نگرش قرآن به وحدت
کد خبر: 3931950
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۲

نگرش قرآن به وحدت

ﺑﺮاﺳﺎس ﺟﻬﺎنﺑﯿﻨﯽ اﺳﻼﻣﯽ، ﺟﻬﺎن ﺑﺮاﺳﺎس ﺗﻮﺣﯿﺪ و وﺣﺪت ﺑﻨﺎ ﺷﺪه و ﺧﺪاوﻧﺪ ﺧﺎﻟﻖ ﻫﻤﻪ ﻣﻮﺟﻮدات است. در واﻗﻊ اﯾﻤﺎن ﺑﻪ ﺧﺪاوﻧﺪ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻗﻠﺐﻫﺎی ﻣوﻣﻨﺎن را ﻧﺴﺒﺖ به ﻫﻢ ﻣﻬﺮﺑﺎن و ﻫﻤﺴﻮ ﻣﯽﮐﻨﺪ، ﮔﻮﯾﯽ ﻫﻤﻪ آﻧﺎن روح واﺣﺪ دارﻧﺪ.

نگرش قرآن به وحدتﺑﺮ اﺳﺎس ﺟﻬﺎنﺑﯿﻨﯽ اﺳﻼﻣﯽ، ﺟﻬﺎن ﺑﺮاﺳﺎس ﺗﻮﺣﯿﺪ و وﺣﺪت ﺑﻨﺎ ﺷﺪه و ﺧﺪاوﻧﺪ ﺧﺎﻟﻖ ﻫﻤﻪ ﻣﻮﺟﻮدات است. در واﻗﻊ اﯾﻤﺎن ﺑﻪ ﺧﺪاوﻧﺪ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻗﻠﺐﻫﺎی ﻣوﻣﻨﺎن را ﻧﺴﺒﺖ به ﻫﻢ ﻣﻬﺮﺑﺎن و ﻫﻤﺴﻮ ﻣﯽﮐﻨﺪ، ﮔﻮﯾﯽ ﻫﻤﻪ آﻧﺎن روح واﺣﺪ دارﻧﺪ.
یکی از عوامل پیشرفت ملت‌ها و رمز پیروزی آنان، پیوند و اتحاد بوده است، همانگونه‌ای که با اتحاد قطرات آب، مخزن بزرگ سد تشکیل و با پیوستن جوی‌های کوچک به همدیگر رودخانه‌های عظیم ایجاد می‌شود، با اتحاد انسان‌ها نیز صفوف بزرگی تشکیل می‌شود که دشمن با نگاهش به وحشت افتاده و فکر تجاوز به آنان را برای همیشه از سر بیرون می‌کند.
وحدت يک وظيفه‌ الهى است
حجتالاسلام جواد حاجیزاده، امام جمعه اهر در گفت‌‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: وحدت و دورى از تفرقه، يک وظيفه‌ الهى است و هدف از وحدت، یکی کردن مذاهب و از بین بردن دیگر مذاهب نیست.
وی با استناد به آیه 103سوره آل عمران «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا ۚ وَاذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَكُنْتُمْ عَلَىٰ شَفَا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ فَأَنْقَذَكُمْ مِنْهَا ۗ كَذَٰلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آيَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ» بیان کرد: ‌در این آیه می خوانیم: همگان دست در ريسمان خدا زنيد و پراكنده مشويد و از نعمتى كه خدا بر شما ارزانى داشته است ياد كنيد: آن هنگام كه دشمن يكديگر بوديد و او دلهايتان را به هم مهربان ساخت و به لطف او برادر شديد. و بر لبه پرتگاهى از آتش بوديد، خدا شما را از آن برهانيد. خدا آيات خود را براى شما اينچنين بيان مى‌كند، شايد هدايت يابيد.
حجت‌الاسلام حاجی‌زاده، قرآن را درصدد گسترش روحیه برادرى دانست و ادامه داد: قرآن درصدد گسترش روحیه برادرى در بین عموم مردم بخصوص مسلمانان است، به همین جهت قرآن کریم تمام مؤمنان را برادر یکدیگر خطاب می‌کند.
امام جمعه اهر، یادآور شد: تفرقه و تشتّت، از عذاب‌هاى الهى و در كنار عذاب آسمانى و زمينى مطرح شده است.
وی با اشاره به فرموده امام جعفرصادق(ع) افزود: ایشان می‌فرمایند: ایجاد وحدت هنگام پیدایش اختلاف و تباهی امت و نزدیک کردن آنها در هنگام جدایی، صدقه ایست که خداوند آن را دوست دارد.
