گزارش ایکنا از مسابقات کشوری قرآن دانش‌آموزان در تبریز
کد خبر: 4073400
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۷

گزارش ایکنا از مسابقات کشوری قرآن دانش‌آموزان در تبریز

دومین روز از چهلمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان سراسر کشور به میزبانی تبریز با رقابت پسران در رشته‌های اذان، مداحی، قرائت تحقیق، حفظ قرآن کریم، صحیح‌خوانی نماز، حفظ عمومی و ترتیل ادامه یافت.

مسابقات قرآن، دانش آموزان، آذربایجان شرقیمرحله حضوری و نهایی چهلمین دوره از رقابت‌های مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان سراسر کشور به میزبانی آذربایجان‌شرقی در رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل، حفظ عمومی، حفظ ویژه شامل ۵ ، ۱۰ و ۲۰ جزء و حفظ کل قرآن و در بخش عترت در رشته مداحی که فقط برای دانش‌آموزان پسر است، با حضور ۸۰۰ دانش‌آموز و عوامل اجرایی از دوم تا هشتم مرداد ۱۴۰۱ در حال برگزاری است.

مسابقات دانش‌آموزی دارای دو بخش «آوایی» و «پژوهش» برای دختران و پسران است که مرحله نهایی بخش آوایی در تبریز و بخش پژوهش در مشهد برگزار می‌شود. ۴۰۰ پسر و ۳۰۰ دختر از میان ۱۴۵۰ شرکت کننده اولیه در بخش آوایی، به رقابت در بخش نهایی می‌پردازند. قرائت، تحقیق، تربیت و حفظ رشته‌های بخش آوایی هستند که برای پسران مداحی و اذان به آن افزوده شده است.  

مرحله نهایی بخش آوایی برای پسران با حضور ۴۰۰ دانش آموز از سراسر کشور در دبیرستان نمونه دولتی طالقانی تبریز در رشته‌های اذان، مداحی، قرائت تحقیق، حفظ قرآن، صحیح‌خوانی نماز، حفظ عمومی و ترتیل از دوم تا چهارم مرداد در حال برگزاری است و برای دختران از ششم تا هشتم مرداد برگزار می‌شود.

میکائیل باقری، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: کار باکیفیت و اختصاص زمان بیشتر برای فعالیت‌های قرآنی لازمه گام‌های رو به جلو است و مهم‌ترین هدف از برگزاری مسابقات قرآن را جذب و مأنوس‌شدن بیشتر دانش‌آموزان با کتاب آسمانی است.

وی ادامه داد: اختصاص میزبانی مسابقات قرآن از سوی وزارت به استان‌ها دارای شرایطی است که وجود زیرساخت لازم، نیروی انسانی علاقه‌مند، دغدغه‌مند و پای کار و نیاز آن استان به یک موج قرآنی جهت بهره‌برداری در آینده جزو شرایط استان میزبان است و آذربایجان‌شرقی تمامی این شرایط را داشت و از زمان ابلاغ از سوی وزارت شاهد تلاش‌های شبانه‌روزی همکاران و انجام تمهیدات لازم و ایجاد فضایی مناسب جهت رقابت دانش‌آموزان سراسر کشور هستیم و امیدواریم تا پایان برگزاری مسابقات فرایند به گونه‌ای پیش رود تا در ذهن دانش‌آموزان ماندگار باشد.

باقری، مسابقات حفظ را ابزاری برای تربیت حافظان قرآنی دانست و گفت: روند مسابقه‌ای و رقابتی کردن حفظ قرآن باعث اشتیاق بیشتر دانش‌آموزان در این مسیر می‌شود. در گذشته کارهای خوبی در این زمینه انجام شده ولی با نگاه به جلو متوجه می‌شویم کارهایی بر زمین مانده داریم که نیازمند کیفیت و اختصاص زمان و جذب بیشتر دانش‌آموزان است تا یک گام به جلو برداشته باشیم.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب که فرموده بودند حفظ قرآن از کودکی باید انجام پذیرد، بیان کرد: ستاد راهبری حفظ قرآن که آموزش و پرورش یکی از اضلاع مهم آن و بخش اثرگذار ستاد است و موفقیت دستگاه تعلیم و تربیت در این مسیر موفقیت کل کشور در تربیت حافظان قرآن خواهد بود و امیدواریم با انجام فعالیت‌هایی که برنامه‌ریزی شده گامی در جهت تربیت ١٠ میلیون حافظ قرآن به‌عنوان مطالبه رهبر معظم انقلاب برداریم.

