرس و اضطراب شهروندان می‌شود و از طرف دیگر کادر درمانی را به شدت خسته و آزرده خاطر می‌کند.

از سیر و سیاحت در فضای مجازی بکاهیم

وی افزود: برای جلوگیری از ترس و استرس ناشی از کرونا ویروس نیاز نیست شهروندان به صورت مداوم در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی اخبار درست یا نادرست کرونا را دنبال کنند. در شرایط فعلی و قرنطینه خانگی اوقات فراغت افراد افزایش یافته، پس بهتر است کمی از سیر و سیاحت در فضای مجازی فاصله گرفته و بیشتر از گذشته در کنار اعضای خانواده باشند. سعی کنید خود را با برنامه‌های دیگر مشغول کنید تا اینکه مدام بخواهید اخبار کرونا را پیگیر شوید.

روانشناس خانواده تصریح کرد: این روزها رسانه ملی نیز می‌تواند در گفت‌وگو با افرادی که از کرونا ویروس رهایی یافته‌اند، برنامه‌هایی تهیه و پخش کند تا مردم بدانند همه آن افرادی که به کرونا مبتلا شده‌اند نیاز به بستری شدن در بیمارستان‌ها ندارند و تنها افراد بسیار اندکی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند، فوت می‌کنند.

پخش برنامه‌های امیدوارکننده از رسانه ملی

وی با بیان اینکه پخش برنامه‌های امیدوارکننده از رسانه ملی به‌عنوان یک رسانه عمومی تصویری تأثیر مستقیمی در افزایش روحیه و اعتماد عمومی دارد، اظهار کرد: تلویزیون به عنوان یک رسانه همه گیر می‌تواند با کاربرد سرگرمی، علمی و آموزشی این روزهای کرونایی را به فرصت خوبی برای خانواده‌ها تبدیل کند.

رضایی با اشاره به اینکه بیش از 22 هزار نفر از مبتلاشدگان به این ویروس از بیمارستان‌ها مرخص شده‌اند، ادامه داد: با وجودی که عموم مردم با ترس از ابتلا شدن به کرونا در حال سپری کردن ایام هستند، انتشار این نوع اخبار که بهبودیافتگان کرونا مدام در حال افزایش هستند می‌تواند تا حدودی از ترس و جو روانی موضوع بکاهد.

این روانشناس خانواده با اشاره به رفتارهای وسواس‌گونه شهروندان در این روزها گفت: ترس از ابتلا به کرونا به حدی میان تعدادی از شهروندان زیاد است که بسیاری از افراد سالم به شکل بسیار افراطی و وسواسی تمام اسباب و اثاث منزل را مدام شسته و ضدعفونی می‌کنند به طوری که دست‌هایشان از شدت کار با مواد ضدعفدنی کننده زخم شده و مطمئناً عواقب این نوع رفتارها را بعد از اتمام کرونا ویروس به سختی می‌توان جبران کرد؛ چرا که این نوع رفتارها باعث دوام وسواس در افراد شده و زندگی را سخت می‌کند.

وی با مقایسه رفتارهای ترس‌آمیز در کشورهای مختلف گفت: در برخی جوامع ترس از ابتلا به کرونا خودش را در خشونت و نزاع و مخصوصاً خشونت علیه زنان نشان می‌دهد. در جامعه‌ای دیگر ترس منجر به غارت و هجوم آوردن به فروشگاه‌ها و مراکز خرید می‌شود و در برخی جوامع نیز ترس باعث خرید و فروش اسلحه شده است.

رضایی گفت: یکی دیگر از علل استرس مردم در این روزها کمیاب شدن و عدم دسترسی به لوازم بهداشتی از جمله ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی کننده است. افراد سودجو با احتکار لوازم بهداشتی باعث متشنج کردن جامعه شدند. با وجودی که در چنین شرایطی امنیت روحی و روانی جامعه بسیار مهم است ولی این افراد بار روانی جامعه را افزایش دادند و در حال حاضر از این افراد می‌توان به عنوان کاسبان کرونا نام برد که در فضای مجازی و حقیقی به کارهای خلاف پرداخته و در نقاب ماسک‌ها پنهان شده و جامعه را دچار نگرانی کردند.

انتهای پیام
captcha