هنرمندان دینی جهادگران امروز هستند
کد خبر: 4139523
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۸

هنرمندان دینی جهادگران امروز هستند

عضو گروه بازبینی جشنواره تئاتر رضوی گفت: هنرمندانی که با تولید و خلق یک تئاتر ارادت خود را به ائمه(ع) و مسائل دینی و اخلاقی به نمایش می‌گذارند، جهادگرانی هستند که در شرایط فرهنگی امروز دست به خلق آثار زده‌اند.

محسن سلیمانی فارسانی، کارگردان تئاتربه گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، به نقل از روابط عمومی اداره کل ارشاد استان، محسن سلیمانی‌فارسانی، کارگردان تئاتر و بازبین شانزدهمین جشنواره تئاتر رضوی، امروز، 18 اردیبهشت‌ماه، گفت: هر جشنواره‌ای یک رسالت فرهنگی دارد که جشنواره تئاتر رضوی در این زمینه وظیفه سنگین‌تری به عنوان ارتباط‌گیری معنوی با مخاطب را بر عهده دارد. فرهنگ رضوی آنچنان برای شیعیان جهان به ویژه مردم ایران اهمیت دارد که جشنواره تئاتر رضوی هرچه از آن بگوید باز هم جای بیان زیبای هنری دارد و کم است.

وی افزود: واضح و مبرهن است که هرچیزی می‌خواهد ماندگار شود باید در قالب هنر ریخته شود به این ترتیب عظمت و کرامات امام هشتم(ع) هم که خود وزنه سنگینی در تاریخ است هرقدر بیشتر در ابعاد و اشکال هنری ظهور و بروز یابد مخاطبان خود را با زیبایی‌های شخصیتی و کرامت‌های ناگفته ایشان بیشتر آشنا می‌کند.

سلیمانی فارسانی، افزود: هنگامی که ما به عنوان هنرمند تئاتر می‌خواهیم در قالب هنر به معنویات مرتبط با امام رضا(ع) بپردازیم بی‌شک در اثر مرور آنها با دنیایی آشنا و در آن غرق می‌شویم که به تقویت بنیه دینی، اخلاقی و انسانی منجر می‌شود و این تاثیر روی مخاطب نیز بی‌شک همین‌گونه است. با توجه به عظمت شخصیت امام هشتم(ع) هرچقدر که به قوام و عرض و طول جشنواره تئاتر رضوی اضافه شود باز هم جای کار و گسترش وجود دارد چرا که مخاطبان مشتاق و میلیونی خود را دارد که در انتظار به نمایش درآمدن چنین آثاری در سراسر کشور هستند.

این کاگردان تئاتر، در مورد شیوه انتخاب و بازبینی‌های آثار گفت: ۶۰ اثر صحنه‌ای از سراسر کشور برای بازبینی انتخاب شده است و این روزها گروه بازبینی جشنواره در حال بررسی این آثار با انجام سفرهای استانی خود است. هر یک از آثاری که تاکنون بازبینی کرده‌ایم در قدم اول قابل ستایش هستند چرا که دغدغه‌مندی آنها را نسبت به مسائل دینی، اخلاقی و مذهبی به خصوص امام هشتم(ع) نشان می‌دهد. این دست از هنرمندان ارادت خود را به امام رضا(ع) با تولید و خلق یک تئاتر به نمایش می‌گذارند و به این ترتیب از زائرین این امام رئوف محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: تولیدکنندگان این نمایش‌ها جهادگرانی هستند که در شرایط سخت فرهنگی امروز دست به خلق آثاری زدند و تمامی دشواری‌های مسیر تولید را متحمل شدند. آنها در وقت‌شناسی و نیازسنجی فرهنگی جامعه خود به خوبی عمل کرده و متناسب با آن وارد میدان عمل شده‌اند که باید دست تک تک آنها را بوسید.

سلیمانی فارسانی، در پایان گفت: عمق بخشی مسائل معنوی و کرامات علی بن موسی‌الرضا(ع) به مدد مدیران فرهنگی جهت تسهیل گروه‌های برگزیده جشنواره برای اجرای عموم در جای جای ایران اسلامی نیاز دارد. آنچه تاکنون توجه گروه بازبینی شانزدهمین جشنواره تئاتر رضوی را به خود جلب کرده است فقر متون مناسب نمایش در فرهنگ رضوی است که باید تامین درست و کارآمد آن در سال‌های آتی و جشنواره‌های آینده به طور جدی در دستور کار قرار گیرد. این کار تنها با مدیریت و برنامه‌ریزی دقیق از سوی متولیان جشنواره و سازمان‌ها و نهادهای مربوطه به ویژه برپایی کارگاه‌های آموزشی و تولیدی زیر نظر اساتید مجرب این حوزه میسر خواهد شد.

انتهای پیام
captcha