داستان «دهقان فداکار» + فیلم
کد خبر: 4104134
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۹
به بهانه سالروز درگذشت ریزعلی خواجوی

داستان «دهقان فداکار» + فیلم

«ازبرعلی حاجوی» مشهور به «ریزعلی خواجوی» ۶۱ سال قبل با فداکاری خود جان ده‌ها نفر از سرنشینان یک قطار مسافربری را نجات داد و نام «دهقان فداکار» را برای همیشه ماندگار کرد. او ۱۱ آذرماه ۱۳۹۶ در سن ۸۶ سالگی دار فانی را وداع گفت.

ریزعلی خواجوی، دهقان فداکارازبر علی حاجوی، فرزند علی‌اصغر، روز ۵ اسفند ۱۳۰۹ در روستای «قلعه‌جوق» شهرستان میانه متولد شد و دست تقدیر برای او این گونه رقم خورده بود که در اثر جانفشانی برای نجات جان عده‌ای از هم‌میهنانش، نامش برای همیشه تاریخ جاودانه شود.

او در آبان ۱۳۴۰، در 32 سالگی شب‌هنگام در حالی که در کنار ریل قطار حرکت می‌کرد، متوجه مسدود شدن مسیر قطار به علت ریزش کوه در «قره نقو» شد و برای نجات قطار و مسافران آن، لباس خود را آتش زد و به سمت قطار حرکت کرد؛ این کار نتوانست مسئولان قطار را آگاه سازد و «دهقان فداکار» در نهایت با شلیک چند گلوله از تفنگ شکاری خود، توانست باعث توقف قطار شود.

اما این پایان ماجرا نبود و مسافران و مسئولان قطار که «ازبرعلی» را با راهزنان اشتباه گرفته بودند، ابتدا به‌خاطر متوقف کردن قطار، او را کتک زدند، اما وقتی متوجه ابعاد حادثه شدند، از او عذرخواهی کردند و به اهمیت کارش پی بردند. پس از آن، نام او به کتاب‌های درسی راه یافت و درس «دهقان فداکار» جزو جدایی‌ناپذیری از خاطره دانش‌آموزان ایرانی برای ۶۰ سال متوالی شد.

این مرد فداکار در روز شنبه ۱۱ آذرماه ۱۳۹۶ در سن ۸۶ سالگی بعد از تحمل ۲۰ روز بیماری در بیمارستان امام رضای تبریز دار فانی را وداع گفت و در ۱۳ آذرماه در زادگاهش شهرستان میانه به خاک سپرده شد.

انتهای پیام
captcha