پیام وزیر ارشاد به مناسبت بزرگداشت استاد محمد عابد
کد خبر: 4018901
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۰

پیام وزیر ارشاد به مناسبت بزرگداشت استاد محمد عابد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همزمان با آیین گرامیداشت پانزدهمین سالگرد ارتحال استاد محمد عابد تبریزی، شاعر اهل بیت عصمت و طهارت، پیامی را صادر کرد.

پیام وزیر ارشاد به مناسبت بزرگداشت استاد محمد عابدبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد همزمان با آیین گرامیداشت پانزدهمین سالگرد ارتحال استاد محمد عابد تبریزی، شاعر اهل بیت عصمت و طهارت، پیامی را صادر کرد.

در متن پیام وزیر که توسط سیدقاسم ناظمی، مدیرکل ارشاد آذربایجان‌شرقی قرائت شد، آمده است:

«عابد کجا رویم به جز درگه حسین/ عمری است سرسپرده این آستانه‌ایم»، آمده است: برای وصف حضرت حسین (ع) جز تحیر در وادی بی‌خویشی نمی‌سزد و شاعران عارف مسلکی که در این مسیر گام‌ نهاده‌ و دل و جانشان به رشحات عشق زنده شده ، نامشان بر جریده عالم ثبت و یادشان بر کتیبه شعر حسینی جاودان شده است. که از این میان بایستی از شاعر گرانمایه محمد عابد یاد نمود، شاعری که از افتخارات شعر آیینی تبریز و ایران در طیف شعرا و ادبای برجسته معاصر است و توانست جایگاهی ویژه یابد و معرف شعر فاخر و صحیح مدح و مرثیه باشد، او نماینده و نمونه کامل از یک شاعر که نهایت ذوق و سلیقه را در مضامین و معانی و اندیشه به کار می‌گرفت بود و به راستی که وی در عرصه شعر آیینی درافشانی می‌کرد.

جویبار زلال شعر در مسیر پرجوش و خروش خود آنگاه که به دریای بیکران فضل و فرهنگ حسینی پیوست، جاودان شد و درّ یتیمی در سینه‌ی خود پرورید که قرن ها باید تا صدف دهر چنین باز آبستن درّی باشد.

استاد «محمدعابد تبریزی» شاعری آگاه و درد آشنا و متعهد و عاشق بود، آنچنان که جز سخن عشق نمی‌شنید و جز بر بارگاه عالم پناه حضرات معصومین علیه السلام سر تعظیم فرود نمی‌آورد.

زنده یاد شاعر جواهرکلام استاد محمد عابد تبریزی، طبعی عارفانه و اندیشه‌ای عاشقانه و سرشتی سرشار از محبت به حضرات معصومین علیهما السلام داشت و بدون تردید وی بخشی برجسته و شاخص از روند جریان‌سازی شعر آیینی چه در شعر ترکی و چه در شعر فارسی محسوب می‌شود.

وی حلقه‌ وصل شعر آئینی دیروز و امروز بود و از وارثان امین گنجینه گهربار شعر مدح و مرثیه. این شاعر شهیر را شاید بتوان یکی از آخرین بازماندگان شعر نوحه در نوع فاخر و کم‌نظیر معاصر بخوانیم.

این شاعر بزرگ، خوشه‌چین معرفت از گلستان ائمه معصومین علیهما السلام بود و سخنش الهام‌ گرفته از قرآن و نهج‌البلاغه که رمز ابدیت شعر وی نیز همین کلام الهی است.

عابد را می‌توان اوج قله شعر آیینی برشمرد؛ بخش بزرگی از فرهنگ حسینی ایران‌زمین مرهون میراث گران‌سنگ، بی‌بدیل، فاخر و ماندگار این شاعر ارزشمند است.

تلفیق مضامین و آوردن صنایع گوناگون ادبی، وی را در زمره یکی از بزرگ‌ترین و تأثیرگذارترین شاعران ایران قرار داده و سه مجموعه "ماه در محاق"، "مهر در شفق" و "ستاره سحرگاهی"، وی را مورد قبول سخن سنجان اهل فضل نموده و در دل تک تک دوستداران اهل بیت (ع) ماندگار کرده است.

بر خود لازم می‌دانم که نام و یاد این شاعر عاشق و دلسوخته و پناهنده به بارگاه عالم پناه حضرات معصومین (ع) را گرامی داشته و از مردم تبریز زرخیز که میزبان آیین گرامی داشت شعر فاخر آیینی هستند ، صمیمانه سپاسگزاری نمایم و دست متولیان و دست‌اندرکاران برپایی این همایش خجسته را به گرمی می فشارم.

انتهای پیام
captcha