شهید مدنی عالم به زمان بود
کد خبر: 3996548
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۹
عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور تبریز:

شهید مدنی عالم به زمان بود

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور تبریز، با بیان اینکه در خصوص ویژگی‌های شخصیتی شهید مدنی گفت: شهید مدنی مصداق بارز عالم به زمان و عامل به اقتضائات و شرایط زمان بود. عالم به زمان بودن برای یک انسان، بسیار سخت است و سخت‌تر از آن هم عامل بودن به همان علم است.

شهید مدنی عالم به زمان بود/ شهید مدنی؛ از قهرمانان واقعی جامعهمیکائیل جمال‌پور، عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور تبریز، در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، با تاکید بر این‌که صحبت از بزرگان و مفاخر، نباید محدود به سالگرد شهادت و یا ارتحال آن‌ها باشد، اظهار کرد: برای شناخت جایگاه شهید مدنی در جامعه باید به مطالعه سیره علمای ابرار حوزه‌های علمیه تشیع رجوع کنیم.

وی با اشاره به کتاب «شهدا الفضیله» نوشته مرحوم علامه عبدالحسین امینی که خود یکی از مفاخر آذربایجان و عالم اسلام بود، افزود: شهید مدنی نه یک فرد بلکه یک خط بود و نه یک شخص بلکه یک شاخصه بود. با مراجعه به تاریخ می‌بینیم که در دوره‌های مختلف، افرادی ‌چون شهید آیت‌الله مدنی، شهید آیت‌الله قاضی طباطبایی، میرزا صادق آقا و ... به عرصه آمده و پس از فعالیت و مجاهدت‌هایی به شهادت رسیده‌اند که هر یک، خطی در مسیر حقانیت را می‌پیمودند. در راستای مطالعه شخصیت‌هایی چون شهید مدنی، نباید فراموش کرد که از سیره علمای تشیع به خصوص علمای مجاهد، مهاجر و شهید صحبت می‌شود.

جمال‌پور گفت: در طول تاریخ، همواره زمان، انسان‌ها، متدها و ادبیات مردم دچار تحول می‌شود اما برخی موارد تغییر نمی‌کنند و ثابت هستند. از جمله این مواردی که هیچگاه تغییر نکرده، ضرورت نیاز به وجود قهرمان و قهرمانان در زندگی انسان‌ها است.

این استاد دانشگاه افزود: یکی از نیازهای اساسی تمامی جوامع در تمامی اعصار و در بین تمامی نسل‌ها، ضرورت وجود قهرمان و در بیان دینی، وجود اسوه و الگو است که اگر این مورد در جامعه وجود نداشته باشد، ملت احساس حقارت و ذلت می‌کند. در نتیجه برای وجود احساس عزت در میان یک ملت، باید در جامعه، قهرمانانی واقعی و از جنس خود مردم داشته باشد نه قهرمانان بیگانه و اسطوره‌ای.

وی با بیان این‌که تمامی مردم و فرهنگ‌ها، دارای قهرمان‌های واقعی، خارجی و یا اسطوره‌ای هستند، گفت: ملت‌ها متوجه شده‌اند که اگر شخصیت قهرمان نداشته باشند، همواره احساس کوچکی و حقارت می‌‌کنند و نیاز دارند تا همانند کودکی که پا بر روی دوش پدر گذاشته و برمی‌خیزد، پا بر روی دوش بزرگان بگذاشته و بایستند تا احساس بزرگی کنند.

جمال‌پور متذکر شد: اگر قهرمان و اسوه‌ای در جامعه وجود نداشته باشد، یک جوان در دنیای خلاء از قهرمان به قهرمانان کشورهای خارجی در زمینه‌های مختلف ورزشی، هنری و ... پناه برده و به نقطه‌ای می‌رسد که قهرمانان خارجی وارد می‌کند تا این خلا را پر کند. گاه حتی در برخی کشورها، قهرمانی در خارج از خاک خود هم پیدا نمی‌کنند و در نهایت به ساختن قهرمانان اسطوره‌ای هم‌چون رستم روی می‌آورند.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور تبریز با تاکید بر این‌که شهید مدنی یکی از قهرمانان واقعی جامعه ما است، اظهار کرد: ما در زمان حضور این شهید، اقدامات قهرمان خود در رفع فتنه‌های اجتماعی را در مقابل چشمانمان دیدیم. شهید مدنی بدون مناقشه و مناظره یکی از قهرمانان حقیقی این ملت محسوب می‌شود که اگر اکنون به درستی به آن پرداخت شود، احساس بی نیازی به قهرمان در جامعه وجود خواهد داشت.

وی در ادامه با بیان این‌که در خصوص ویژگی‌های شخصیتی شهید مدنی می‌توان مطالب و موارد زیادی را بیان کرد، افزود: شهید مدنی مصداق بارز عالم به زمان و عامل به اقتضائات و شرایط زمان بود. عالم به زمان بودن برای یک انسان، بسیار سخت است و سخت‌تر از آن هم عامل بودن به همان علم است.

جمال‌پور با بیان این‌که تعبیر دیگر عالم به زمان بودن، عدم بی تفاوتی به مسائل بوده و این بی‌تفاوتی در قاموس شهید مدنی تا پایان عمرش دیده نشده است، گفت: در ارتباطات شهید مدنی در دوران پیش از انقلاب اسلامی، می‌‌بینیم که از همان دوره، عالم به زمان بودن در وجودش کاملاً متبلور بود. این شهید محراب در زمان جسارت حکومت بعثی علیه آیت الله حکیم نیز بی تفاوت نبوده و علیه این اقدامات، واکنش نشان داد.

وی افزود: شهید مدنی دارای یک روحیه انقلابی، شجاعی و غیرت دینی بود. آیت‌الله بنی فضل، یکی از مفاخر آذربایجان نیز در وصف این شهید محراب می‌گوید: من از نزدیک که با آیت‌الله مدنی معاشرت داشتم، ایشان را انسانی غیور و جسور می‌دیدم، غیرت دینی و انقلابی داشت. او با تواضع دست به سوی خدا برمی‌داشت و می‌گفت که خدایا از صمیم قلب می‌گویم اگر صدمه به انقلاب برسد، حاضرم از جانب خودم برای دفع آن، سرمایه گذاری کنم.

وی با بیان این‌که شهیدمدنی دارای روحیه اخلاقی و عرفانی نیز بود، اظهار کرد: در جلسه‌ای با حضور ۱۰۰ نفر از فقهای بزرگ کشور که در مجلس خبرگان برگزار می‌شد، علمای برجسته از شهید مدنی درخواست می‌کردند که تذکرات و توصیه‌های اخلاقی را ارائه دهد، یعنی شاخصه‌ اخلاقی در این شخصیت آنقدر برجسته بود که حتی علمای تراز اول کشور از او درس اخلاق طلب می‌کردند.

انتهای پیام
captcha