نقش مؤثر معلمان در جذب دانش‌آموزان  به قرآن

علی مهدوی خواه، معاون قرآن و عترت اداره قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش نیز، اظهار کرد: چهلمین سال برگزاری مسابقات قرآن دانش آموزی نشان از به بلوغ رسیدن این رویداد بزرگ قرآنی است و انتظار می‌رود این دوره از شاخص‌هایی به مراتب بهتر نسبت به سال‌های قبل برخوردار باشد.

وی ادامه داد: در برگزاری چهلمین دوره مسابقات از دوران کرونا تجربیات بسیاری کسب کردیم و سعی کردیم به صورت ترکیبی در قالب مجازی و حضوری برگزار کنیم و با توجه به سیاست‌های اداره‌کل قرآن، عترت و نماز وزارت، از سال‌تحصیلی آینده مسابقات به صورت گروهی برگزار خواهیم کرد تا انگیزه دانش آموزان برای حضور در مسابقات بیشتر باشد.

مهدوی خواه تأکید کرد: از فرصت مسابقات امسال استفاده می‌کنیم تا این روش را آزمایش کنیم و آسیب‌ها، موانع و چالش‌های پیش رو را بسنجیم و با قوت بیشتری در سال‌تحصیلی آینده از آنها استفاده کنیم.

معاون قرآن و عترت اداره قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش افزود: براساس مطالبه دانش آموزان، زمینه رسانه‌ای شدن اجرای ارزشمند دانش آموزان و بهره مندی عموم مردم از اذان و قرائت‌های بی‌نظیر دانش آموزان را فراهم کرده‌ایم که با توجه به تعامل با صدا و سیما و همکاری شورای عالی قرآن کشور، اجرای برگزیدگان این دوره در حال ضبط است تا زمینه پخش از شبکه پویا و سایر شبکه‌های سیما و زمینه تشویق دانش آموزان فراهم شود.

وی بیان کرد: همانطور که مدرسه خانه دوم دانش‌آموز است، نقش تأثیرگذار معلمان را در جذب و تشویق دانش‌آموزان در زمینه فعالیت‌های قرآنی را نباید نادیده گرفت و باید معلمان ضمن آگاهی و مطلع بودن از فرآیند مسابقات توانمندی لازم را نیز کسب کنند که در این زمینه برنامه‌هایی داریم و از تمامی معلمان، چه معلمان حوزه فعالیت‌های قرآنی و چه معلمان دروس غیرمرتبط درخواست همراهی با این رویداد قرآنی را داریم تا با همراهی آنها به نحو بهتری برگزار شود.

مسابقات دانش‌آموزی از عظیم‌ترین رقابت‌های قرآنی است

محمدرضا ستوده‌نیا، یکی از داوران بخش تجوید چهلمین دوره مسابقات سراسری دانش آموزان نیز گفت: مسابقات دانش‌آموزی نسبت به سایر مسابقات در سطح عظیم‌تری برگزار می‌شود و از نظر تعداد نفرات شرکت‌کننده متفاوت‌تر از سایر عرصه‌های رقابتی است که به این مسابقات امید داریم چون لازمه تربیت نسل آینده ساز کشور است.

وی با اشاره فرمایش رهبر معظم انقلاب در انجام کار باکیفیت در ترویج فرهنگ قرآن، ادامه داد: هر هزینه‌ای در این مسیر به طور مستقیم بر روی تربیت نسل جوان اثرگذار است.

داور این دوره از مسابقات افزود: دغدغه یک داور قرآنی، تربیت دانش‌آموز و جذب و ارتقای دانش‌آموزان به مراحل بعدی است و امیدواریم این مرحله از مسابقات خاطرات شیرینی برای دانش‌آموزان داشته باشد.

ستوده‌نیا گفت: هر کسی با قرآن باشد زندگی‌اش بیمه می‌شود و این یک حقیقت است و خانواده‌ها باید همت کنند تا دانش‌آموزان به قرآن نزدیک‌تر شوند و تأثیر آن را بر زندگی خود مشاهده کنند.

انتهای پیام
captcha