مغفرت در آینه قرآن
کد خبر: 3964721
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۹

مغفرت در آینه قرآن

آمرزش و مغفرت الهی چیزی است که هر فرد مسلمان و مؤمنی به‌دنبال آن است و همواره در دنیا در تلاش و تکاپوست تا به این مقصد و مقصود نایل شود.

مغفرت در آینه قرآن

آمرزش و مغفرت الهی چیزی است که هر فرد مسلمان و مؤمنی به‌دنبال آن است و همواره در دنیا در تلاش و تکاپوست تا به این مقصد و مقصود نایل شود. درهاى مغفرت الهى از هر سو، به روى بندگان باز است که برخی از درهای آن، به استناد آیات قرآن، عبارتند از توبه، عمل صالح، جهاد و شهادت، انفاق، قرض الحسنه و پرهیز از گناهان کبیره.

خداوند متعال راه‌های فراوانی را برای غفران و بخشوده شدن انسان قرار داده است. گویا او منتظر است تا انسان‌ها به سویش بازگردند و مسیر بندگی و اطاعت او را در پیش گیرند و این ماه مبارک که ماه میهمانی خداوند است، یکی از بهترین زمان‌ها برای جلب رحمت و مغفرت الهی است، چراکه شیاطین دربند هستند و با انجام عباداتی مثل روزه و قرائت قرآن، شرایط بازگشت انسان به‌سوی پروردگار و انتخاب درست که همان مسیر بندگی است بیشتر و بهتر فراهم است.

حجت‌الاسلام عبداله محمدی، امام‌جمعه میانه در گفت‌‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: محبوبيت نزد خدا و دريافت مغفرت، بهترين پاداش براى مؤمنان است و ماه رمضان، ماه تقوا و ماه خودداری از گناه و معصیت است.

وی با استناد به آیه 31 سوره آل عمران «قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ ۗ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ» بیان کرد: در این آیه می‌خوانیم بگو اگر خدا را دوست دارید، پس مرا پیروی کنید تا خدا هم شما را دوست بدارد، و گناهانتان را بیامرزد؛ و خدا بسیار آمرزنده و مهربان است.

محمدی، ضمن بازگو کردن یکی از مهم‌ترین عوامل دریافت غفران الهی، ادامه داد: از مهم‌ترین عوامل برای دریافت غفران الهی، ایمان است، در حقیقت انسان بدون ایمان قابلیت دریافت مغفرت و هدایت از سوی خداوند را ندارد.

امام‌جمعه میانه با اشاره به شرایط دریافت قوه تشخیص الهی، یادآور شد: کسانى كه تقوا داشته و تمايلات نفسانى را كنار بگذارند، قوه‌ تشخيص حق به آنها عطا مى‌شود.

وی بیان کرد: پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند که برای هر دردی، درمانی است. درمان بیماری گناهان توبه و استغفار است. از راه توبه است که می‌توان محبت الهی را جلب کرد و محبوب حق تعالی شد.

محمدی، تابیدن انوار مغفرت الهی به انسان‌ها را دائمی دانست و تأکید کرد: انوار رحمت و مغفرت الهی به‌صورت دائمی در حال تابیدن به انسانهاست، اما نحوه و میزان دریافت این انوار در آنها متفاوت بوده و به شایستگی و تلاش افراد، وابسته است، چراکه برای دریافت این انوار قدسی، قابلیت قابل نیز لازم بوده و این قابلیت به معنی دارابودن شرایط آن است.

هدیه‌ای از جانب خداوند در دل پاک انسان قرار می‌گیرد

حجت‌الاسلام علی‌اکبر اکرمی، امام‌جمعه سراب نیز در سخنانی به خبرنگار ایکنا، گفت: وجود و کاسه دل انسان اگر پاک باشد، هدیه‌ای از جانب خداوند در دل انسان قرار می‌گیرد، و از کینه و کدورت و ناپاکی‌ها دور خواهد شد.

وی افزود: خداوند ستارالعیوب است؛ همه ما انسان‌ها دارای عیب هستیم؛ اما با لطف خدا از عیب‌های یکدیگر خبر نداریم و باید خدا را بابت این نعمت شکرگزار باشیم.

اکرمی با استناد به آیه 183 سوره بقره «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ»، بیان کرد: در این آیه می‎خوانیم ای اهل ایمان، روزه بر شما مقرر و لازم شده، همان‎گونه که بر پیشینیان شما مقرر و لازم شد، تا پرهیزکار شوید.

امام‌جمعه سراب با اشاره به شرایط به تقوا رسیدن انسان، ادامه داد: زمانی انسان به تقوا می‌رسد که پاک باشد و زمانی پاک خواهد شد که استغفار و توبه از گناهان گذشته داشته باشد. زمینه توبه در ماه مبارک رمضان برای همه آماده است که توبه کنند و پاک باشند.

وی با بیان اینکه پیامبر اکرم(ص) در روایتی می‌فرمایند که هركس ماه رمضان را براى خدا روزه بدارد، تمام گناهانش بخشيده مى‌شود، ادامه داد: ماه رمضان، ماه استغفار و دعاست، ماه غفران الهی است، در این ماه درهای بهشت باز و درهای جهنم بسته است.

انتهای پیام
captcha