کد خبر: 4305455
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۴۰۴ - ۰۷:۴۲
شهردار تبریز:

شهرداری‌ها پیشانی خدمت نظام هستند

یعقوب هوشیار با بیان اینکه شهرداری‌ها پیشانی خدمات‌دهی در نظام جمهوری اسلامی ایران هستند، گفت: عملکرد مثبت یا منفی مدیریت شهری در نگاه مردم تأثیرگذار است و همین نگاه می‌تواند در ارزیابی سایر دستگاه‌ها نیز نقش داشته باشد.

یعقوب هوشیار، شهردار تبریز

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، یعقوب هوشیار، شهردار تبریز، روز گذشته 25 شهریورماه، در جلسه مدیران دستگاه‌های دولتی با حضور معاون فنی و عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی، با بیان اینکه شهرداری‌ها پیشانی خدمات دهی در نظام جمهوری اسلامی هستند، گفت: عملکرد مثبت یا منفی مدیریت شهری در نگاه مردم تأثیرگذار است و همین نگاه می‌تواند در ارزیابی سایر دستگاه‌ها نیز نقش داشته باشد.

وی افزود: توسعه تبریز به معنای توسعه دیگر شهرهای استان آذربایجان‌شرقی است و تجارب موفق مدیریت شهری تبریز می‌تواند الگویی برای دیگر شهرها باشد. تلاش داریم مسائل و مشکلات شهر از دل محلات و اقشار مختلف مردم استخراج شده و نظام بودجه‌بندی براساس نیاز واقعی شهروندان تعریف شود.

هوشیار با اشاره به استقرار شهرداری‌های ناحیه‌ای در تبریز گفت: برای نخستین‌بار شهر تبریز به ۳۵ ناحیه تقسیم شد. هر ناحیه دارای بودجه اختصاصی ۱۰۰ میلیارد تومانی است و شهرداران نواحی با بهره‌گیری از ظرفیت گروه‌های مرجع همچون مساجد و مدارس، مسائل حوزه خود را احصا می‌کنند.

شهردار تبریز در ادامه از اجرای طرح «قرارهای خدمت» به‌عنوان یکی از ابتکارات مدیریت شهری یاد کرد و افزود: از ابتدای این دوره، هر هفته در یکی از مناطق تبریز حضور یافته‌ایم که تاکنون ۶۵ قرار خدمت برگزار شده و تا پایان دوره به ۷۰ قرار خواهد رسید. در این چارچوب، دو هزار مصوبه به ثبت رسیده که بیش از ۱۷۰۰ مورد آن اجرایی شده است.

وی با اشاره به برخی موضوعات فرابخشی شهر گفت: هم‌اکنون ۲۵۰ موضوع در سطح شهر وجود دارد که خارج از وظایف شهرداری است و تصمیم‌گیری درباره آن‌ها به عهده سایر دستگاه‌هاست. برای نمونه، تعیین تکلیف فاز دوم خاوران می‌تواند رضایت پنج هزار خانوار را به همراه داشته باشد.

هوشیار همچنین با تأکید بر لزوم بیان ظرفیت‌ها و اقدامات مدیریت شهری افزود: همان‌گونه که رئیس‌جمهور نیز یادآور شدند، صرفاً ارائه اقدامات اخیر کافی نیست و باید مجموعه عملکرد شهرداری به‌طور کامل برای مردم تشریح شود. استانداری و فرمانداری‌ها می‌توانند نقش مؤثری در برقراری هماهنگی بین ادارات داشته باشند.

وی ادامه داد: تبریز در بسیاری از شاخص‌های شهری جزو رتبه‌های برتر کشور است؛ به‌ویژه در حوزه فاضلاب شهری که ضریب نفوذ آن رتبه دوم کشور را دارد. همچنین در سه سال اخیر، تبریز در ۹۹ درصد حوزه‌های شهری رتبه اول یا دوم کشور را به خود اختصاص داده است.

شهردار تبریز با بیان اینکه سیاست‌های مدیریت شهری باید همسو با سیاست‌های استانی باشد، گفت: علی‌رغم همه سختی‌ها و کم‌لطفی‌ها، مجموعه شهرداری شبانه‌روزی در حال خدمت‌رسانی است و جریان خدمت در شهر متوقف نخواهد شد.

وی اظهار کرد: براساس چهارمین نظرسنجی مرکز افکارسنجی جهاددانشگاهی، سطح رضایتمندی شهروندان از خدمات سال گذشته مدیریت شهری بالای ۷۰ درصد اعلام شده است. امیدواریم با استمرار این جلسات و تعامل همه دستگاه‌ها، ظرفیت‌های تبریز بیش از پیش شکوفا شود.

هوشیار در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به عملکرد شهرداری تبریز در حوزه هوشمندسازی یادآور شد: در حوزه فیبر نوری، شهرداری تبریز در کمتر از دو سال موفق شده ۴۰۰ کیلومتر شبکه فیبر نوری در سطح شهر ایجاد کند.

وی تصریح کرد: در زمینه صدور مجوز برای اپراتورها، مالکیت زیرساخت‌ها باید برای شهرداری محفوظ بماند و قراردادها به صورت اجاره‌ای با شرکت‌ها منعقد می‌شود.

شهردار تبریز با اشاره به قرارداد اجرای فیبر نوری با یکی از اپراتورهای تلفن همراه گفت: این قرارداد به گونه‌ای تنظیم شده که نه درصدی بیشتر و نه کمتر از شرایط توافق شده اعمال شود و شرکت مذکور متعهد است طی دو سال آینده ۸۲۰ کیلومتر شبکه فیبر نوری دیگر اجرا کند.

وی تصریح کرد: این رویکرد شفاف، موجب حفظ منابع شهر و جلوگیری از مشکلات احتمالی در آینده خواهد شد و تبریز در مسیر توسعه پایدار و هوشمندسازی قرار دارد.

انتهای پیام
captcha