دانشگاه به‌عنوان قوه عاقله کشور مورد توجه قرار گیرد
کد خبر: 4067633
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۸
رئیس دانشگاه آزاد:

دانشگاه به‌عنوان قوه عاقله کشور مورد توجه قرار گیرد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دانشگاه به‌عنوان کانون تعلیم و تربیت قوه عاقله کشور در مباحث چیستی، چرایی و چگونگی مورد توجه قرار گیرد، گفت: تربیت علمی و تربیت اخلاقی در کنار هم می‌تواند منجر به شکل‌گیری تمدن شود.

دانشگاه به عنوان قوه عاقله کشور مورد توجه قرار گیردبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، امروز، نهم تیرماه در بیستمین جلسه شورای دانشگاه آزاد اسلامی در تبریز با ارائه مطالبی در خصوص تبیین، حلقه میانی تحول‌خواهی و تحول‌آفرینی، گفت: الزاماً هر تحول‌خواهی به تحول‌آفرینی ختم نمی‌شود، چرا که در این میان یک حلقه میانی به نام تبیین وجود دارد. اگر تبیین صورت نگیرد، تحول‌خواهی در همان نقطه اول حبس می‌شود.

وی با بیان اینکه ابعاد تبیین در حوزه‌های بینشی، گرایشی و کنشی است افزود: در سطح بینشی شامل تعلیم و تربیت تخصصی، در سطح گرایشی شامل تعلیم و تربیت فرهنگی و اجتماعی و در سطح کنشی شامل تعلیم و تربیت مهارتی است. در واقع تبیین باید بینش‌ساز، کنش‌ساز و گرایش‌‎ساز و در نهایت تعالی‌بخش باشد.

طهرانچی ادامه داد: تبیین غیر از آموزش است و در واقع اهمیت آن بالاتر از آموزش است. لازم است در این زمینه ابعاد مسئله برای دانشجویان باز شده و تبیین برای دانشجویان توسط افراد علیم و حکیم که از علم و حکمت الهی بهره‌مند هستند، صورت گیرد.

رئیس داننشگاه آزاد اسلامی تبیین را یکی از مباحث جدی در حوزه تحول خواند و افزود: مقام معظم رهبری در یکی از فرمایشات خود در چهاردهم خرداد سه سال پیش، امام خمینی(ره) را تحول‌خواه معرفی کردند و این نکته‌ مهمی است که باید به عنوان الگو موردتوجه جدی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه مظهر تحول‌خواهی در دانشگاه آزاد اسلامی، سند تحول و تعالی دانشگاه است، گفت: بر این اساس، مظهر تحول‌آفرینی دانشگاه نیز اقدامات صورت گرفته است. بنابراین برای تحول‌آفرینی باید به انجام اقدامات مؤثر در راستای سند تحول و تعالی دانشگاه توجه شود.

طهرانچی با اشاره به سیر تحولی دانشگاه آزاد اسلامی، اظهار کرد: این دانشگاه در گام اول بر محور توسعه دانش بود و قرار است در گام دوم خود به دانشگاه حل مسئله تبدیل شود و دوره میانی در این مبحث، دانشگاه با درک مسئله زیست بوم است.

عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی گفت: باید دانشگاه به‌عنوان کانون تعلیم و تربیت قوه عاقله کشور در مباحث چیستی، چرایی و چگونگی مورد توجه قرار گیرد. تربیت علمی و تربیت اخلاقی در کنار هم می‌تواند منجر به شکل‌گیری تمدن شود.

طهرانچی تصریح کرد: دانشگاه نباید به گونه‌ای باشد که دانشجویان صرفاً سرگرم کار خود و اساتید نیز سرگرم کار خود باشند. باید در این زمینه تلاش صورت گیرد تا حکایت دانشگاه اینگونه نباشد. در واقع دانشگاه باید مجمع عالمان باشد که علم آنها با توجه به آیات الهی به دست آمده باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: از آنجایی که برای تحقق دانش عمیق نیازمند تفکر هستیم، پس وقتی تأکید می‌شود که دانشگاه آزاد اسلامی می‌خواهد از آموزش حافظه‌محور به سمت آموزش عمیق حرکت کند، حلقه آن تفکر است که باید برای آن برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گیرد. در واقع حلقه مکمل تولید علم، تفکر است.

وی یادآور شد: وقتی در سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی بر ارتقای پاسخگویی و قدرت حل مسئله تأکید می‌شود، به معنای گذار از مسئله‌سازی به مسئله‌یابی است یعنی دانشگاه باید پیرامون خود را ببیند و مسئله‌یابی کند. در واقع قبل از حل مسئله، درک مسئله مهم است. اگر در این زمینه درک باطنی مسئله صورت گیرد، شهود اتفاق می‌افتد.

طهرانچی با اشاره به رویکردهای تحول‌آفرین سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی، به رویکرد تحول در نظام آموزش اشاره کرد و گفت: در این رویکرد تأکید شده که چرخش تحول‌آفرین از آموزش حافظه محور به یادگیری تعالی‌بخش عمیق، کاربردی، فایده‌محور، بسترساز اشتغال دانش‌بنیان و... باید صورت گیرد و در این زمینه واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی لازم است توجه جدی به خرج دهند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: اگر می‌خواهیم واحدهای دانشگاهی، تأثیر اقتصادی در کشور داشته باشند، باید به سمت صنایع نوآورانه و آموزش مهارت‌های جدید براساس سند آمایش حرکت کنند.

طهرانچی با اشاره به نگاه جدید دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه آموزش‌های مهارتی، تصریح کرد: در این دانشگاه رشته‌های مهارتی با تکیه بر سند آمایش راه‌اندازی می‌شود؛ چراکه شعار دانشگاه آزاد اسلامی «دانشگاه بسترساز اشتغال دانش بنیان» است و ما باید در این زمینه حرکت کنیم.

انتهای پیام
captcha