حجت‌الاسلام حاجی‌زاده، ضمن بازگو نمودن اثرات ارزش‌های الهی در ایجاد وحدت تاکید کرد: وحدت باید بر اصول و ارزش‌های الهی باشد و برای اصول مشترک و اهداف مشترک مسلمانان با هم متحد و منسجم شوند.
حفظ صلح و آرامش مهم‌ترین دستاورد وحدت است
حجت‌الاسلام سيدرضا رضوی، امام جمعه بستان‌آباد در گفت‌‌و گو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: مهم‌ترین دستاورد وحدت؛ حفظ صلح، آرامش و امنیت و دور ماندن از جنگ و خون ریزی و جدایی است؛ زیرا اتّحاد، حس نوع دوستی و همکاری متقابل را تقویت می‌کند و همه فتنه‌های اجتماعی را که از برتری جویی نژادی ناشی است، از بین می برد.
وی افزود: ﺑﺮاﺳﺎس ﺟﻬﺎنﺑﯿﻨﯽ اﺳﻼﻣﯽ، ﺟﻬﺎن ﺑﺮاﺳﺎس ﺗﻮﺣﯿﺪ و وﺣﺪت ﺑﻨﺎ ﺷﺪه و ﺧﺪاوﻧﺪ ﺧﺎﻟﻖ ﻫﻤﻪ ﻣﻮﺟﻮدات است. در واﻗﻊ اﯾﻤﺎن ﺑﻪ ﺧﺪاوﻧﺪ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻗﻠﺐﻫﺎی ﻣوﻣﻨﺎن را ﻧﺴﺒﺖ به ﻫﻢ ﻣﻬﺮﺑﺎن و ﻫﻤﺴﻮ ﻣﯽﮐﻨﺪ، ﮔﻮﯾﯽ ﻫﻤﻪ آﻧﺎن روح واﺣﺪ دارﻧﺪ.
وی با استناد به آیه 65 سوره آل عمران «قُلْ هُوَ الْقَادِرُ عَلَىٰ أَنْ يَبْعَثَ عَلَيْكُمْ عَذَابًا مِنْ فَوْقِكُمْ أَوْ مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِكُمْ أَوْ يَلْبِسَكُمْ شِيَعًا وَيُذِيقَ بَعْضَكُمْ بَأْسَ بَعْضٍ ۗ انْظُرْ كَيْفَ نُصَرِّفُ الْآيَاتِ لَعَلَّهُمْ يَفْقَهُونَ» بیان کرد: در این آیه می‌خوانیم: بگو: او قادر بر آن هست كه از فراز سرتان يا از زير پاهايتان عذابى بر شما بفرستد، يا شما را گروه گروه درهم افكند و خشم و كين گروهى را به گروه ديگر بچشاند. بنگر كه آيات را چگونه گوناگون بيان مى‌كنيم. باشد كه به فهم دريابند.
حجت‌الاسلام رضوی، از عامل پایداری وحدت و هماهنگی گفت و ادامه داد: وحدت و هماهنگی وقتی پایدار است که از درون سرچشمه بگیرد و همراهی فرآیند همدلی باشد به دیگر سخن وحدت ظاهری و بیرونی آن گاه کار ساز و ماندگار است که ناشی از وحدت باطنی و درونی باشد وگرنه، اتحاد زودگذر و بی اثر خواهد بود.
امام جمعه بستان‌آباد، یادآور شد: قرآن کریم، پیروی از شیطان را یکی از عوامل ایجاد تفرقه می‌شناسد. شیطان به صورت دشمن آشکار بشر، به ایجاد دشمنی و کینه ورزی میان مؤمنان با ابزاری همچون شراب و قمار می پردازد.
وی با اشاره به فرموده پیامبراکرم(ص)افزود: ایشان می‌فرمایند: تمام مسلمانان عالم اعضاء یکدیگر هستند و همه آنان بمنزله یک جسد می‌باشند، که اگر عضوی از آن به درد آید سایر اعضاء نیز متاثّر خواهد شد.
حجت‌الاسلام رضوی، ضمن بازگو نمودن اشتراکات انسان‌ها برای وحدت تاکیدکرد: انسان‌هایی که از سوی قرآن کریم به یگانگی و وحدت دعوت شده‌اند، دارای نقاط مشترکی با یکدیگر هستند. اشاره به این نقاط مشترک و عدم تفاوت میان انسان‌ها به دلیل این است که یگانگی میان انسان‎ها و و وحدت میان آنها روشن شود.

انتهای پیام
captcha