عنوان خاقانی شعر آیینی برازنده استاد عابد است
کد خبر: 4018886
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۴
نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی:

عنوان خاقانی شعر آیینی برازنده استاد عابد است

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی گفت: فخامت اشعار زنده یاد استاد عابد مثال زدنی بوده و عنوان خاقانی شعر آیینی برازنده استاد عابد است.

حجت الاسلام آل هاشم، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقیبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه تبریز، امروز، 15 آذرماه، در آیین گرامیداشت پانزدهمین سالگرد ارتحال استاد محمد عابد گفت: فخامت اشعار زنده یاد استاد عابد مثال زدنی بوده و عنوان خاقانی شعر آیینی برازنده استاد عابد است.

وی اظهار کرد: استاد محمد عابد در عرصه عرفان و ادب، هنرمندی نامدار و سخنوری ساحربیان بوده و از کودکی حافظ قرآن و آگاه به معارف اهل بیت(ع) بود که پدر استاد عابد مرحوم مولانا یتیم خود از پهلوانان شعر آیینی بود و جناب عابد از دوران کودکی پا به پای پدرش که معروف به فضل و تقوا بود رشد کرد و با هوش سرشارش آنچه نیاز بود از مکتب پدر آموخت و اولین استادش پدرش بود.

آل‌هاشم، افزود: شعر زنده یاد عابد به اذعان اغلب شعرشناسان، شاعر فاخر و دیوانی است لذا آنچه در شعر عابد بیش از همه نمود دارد، ترکیبات عربی و قرآنی این اشعار است که بیانگر ملا بودن این شاعر مرثیه سرا است و اشعار مستحکم وی یادآور سبک و شیوه بزرگانی چون فضولی و حجه الاسلام نیر است.

امام جمعه تبریز، بیان کرد: همنشینی با بزرگانی چون علامه جعفری و دکتر مرتضوی و آیت‌الله میرزاجواد سلطان القرایی و مراوده‌های علمی و ادبی با این بزرگان بن مایه شعر عابد را فراهم کرد.

وی ارتباط استاد عابد با علما و مداحان اهل بیت(ع) را از نقاط قوت حیات ادبی وی برشمرد و گفت: از آسیب‌های ادبیات نوحه و مرثیه کمبود ارتباط شعرای این حوزه با علما و مداحان است اما استاد عابد با علم به این نکته این مشکل را حل کرد و وقتی وی با مداحان به عنوان رساننده پیام شاعر به عموم مردم ارتباط برقرار کرده و تاثیر شعر مدح و مرثیه را ارتقا بخشید و شعر فاخر خود را در اختیار مداحان قرار داد که نتیجه آن، درخشش بزرگانی چون زنده یادحاج فیروز زیرک کار و زنده یاد حاج بیوک آقا آسایش و حاج مقصود پوررادی در عرصه مداحی و بزرگانی جون حاج صمد قاسمپور و عباس داداش زاده در عرصه شعر آیینی شد.

آل‌هاشم، خاطرنشان کرد: اگر از شعر استاد بگذریم و به شخصیت خود استاد برسیم، وی از اساتیدی است که در حلقه یاران و شاگردانش به پرورش شعرایی همت گماشت که هر یک از این شاعران از چهره‌های قابل اتکا در حوزه شعر آیینی هستند.

زنده یاد استاد محمد عابدی خیابان متخلص به «عابد تبریزی» در سال ۱۳۱۴ هجری شمسی در یک خاندان مذهبی دیده بر جهان گشود. پدر استاد عابد، ‌شادروان «مولانا یتیم» بود که در شعر «یتیم» تخلص می‌کرد و در عصر خود از نخبه شاعران و قدوه عارفان بود. آن سخندان وارسته در عین بهره وری از عرفان ، ‌از مداحان سوخته جان و رثاگویان خاندان عصمت و طهارت بود.

استاد محمد عابد در هنر شعر و شاعری به دستیاری خلاقیت خارق العاده ای که داشت با بهره گیری از بی بدیل ترین بدایع به الفاظ صامت و بی حرکت روح و تحرک می بخشید و از جمله شعرای نادری بود که آثار نامیرایی در این زمینه از ایشان به یادگار مانده است. این شاعر توانا و بلندآوازه در چهاردهم آذرماه ۱۳۸۵ دیده از جهان فرو بست.

انتهای پیام
captcha